Alice Sara Ott

Pianist Alice Sara Ott ontvangt de sleutel van TivoliVredenburg, want ze is artist in residence voor het klassieke seizoen 2024/2025! Bij de residency hoort volledige vrijheid en dat levert gegarandeerd avontuurlijke samenwerkingen en formats vol verrassingselementen op.

Concerten

Alice Sara Ott over haar Residency

Pianist Alice Sara Ott is voor ons de ideale artist in residence. We hadden haar al langer op het oog, maar we moesten deemoedig onze collegas van het Southbank Centre in Londen laten voorgaan. Daar en in Parijs, bij Radio France, is Ott in het seizoen 2023-2024 artist in residence. Toen ze in 2019 bij ons in de Grote Zaal optrad, waren we meteen verkocht. Ze speelt briljant, met een verbluffende lichtheid gecombineerd met bravoure en stoer klaviergeweld. En los daarvan: haar bevlogenheid! Ze praat over muziek op een manier waarvan we gelijk dachten: precies, dat vinden wij ook.

Je agenda is indrukwekkend, je bent betrokken bij veel projecten over de hele wereld, hoe houd je dat allemaal vol?
‘Het is belangrijk dat je weet waar je grenzen liggen en dat je accepteert dat dat geen onwrikbaar gegeven is. Dingen veranderen in de loop van de tijd – door omstandigheden, maar ook door je eigen persoonlijke ontwikkeling. Dat maakt dat je je prioriteiten voortdurend bijstelt. Ik heb het grote geluk dat ik met een team werk dat me begrijpt en me steunt in mijn beslissingen. Daar ben ik dankbaar voor. Als ik niet op reis ben, hecht ik veel waarde aan mijn tijd thuis. Ik kom tot rust door nieuw repertoire te verkennen, door nieuwe projecten te bedenken en in gang te zetten, door lekker te koken en door bezig te zijn met mijn interieur. Meubels in elkaar zetten, gaten boren, lampen ophangen: dat soort bezigheden brengen me in een meditatieve stemming.’

Je speelt formidabel en je maakt je optreden extra speciaal omdat je er meestal iets persoonlijks aan toevoegt: een praatje op het podium, mooie verlichting, enz. Waarom doe je dat?
‘Muziek zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn, en niet alleen voor een bepaalde leeftijds- of sociale groep. Dat geldt voor alle muziek, dus ook voor klassieke muziek. Ik vind het jammer als bepaalde etiquettes of kledingvoorschriften mensen afschrikken. Daarom probeer ik mijn programma’s laagdrempelig en toegankelijk te maken. Je kunt de concertbezoeker op verschillende manieren aan de hand nemen, ook als het de eerste keer is dat ze de muziek horen, of als het een uitdagend muziekstuk is. Dit is iets wat ik altijd in gedachten hou, wanneer ik een programma samenstel. Je kunt met je publiek praten over de muziek en wat die voor jou zo bijzonder maakt. Je kunt ook de setting visueel aantrekkelijker maken en de muziek ondersteunen met verschillende lichtsferen. Er zijn zoveel opties, zeker met de technologie die we tegenwoordig hebben. Ik kijk daarom ook erg uit naar onze uitvoering van Quatuor pour la fin du temps van Messiaen. Mijn goede vriend, de briljante Engelse tenor Andrew Staples, heeft dit louterende stuk geregisseerd en van een lichtplan en beelden voorzien. We hadden er al een videoproductie van gemaakt in een industriele ruimte voor streamingplatform Stage+. Dat gaan we nu als onderdeel van mijn residentie vertalen naar een live-uitvoering in jullie prachtige Grote Zaal. En dat op paaszondag!

Hoe zie je de toekomst van klassieke muziek?
‘Voor mij is er eigenlijk geen verschil tussen repertoire van nu of van eeuwen geleden. Muziek blijft – ze overleeft componisten en uitvoerders. Muziek is, afgezien van eten, misschien wel het enige wat mensen verenigt, hoe verschillend ze ook zijn. We vinden in muziek een gemeenschappelijke basis. In de afgelopen tien jaar heb ik gemerkt hoe mijn publiek verandert en zich ontwikkelt. Ik zie meer jongere mensen, verschillende leeftijdsgroepen. Na elk concert zijn er altijd een paar mensen die me komen vertellen dat het hun eerste klassieke concert is. Dat maakt me niet alleen ongelooflijk blij, het bevestigt mijn geloof in de toekomst. Ik ben dus optimistisch. Er zijn zoveel jonge musici die ongelooflijk creatieve en vernieuwende ideeën hebben. Die moeten we aanmoedigen. We moeten jong, aanstormende talenten de ruimte geven om hun ideeën uit te dragen. Ik ben zeer vereerd dat ik deel mag uitmaken van het seizoen 2024-2025 van TivoliVredenburg, een podium dat zich onderscheidt in diversiteit en innovatie. Ik vind het geweldig dat het publiek in Utrecht muziek van alle genres op één plek kan ervaren.’

Beluister & bekijk

Beethoven Pianoconcert Nr.3

Alice Sara Ott samen met philharmonique de Radio France

Bekijk het concert

Tiny Desk Concert

Alice Sara Ott geeft een concert in de populaire Tiny Desk Concert serie.

Bekijk de opname