‘Weet u zeker dat u wilt komen?’

Achter gesloten deuren ging de communicatie met het publiek onafgebroken door. De boodschap was steeds anders en maar sporadisch uitnodigend of positief. Toch bleef het publiek loyaal. ‘Hartverwarmend, al die lieve reacties.’

Programma en hospitality zijn de vaste pijlers onder het publiekscontact. Doorgaans staat dat in het teken van heldere, uitnodigende programma- en bezoekersinformatie (online, aan de telefoon en aan de balie), al dan niet ten behoeve van de kaartverkoop, en een prettige en professionele ontvangst zodat het publiek zich welkom voelt. Het motto van TivoliVredenburg is niet voor niets: een leven lang muziek voor iedereen.

Looproutes
Maar nu ging de communicatie vooral over verplaatste of gecancelde concerten, restitutie van ticketgeld, protocollen (looproutes!), gewijzigde placering, tijdstippen en bezettingen of coronarichtlijnen in het algemeen – mondkapjes verplicht, géén garderobe, beperkt horecagebruik. Met andere woorden: van-harte-welkom werd alle-deuren-dicht of: ‘Weet u zeker dat u wilt komen?’ In een enkel geval moest loting uitkomst bieden. De veranderende regels stelden de flexibiliteit en de loyaliteit van de bezoeker herhaaldelijk op de proef. Met name de introductie in het najaar van een coronatoegangsbewijs op basis van 3G (gevaccineerd, genezen of getest) had veel impact. Toch toonde het publiek zich begaan, begripvol en coöperatief, soms op onverwachte momenten.

Lieve reacties
De publieksenquête aan het begin van het jaar voor de bezoekers van klassieke muziek – in veel gevallen seriekopers – had onder meer als doel te testen of zij weer uitzagen naar concertbezoek of liever de gok niet waagden. Veel vragenformulieren kwamen retour met steunbetuigingen en een persoonlijk woord van dank. Marketeer Hanna den Hollander: ‘Het was winter, we zaten midden in de lockdown, de langste die we hebben gehad, er waren overal in het land avondklokkenrellen… Voor ons waren de vele lieve reacties en het vertrouwen dat eruit sprak hartverwarmend.’


Klassieke concerten in twee shifts

Anke Westerman is backofficemedewerker ticketing en informatie voor de klassieke concerten. Zij vertelt over klassieke concerten in twee shifts, op basis van anderhalve meter afstand tussen de bezoekers, en waarom het soms misging.

Lees verder

Een ongekend aantal ‘no shows’

Sebastiaan Wong is backofficemedewerker ticketing en informatie. Hij houdt voor collega’s en externe partners onder meer de voorverkoopstanden en verkoopcijfers bij. Begin november bleek het percentage bezoekers dat niet kwam opdagen ineens extreem hoog.

Lees verder

TivoliVredenburg online

TivoliVredenburg was in 2021 – af en aan – ruim vijf maanden gesloten. Contact met het publiek was er het hele jaar door vooral online. Het online bereik steeg met andere woorden flink ten opzichte van 2020. Het aanbod nam niet alleen toe, in omvang en verscheidenheid (concerten, digitale popquizen, podcasts, talks, dj-sets, video en audio), de bezoekers wisten het ook te vinden op de verschillende kanalen. Streamen ging via de eigen website en via Facebook en YouTube. Podcasts waren te beluisteren op Spotify en Apple. In 2021 hebben de bezoekers van TivoliVredenburg naar schatting met elkaar zo’n tien jaar aan video gekeken. Websitebezoek hangt sterk samen met de agendafunctie van de website en de kaartverkoop van live aanbod. Dat laat dan ook een ander beeld zien en blijft ver achter bij reguliere concertjaren.