Een ongekend aantal ‘no shows’

Sebastiaan Wong is backofficemedewerker ticketing en informatie. Hij houdt voor collega’s en externe partners onder meer de voorverkoopstanden en verkoopcijfers bij. Begin november bleek het percentage bezoekers dat niet kwam opdagen ineens extreem hoog.

‘Op 25 september ging het coronatoegangsbewijs in. Bezoekers moesten aantonen dat ze waren gevaccineerd of ze moesten een negatieve test laten zien. Begin november stelden we vast dat opvallend veel mensen thuisbleven. We hebben toen besloten om te onderzoeken hoe dat kwam. We vroegen ons af: is het iets principieels, willen bezoekers zich niet laten testen, ligt het aan TivoliVredenburg, aan onze communicatie, of voelen ze zich nog niet veilig?

We vroegen ons af: is het iets principieels of voelen bezoekers zich nog niet veilig genoeg?

Scannen
Het eerste concert met een hoog aantal no shows was dat van Ilse DeLange op 7 november. We hadden 1479 kaarten verkocht, maar we scanden er maar 1022. Normaal is een no show, zoals we dat noemen, van vijf procent; er zijn altijd mensen ziek of ze hebben vervoer- of oppasproblemen. Maar dit was extreem: 457 bezoekers met een kaartje die niet kwamen opdagen! Dit was trouwens een concert dat al twee jaar lang was verplaatst en uitgesteld. Ook dat kan van invloed zijn. Op 10 november trad Ben L’Oncle Soul op: 1584 verkochte kaarten, 1336 gescand, dus een no show van 248.

Herinneringsmails
Het is jammer als zoveel mensen wegblijven, voor de artiest en voor de bezoekers zelf, maar ook voor de horeca-omzet op een avond. Dat wil je voorkomen. Er waren verschillende redenen om het te onderzoeken. Ook: als dit de nieuwe werkelijkheid is, hoe kunnen we ons aanpassen? Meer kaarten verkopen? Wat we meteen hebben gedaan: extra herinneringsmails sturen. Uiteindelijk is het onderzoek stil komen te liggen, want al snel moesten we weer dicht. In februari 2022 hebben we het weer opgepakt.

Flexibel
Het was hoe dan ook leerzaam. We gaan nu met een nieuw CRM-systeem werken dat een stuk slimmer en flexibeler is. Herinneringsmails moeten we bijvoorbeeld nog handmatig invoeren, straks gaat dat automatisch. Data-research wordt veel eenvoudiger. En we zijn sowieso beter voorbereid, mochten vergelijkbare omstandigheden zich weer voordoen. Bij de recente concerten in 2022 ligt het percentage no shows trouwens weer laag als vanouds.’