Zaal open
Inleiding
Aanvang
Verwacht einde
Programma

Messiaen Les offrandes oubliées
Ravel Suite Daphnis en Chloë nr 2
Bram Kortekaas L’Élue, Prélude pour orchestre (wereldpremière, opdrachtwerk AVROTROS Vrijdagconcert)
Stravinsky Le Sacre du printemps

Uitvoerenden

Nationaal Jeugd Orkest
Antony Hermus dirigent

Ben je 29 jaar of jonger? Dan kun je voor €12,50 naar dit concert. Kijk hier voor meer informatie.

Locatie
Grote Zaal

Sacre du printemps en wereldpremière Bram Kortekaas

AVROTROS Vrijdagconcert

Geweest

In dit concert slaan het Nationaal Jeugdorkest en artistiek adviseur en gastdirigent Antony Hermus de handen ineen voor een heel bijzonder programma. Zo klinkt er na Olivier Messiaens vroegste symfonische werk en Ravels afwisselend etherische en extatische verbeelding van de romance tussen Daphnis en Chloé, de wereldpremière van L’Élue van de jonge componist Bram Kortekaas. Hij studeerde bij Willem Jeths, de eerste Componist des Vaderlands en Wim Henderickx in Amsterdam. Igor Stravinsky’s revolutionaire ‘lentebeelden uit het heidense Rusland’ vormen de afsluiting van het concert.

Ravels etherische, extatische klanken
Anders dan de naam doet vermoeden, liet Ravel zich niet inspireren door de Griekse oudheid, maar door het landelijke, romantische Griekenland uit de achttiende eeuw. Hij schetst een pastoraal landschap en de liefde tussen de herdersjongen Daphnis en het boerenmeisje Chloé. Het verhaal doet er niet zo heel veel toe. Ravel schetst spectaculaire decors, met een adembenemend mooie zonsopgang en een danspartij met een van de allermooiste climaxen kent die ooit voor orkest zijn geschreven. Alles omgeven door etherische, zinderende klanken.

Stravinsky’s lenteoffer
Volgens Stravinsky lag de oorsprong van Le sacre du printemps, dat de westerse muziek op zijn kop zette, in een soort visioen: ‘Toen ik in Petersburg met de laatste bladzijden van l’Oiseau de feu (De vuurvogel) bezig was, flitste mij op een dag (...) het beeld van een heidense rituele plechtigheid door het hoofd: wijze ouderlingen zitten in een kring en kijken naar de dodendans van een jong meisje, dat zij offeren om de god van het voorjaar gunstig te stemmen.’ Dat zijn woorden. De klanken verbeelden de oerkracht van de natuur, verklankt door complexe akkoordstapelingen, vulkanische klankuitbarstingen en een onstuitbare, motorische ritmiek. Wil je weten waar de wieg van alle muzikale vernieuwingen in de twintigste eeuw stond, luister dan naar Le sacre du printemps van Stravinsky.

Lees hier de uitgebreide programmatoelichting, geschreven door Michiel Cleij. 

Korting vanaf vier concerten
Bij dit concert kun je 15% korting ontvangen door voor vier of meer klassieke concerten tegelijk kaarten aan te schaffen. Kijk hier hoe het werkt.