Siebe Riedstra OpusKlassiek
Het Hagen Quartett heeft voor een veel belangrijker stijlbreuk gezorgd: die van het incorporeren van stijlbesef uit de uitvoeringspraktijk op oude instrumenten.
Programma

Mozart Strijkkwartet nr. 17 ‘Jagd-Quartett’
Webern Strijkkwartet ‘Düster und schwer’
Schubert Strijkkwartet nr. 13 ‘Rosamunde’

Uitvoerenden

Hagen Quartett:

Lukas Hagen viool
Rainer Schmidt viool
Veronika Hagen altviool
Clemens Hagen cello

Locatie
Hertz

Hagen Quartett

Geweest

Wenen, broedplaats van strijkkwartetten van verschillende pluimage
De prijzenkast van het Hagen Quartett maakt direct duidelijk dat de musici van vandaag spelen in de buitencategorie. Het kwartet won zo’n beetje alles wat er te winnen valt aan concoursen (Banff, Bordeaux, Évian), grossiert in prijzen (Gramophons, Diapasons, d’Or, Echo’s Klassik) en heeft ook nog eens een exclusief contract bij Deutsche Grammophon, waarvoor al bijna vijftig cd’s werden opgenomen. De titel van het programma zou ‘Wenen’ kunnen zijn, omdat Mozart, Webern en Schubert de strijkkwartetten die op de lessenaars staan in Wenen schreven. Schuberts strijkkwartet ‘Rosamunde’ is eigenlijk een voorstudie voor een symfonisch werk. Dat is te horen in de grootsheid en harmonische rijkdom van het kwartet, maar tegelijkertijd heeft het ook zo’n zangerig karakter, dat je er bijna woorden in hoort. Vooral het monumentale eerste deel is als een Lied ohne Worte, een typisch schubertiaans lied: verhalend van passie en weemoed.

Lees hier de toelichting bij dit concert.