Joep Stapel NRC.nl *****
Publiekstrekker Maria João Pires loste de hooggespannen verwachtingen volledig in. Ze verstaat de kunst van de onnadrukkelijk- heid die een verpletterende uitwerking heeft. Weergaloos... magistraal.
Inleiding
Programma

Mozart Symfonie nr. 35 ‘Haffner’
Beethoven Pianoconcert nr. 3
Beethoven Pianoconcert nr. 4

Uitvoerenden

Orkest van de Achttiende Eeuw
o.l.v. Maria João Pires fortepiano
Ashot Khachatourian fortepiano

Locatie
Grote Zaal
Attend
Facebook-event

Maria João Pires & Ashot Khachatourian

Orkest van de Achttiende Eeuw

Geweest

Maria João Pires, zelf een icoon van de pianomuziek, neemt een bijzondere gast mee zodat het publiek kan genieten van twee Beethoven-pianoconcerten. Ashot Khachatourian, door Pires omschreven als ‘a Force, a Truth, an Energy, a Passion’, won diverse concoursen, waaronder het Rachmaninov Piano Concours en het Martha Argerich Piano Concours. Pires en het orkest kennen elkaar van een gelukkige samenwerking in Polen in 2011, waarbij Pires verliefd raakte op de fortepiano. Met zijn Derde Pianoconcert sloeg Beethoven nieuwe wegen in. De eerste twee waren nog overwegend geënt op de Klassieke stijl. Vanaf het Derde Pianoconcert uit 1800 wordt zijn concertstijl meer symfonisch, het orkest groter, het thematische materiaal uitgebreider, de harmonieën en de vorm gedurfder en de toon persoonlijker. Het Vierde Pianoconcert valt juist op door zijn warmbloedige, intieme sfeer, waarbij de pianopartij een overwegend dromerige en poëtische rol speelt, wat weer voortreffelijk combineert met de schitterende Erard-fortepiano uit 1837 die Pires en Khachatourian bespelen.

Lees hier de toelichting bij dit concert, geschreven door Emanuel Overbeeke.

Voorafgaand aan het concert is er een inleiding door Philip Ruitenberg.