‘Open, aan en zichtbaar’

TERUGBLIK 2021

Ondanks lockdowns en wisselende beperkingen slaagde TivoliVredenburg erin contact te houden met het publiek en artiesten van werk te voorzien. Dit publieksjaarverslag geeft een kijkje achter de schermen: in vogelvlucht door een bewogen jaar.

Aan het begin van het jaar schreef Jeroen Bartelse, directeur van TivoliVredenburg, in zijn corona-update: ‘Er gloort licht aan het einde van de tunnel: vaccins en sneltests komen eraan. Maar voor we zover zijn, moeten we nog wel door een paar moeilijke maanden heen.’ Hij schreef ook: ‘In de weken voor kerst heeft het MT [managementteam] een plan de campagne gemaakt om TivoliVredenburg het aankomend jaar zo goed mogelijk door de crisis te loodsen.’

Dit publieksjaarverslag laat in vogelvlucht zien hoe dat ging: hoe TivoliVredenburg in 2021 het hoofd koel en boven water wist te houden. Dankzij steun van het Rijk en de gemeente Utrecht. En dankzij de indrukwekkende veerkracht en inzet van de organisatie.

 

 

Het jaar begon en eindigde met een uitgestorven gebouw. In de tussentijd passeerden alle denkbare vormen en varianten tussen onbeperkt open en helemaal dicht de revue. Zo’n grillige situatie vraagt om een duidelijk kompas. Dat kompas bestond uit het Meerjarenplan 2021-2024 aangevuld met de volgende uitgangspunten, geformuleerd in de loop van 2020:

  • We blijven hoe dan ook ‘open, aan en zichtbaar’, in ieder geval voor stad en regio, ook al moeten we muziek de huiskamers in dragen;
  • We proberen zoveel mogelijk werk en inkomen te behouden en te genereren. Artiesten op het podium, technici aan de knoppen, barpersoneel achter de tap;
  • We investeren, tegen de stroom in, om straks de crisis uit te stuiven. Nu werken aan inclusie, nu goed online aanbod neerzetten, nu het pand aanpakken.

Veel kon er niet, maar daardoor kwamen tijd en ruimte vrij voor andere doelstellingen en werkzaamheden, zoals valt te lezen in het Bestuursverslag 2021. Tegelijkertijd bracht de coronacrisis juist meer werk met zich mee: extra werk, ander werk en complex werk waarvan veel afhing. Dit publieksjaarverslag geeft een kijkje achter de schermen aan de hand van facts & figures, streams, foto’s en interviews met medewerkers en artiesten.


Programma online / live

De coronarichtlijnen dicteerden het aanbod: concerten voor maximaal vijftig mensen, met verplichte zitplaatsen, tot klokslag 00.00 uur, enzovoorts. Het programmateam moest voortdurend bijsturen en improviseren. Online ontstond een parallelle werkelijkheid met ongekende mogelijkheden.

Lees verder

Artists in residence

Meestal nodigt TivoliVredenburg per concertseizoen één artist in residence uit. Nu was er ruimte voor meerdere ‘residencies’, zoals van Maya Fridman, Kika Sprangers, Tinderlicker en DeWolff. Opmerkelijkste bijvangst: een duet voor cellist en BMX’er in de Grote Zaal.

Lees verder

Publiek

Het regende afgelastingen en verplaatsingen. Een dagtaak voor kassa- en marketingmedewerkers om het publiek op de hoogte te stellen. Spontane steunbetuigingen kwamen retour. Bezoekers wisten TivoliVredenburg ook online te vinden, blijkt uit de cijfers.

Lees verder

Organisatie

Terwijl een deel van de organisatie tot stilstand kwam, maakten anderen overuren. De financiële afdeling goochelde doorlopend met cijfers: ‘Alles was onzeker.’ En wie goed keek, zag kantoorpersoneel tijdens clubnight Blackout (tot 00.00 uur) achter de bar of bij de deur.

Lees verder

Pers

Aan media-aandacht geen gebrek, voortdurend klopten cameraploegen en journalisten aan. De culturele sector in coronatijd was het onderwerp. Maar er waren ook inhoudelijke recensies. En TivoliVredenburg gaf een boek uit, OFF/ON, goed voor paginagrote besprekingen.

Lees verder

Highlights livestreams

Wat eerst nog toekomstmuziek was, werd tijdens de crisis actueel en haalbaar. Streamingplatform Studio TivoliVredenburg is het meest in het oog springende resultaat. Een selectie van highlights toont het rijke aanbod dwars door de genres heen – inclusief eerbetoon aan jazztrompettist Ack van Rooyen (1930-2021).

Walk The (On)Line

In twee uitzendingen nemen we je mee op een virtuele tour door ons gebouw. Een uniek kijkje achter de schermen tijdens coronatijd!

Kijk terug

Brad Mehldau

Amerikaanse pianist met ragfijne toucher en natuurlijk gevoel voor harmonie, live tijdens de online editie van jazzfestival Transition.

Kijk terug

Dayna Kurtz

Deze Amerikaanse singer-songwriter beweegt zich soepel tussen jazz, blues, folk en chanson. Live tijdens Ramblin' Roots.

Kijk terug

Andermaal

Gastheer Colin Benders nodigt verschillende muzikanten, artiesten en kunstenaars uit voor een 32-uur lange livestream.

Kijk terug

DeWolff

In tien dagen tijd speelde de psychedelische bluesrockband hun negen albums integraal via een livestream-marathon.

Kijk terug

Metropole Orkest

Het orkest blaast de tijdloze stukken van Charles Mingus nieuw leven in, live tijdens de online editie van Transition.

Kijk terug

REMY. x ARO

Harpist Remy van Kesteren met een robotorkest. De concertzaal als huiskamer en de eigen fantasie als universum.

Kijk terug

Warping Halos

Een hypnotiserende registratie van de lichtinstallatie van kunstenaars Children of the Light in onze Grote Zaal.

Kijk terug

Pieces Of Tomorrow

Het Noord Nederlands Orkest en Artist in Residence Maya Fridman op het podium. Gehost door huis-dj St. Paul.

Kijk terug

Ack van Rooyen & Benjamin Herman Quartet

Het laatste concert dat de Nederlandse jazz-grootmeester van de flügelhorn, Ack van Rooyen, in TivoliVredenburg gaf.

Kijk terug