Zaal open
Aanvang
Verwacht einde
Uitvoerenden

Bauwien van der Meer sopraan
Gerrie Meijers orgel
Doriene Marselje harp
Helikon Quartet:
Stella Zake viool
Pieternel Tils viool
Lotus de Vries altviool
Renate Apperloo cello

Programma

Ig Henneman Beweiss zu nichts
Annelies van Parys Medea
Lili Boulanger Pie Jesu
Monique Krüs Je vis, je meurs (wereldpremière)

Locatie
Grote Zaal

Best Kept Secrets van het Orgel

Van donker naar licht

Geweest

Bekijk de foto's

Fotograaf: Anna van Kooij

 
Best Kept Secrets van het Orgel | zaterdag 30 april 2022 | Grote Zaal


 

Een van de best bewaarde geheimen uit de klassieke muziek is de rijkdom aan repertoire waarin het orgel onderdeel is van een ensemble. Organist Gerrie Meijers, sopraan Bauwien van der Meer en ensemble onthullen dit geheim in een concert vol muziek van jonge, hedendaagse vrouwelijke componisten en in Pie Jesu van de Française Lili Boulanger.

Lili Boulanger: behalve pianist ook organist
Wanneer je als componist te veel aan het orgel werd gelieerd, dan dreigde vergetelheid. Lili Boulanger was behalve pianist ook organist, kwam uit een ‘organistenfamilie’ en hield van het instrument. Geen beste papieren om in de eregalerij van componisten te worden opgenomen. Dat ze jong stierf hielp ook al niet. Maar wonderen geschieden, de laatste jaren is ze door veel ensembles, zangers en orkesten herontdekt en omarmd als een van de grootste talenten van het begin van de vorige eeuw. Haar Pie Jesu, met een fraaie mengeling van traditionele en vooruitstrevende klanken, wordt aangevuld met muziek van jonge, hedendaagse componisten die het orgel onbevangen tegemoet treden.

Wereldpremière
De Nederlandse componiste, zangeres en dirigente Monique Krüs schreef speciaal voor dit project Je vis, je meurs, op teksten van de Franse Louise Labé. Deze dichteres uit de zestiende eeuw bekeek in haar sonnetten de liefde nu eens van de andere kant: de vrouw niet als een object waarnaar gesmacht wordt maar als een zelf verlangend wezen.

De Belgische Annelies van Parys, een grote naam in de moderne muziek, heeft voor La lumière haar werk Medea bewerkt voor sopraan, strijkkwartet en orgel. Haar kleurrijke muziek doet Frans aan en staat in de traditie van componisten als Debussy, Ravel en ook Boulanger.

Ig Henneman bewerkte haar Hinter der Wand voor dit album en gaf het de nieuwe titel Beweis zu nichts. Een sober werk, met veel dissonanten en met abstracte teksten van Ingeborg Bachmann. Het uitgebeende karakter van het stuk is behouden gebleven.

Lees hier de toelichting bij het concert, inclusief de liedteksten, geschreven door Paul Janssen.

Tip van de Redacteur

Redacteur Reinen Dercksen vertelt waarom hij uitkijkt naar dit concert:

“Liefhebbers van orgelmuziek weten: eind 19e eeuw, begin 20e eeuw was, zeker in Frankrijk, een gouden tijdperk voor de orgelmuziek, de tijd van complete symfonieën voor orgel van giganten als Charles-Marie Widor en Louis Vierne. Een onbekende parel in diezelfde kroon was Lili Boulanger, die een ontroerend en aangrijpend Pie Jesu schreef, voor sopraan, orgel, strijkkwartet en harp, dat voor het eerst klinkt in TivoliVredenburg. Ook geweldig: nieuwe werken van jonge, hedendaagse componisten die het orgel onbevangen tegemoet treden. Alle aanvullingen op het repertoire voor orgel zijn toe te juichen. Met op vandaag meerdere nieuwe werken wordt het voor mij een echt ‘juich-concert’.”

Extra concertinformatie

Uitgangspunt vormt het machtige meesterwerk Pie Jesu van Lili Boulanger. De Franse componiste schreef het voor een zeer ongebruikelijke bezetting: sopraan, strijkkwartet, harp en orgel. Speciaal voor dit project componeerden of bewerkten ook Monique Krüs, Ig Henneman en Annelies van Parys stukken voor eenzelfde bezetting. Naast sopraan Bauwien van der Meer zijn de uitvoerders het Helikon Quartet, harpiste Doriene Marselje en organiste Gerrie Meijers.

Lili Boulanger behoort tot de eerste generatie vrouwen die werd toegelaten op het conservatorium en was de eerste vrouwelijke componist die in 1913 de prestigieuze Prix de Rome won. Boulanger groeide op in een muzikantengezin in Parijs en kreeg alle ruimte om zich te ontwikkelen. Regelmatig kwamen er componisten bij haar ouders over de vloer. Ze wist haar hele leven dat ze door haar chronische ziekte niet oud zou worden en stierf uiteindelijk op 24-jarige leeftijd.

Instrumenteren
Aanvankelijk klonk haar muziek impressionistisch, Debussy-achtig. Lili Boulanger creëerde echter al vrij snel een heel eigen stijl: krachtiger, hoekiger. Pie Jesu is haar laatste werk. In de verte doet het denken aan het gelijknamige werk van Gabriel Fauré maar de versie van Boulanger klinkt minder zoet. Haar Pie Jesu heeft ook iets onheilspellends, het klinkt hemels en pijnlijk tegelijk. Als je niet wist dat je een ziel had, dan weet je het na het beluisteren van dit werk wél. Pie Jesu wordt wel Lili Boulangers eigen requiem genoemd.