Vera Beths Violiste, over het ont- roerende hoofdthe- ma van het Adagio uit Schuberts Strijkkwintet.
Dat kleine gepuncteerde motiefje dat de eerste viool daar steeds speelt, dat voelt voor mij als een ragfijn draadje, waarmee Schubert nog net met het leven verbonden is. Telkens staat het op het punt van breken.
Programma

Bach Cellosuite nr. 1
Mendelssohn Strijkkwartet nr. 4
Schubert Strijkkwintet

Uitvoerenden

Kyril Zlotnikov cello
Quatuor Arod
 Jordan Victoria viool
 Alexandre Vu viool
 Corentin Apparailly altviool
 Samid Rachid cello

Locatie
Hertz

Quatuor Arod & Kyril Zlotnikov

Geweest

Blessure Harriet Krijgh
Tot onze spijt heeft celliste Harriet Krijgh vanwege een blessure aan haar hand al haar concerten voor de komende twee maanden moeten afzeggen. Dit betekent dat Harriet ook vandaag niet kan spelen. Kaartkopers hebben bericht gekregen over deze wijziging. Gelukkig hebben wij samen met Harriet een fantastische vervanger kunnen vinden in Kyril Zlotnikov, cellist van het Jerusalem Kwartet. Harriet en de leden van Quatuor Arod zijn zeer gelukkig met deze oplossing. Quatuor Arod en Zlotnikov zijn oude bekenden van elkaar: Zlotnikov zat in de jury van het ARD Muziek Concours in München toen Quatuor Arod daar in 2016 de eerste prijs won.

Kyril Zlotnikov
Kyril Zlotnikov is oprichter en cellist van het Jerusalem Kwartet, een van de interessante strijkkwartetten van dit moment. Daarnaast treedt hij veelvuldig op als solist op de internationale podia. Hij werkte samen met onder anderen Daniel Barenboim, Jessye Norman, Pierre Boulez, Mitsuko Uchida, Natalia Gutman en Lang Lang.

Quatuor Arod en Schubert
Quatuor Arod is een jong Frans kwartet dat barst van het talent. De vier strijkers wonnen niet alleen het Concours Carl Nielsen in Kopenhagen, maar (in 2016) ook het ARD Muziek Concours in München, zo’n beetje de heilige graal voor strijkkwartetten. Kyril Zlotnikov sluit aan in Schuberts strijkkwintet, voor veel liefhebbers niet alleen een climax binnen Schuberts kamermuziekoeuvre, maar ook het fraaiste dat ooit voor deze bezetting is geschreven.  Opvallend detail: Schubert koos voor zijn kwintet een bezetting van twee violen, altviool en twee cello’s, in plaats van de meer gebruikelijke kwintetbezetting (zoals bij Mozart en Beethoven), van twee alten en een cello. Hierdoor krijgt het werk een donkere, volle en bijna orkestrale klank.

Lees hier de toelichting bij het concert, geschreven door Paul Janssen.