- Zaal open
- Aanvang
- Verwacht einde
- Programma
Ig Henneman Beweiss zu nichts
Annelies van Parys Medea
Lili Boulanger Pie Jesu
Monique Krüs Je vis, je meurs (wereldpremière)- Uitvoerenden
Bauwien van der Meer sopraan
Gerrie Meijers orgel
Doriene Marselje harp
Helikon Quartet:
Stella Zake viool
Pieternel Tils viool
Lotus de Vries altviool
Renate Apperloo cello- Locatie
- Grote Zaal
-
Best Kept Secrets van het Orgel
Van donker naar licht
Geweest
Een van de best bewaarde geheimen uit de klassieke muziek is de rijkdom aan repertoire waarin het orgel onderdeel is van een ensemble. Organist Gerrie Meijers, sopraan Bauwien van der Meer en ensemble onthullen dit geheim in een concert vol muziek van jonge, hedendaagse vrouwelijke componisten en in Pie Jesu van de Française Lili Boulanger.
Lili Boulanger: behalve pianist ook organist
Wanneer je als componist te veel aan het orgel werd gelieerd, dan dreigde vergetelheid. Lili Boulanger was behalve pianist ook organist, kwam uit een ‘organistenfamilie’ en hield van het instrument. Geen beste papieren om in de eregalerij van componisten te worden opgenomen. Dat ze jong stierf hielp ook al niet. Maar wonderen geschieden, de laatste jaren is ze door veel ensembles, zangers en orkesten herontdekt en omarmd als een van de grootste talenten van het begin van de vorige eeuw. Haar Pie Jesu, met een fraaie mengeling van traditionele en vooruitstrevende klanken, wordt aangevuld met muziek van jonge, hedendaagse componisten die het orgel onbevangen tegemoet treden.
Wereldpremière
De Nederlandse componiste, zangeres en dirigente Monique Krüs schreef speciaal voor dit project Je vis, je meurs, op teksten van de Franse Louise Labé. Deze dichteres uit de zestiende eeuw bekeek in haar sonnetten de liefde nu eens van de andere kant: de vrouw niet als een object waarnaar gesmacht wordt maar als een zelf verlangend wezen.
De Belgische Annelies van Parys, een grote naam in de moderne muziek, heeft voor La lumière haar werk Medea bewerkt voor sopraan, strijkkwartet en orgel. Haar kleurrijke muziek doet Frans aan en staat in de traditie van componisten als Debussy, Ravel en ook Boulanger.
Ig Henneman bewerkte haar Hinter der Wand voor dit album en gaf het de nieuwe titel Beweis zu nichts. Een sober werk, met veel dissonanten en met abstracte teksten van Ingeborg Bachmann. Het uitgebeende karakter van het stuk is behouden gebleven.
Lees hier de toelichting bij het concert, inclusief de liedteksten, geschreven door Paul Janssen.