Op papier was de invulling van haar residency al klaar, toen corona de plannen dwarsboomde. Toch kijkt Maya Fridman terug op een geslaagd jaar, met onder meer een wereldpremière en een eigen minifestival.

De band tussen TivoliVredenburg en Maya Fridman werd in 2019 gesmeed tijdens Dutch Classical Talent: een landelijke competitie voor jonge musici waarvan de finale jaarlijks plaatsvindt in Hertz. Fridman won niet alleen, haar carrière heeft sindsdien een grote vlucht genomen. De Russische staat bekend als een intens bevlogen, veelzijdig musicus met een ongekend brede muzikale horizon.

In 2010 kwam Fridman vanuit Moskou naar Nederland om aan het Conservatorium van Amsterdam bij Dmitry Ferschtman te gaan studeren (inderdaad, de vader van violist Liza Ferschtman). Die ambitie was het resultaat van een uitgebreide zoektocht inclusief uitstapjes naar rockbands in de Moskouse alternatieve scene.

Ik heb mezelf steeds voorgehouden: ik wil flexibel en creatief blijven.

Gasten
Haar verblijf in Utrecht pakte iets anders uit dan ze zich had voorgesteld. ‘Door corona moesten we de plannen aanpassen. Toch was het een heel bijzonder jaar en hebben we eigenlijk alles kunnen doen wat we wilden. Ik heb mezelf steeds voorgehouden: ik wil flexibel en creatief blijven.’ Het hoogtepunt vormde voor haar de wereldpremière van het celloconcert dat Jan-Peter de Graaff voor haar schreef. De livestream van The Forest in April, uitgevoerd met het Noord Nederlands Orkest, was onderdeel van een online editie van Pieces of Tomorrow. Op 9 juli sloot ze haar residency af met een Walk The Line die ze zelf mocht invullen. ‘Zo kon ik mijn eigen minifestival samenstellen – een oude wens.’

Spirit
Fridman: ‘Voor mij zijn de mensen van TivoliVredenburg als familie. Ik voel me daar thuis, er heerst een goede spirit – een beter woord om het te beschrijven ken ik niet. Natuurlijk heb ik het normale concertleven gemist, maar ik vond het ook fijn om de tijd te hebben om te reflecteren, te studeren en te componeren. Ik zoek altijd naar manieren om me te blijven ontwikkelen.’

Boven: Maya Fridman en dirigent Nicolò Foron na afloop van de wereldpremière van The Forest in April, het celloconcert dat Jan-Peter de Graaff voor haar schreef.

Onder, vanaf links: tijdens het Cello House kon het publiek ter plekke kiezen uit drie verschillende programma’s; Fridman in Club Fluxus; samen met violist Merel Vercammen; masterclass in Club Nine. Video: When Two Worlds Collide, Maya Fridman x Sietse van Berkel; concept/registratie: Jimmy Schaffrath (Halux Visions).