Georg-Friedrich Händel
Toen ik het Hallelujah-koor schreef, was het alsof ik God zag zitten op zijn troon met al zijn engelen om zich heen.
Programma

Händel Messiah

Uitvoerenden

Nieuwe Philharmonie Utrecht
Nieuw Nederlands Vocaal Ensemble
Johannes Leertouwer
dirigent
Stephanie True sopraan
David Allsopp altus
Nick Pritchard tenor
William Gaunt bas

Locatie
Grote Zaal
Attend
Facebook-event

Kerstconcert: Messiah

Nieuwe Philharmonie Utrecht

Geweest

‘Toen ik het Hallelujah-koor schreef, was het alsof ik God zag zitten op zijn troon met al zijn engelen om zich heen.’ Visionaire beeldspraak van Händel, die je direct gelooft als je het bekendste van alle oratoriumkoren hoort. Maar in de Messiah is gelukkig nog veel meer te genieten. In feite komen er in dit oratorium drie Händels bij elkaar. De Händel die een zwak had voor Italiaanse lyriek en melodische lijnen; de Händel die wortelde in een Duitse muziekcultuur waar het verklanken en verbeelden van passiemuziek een graad van perfectie had bereikt, en ten slotte de Händel die in Engeland was overdonderd door de impact van de Engelse hymnen waarmee kathedralen en kerken werden gevuld. Händel schreef de Messiah in 1741 in een ongelofelijk korte periode van amper drie weken, als een vulkaan die een once in a liftetime uitbarsting beleeft. In Engeland stonden de koning en andere hoogwaardigheidsbekleders op bij de eerste uitvoering van het 'Hallelujah'. Een traditie, die onder Engelsen tot op de dag van vandaag voortleeft, was geboren.

Lees hier de toelichting bij het concert, geschreven door Clemens Romijn.

Dit concert is onderdeel van De Langste Nachten, een 14-daags kunst- en muziekfestival waar je vanaf 17.30 uur welkom bent voor winterse kost, gratis lezingen, workshops, comedy en natuurlijk muziek. Als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws met betrekking tot dit winterse festival? Meld je dan hier aan voor het Facebook-event.