Martijn Padding Over de ontstaansgeschiedenis van Glimpse
Ik wilde een stuk schrijven over de stilte rondom Beethoven, en over de werveling in zijn hoofd waarmee de noten van een symfonie ontstaan. Voor Glimpse gebruik ik noten van Beethoven, maar het stuk is vooral mijn fantasie over het scheppingsproces van Beethovens Tiende.
Inleiding
Programma

Padding Glimpse
Prokofjev Vioolconcert nr. 2
Beethoven Symfonie nr. 2

Uitvoerenden

Residentie Orkest
Otto Tausk
dirigent
Kristóf Baráti viool

Locatie
Grote Zaal

Residentie Orkest – Beethoven Symfonie nr. 2

Paddings blik op Beethoven

Geweest

Voorafgaand aan het concert is er om 19.30 uur een inleiding door Kees Arntzen.

Martijn Padding, altijd in voor een geintje, schreef Glimpse voor een orkest met authentieke instrumenten, maar volgens de ruimhartige componist mogen nieuwe ook. Hij schreef het voor Anima Eterna en Jos van Immerseel, specialisten op darmsnaren en oude instrumenten. Glimpse is de verklanking (in een klassieke Beethoven-bezetting!) van Paddings ideeën over Beethovens Tiende Symfonie, waarvan alleen wat schetsen bestaan.

Eind goed, al goed
Ook Sergej Prokofjev zou je een ontregelaar tegen wil en dank kunnen noemen. Zijn Tweede Vioolconcert weerspiegelt het kosmopolitische karakter van de componist. Hij schreef het in Parijs, Centraal-Rusland en Azerbeidzjan, waarna Madrid de eer te beurt viel om de wereldpremière te hebben. Het concert werd de inzet van een heftige ‘ideeënstrijd’ tussen ‘deskundologen’ uit het Westen en cultuurideologen uit de Sovjet-Unie, altijd een teken dat je als componist enkele gevoelige snaren hebt beroerd. Het concert eindigt in elk geval in een sfeer van ‘eind goed al goed’: Beethovens Tweede Symfonie is opgeruimd, uitbundig en hier en daar zelfs ‘swingend’.