Edward Janssens www.Cleeft.nl
Less is more, zo blijkt, want het Orkest van de Achttiende Eeuw fungeert prima als levend decor. De interactie tussen orkest en solisten is niet alleen grappig, het prikkelt ook de fantasie van de toeschouwers. Zij worden aangespoord om decorstukken te zien die er eigenlijk niet zijn, wat de geloofwaardigheid van de uitvoering ten goede komt.
Programma

Beethoven Fidelio

Uitvoerenden

Orkest van de Achttiende Eeuw
Laurens Collegium & Cantorij
Jonathan Darlington
dirigent
Jeroen Lopes Cardozo regie
Melle Hammer decor
Azis Bekkaoui kostuums
David Wilson-Johnson bas (Don Fernando)
Wiebe-Pier Cnossen bas (Don Pizarro)
Arnold Bezuyen tenor (Florestan)
Katrin Kapplusch sopraan (Leonore)
Michael Tews bas (Rocco)
Laetitia Gerards sopraan (Marzelline)
Fabio Trümpy tenor (Jaquino)

Locatie
Grote Zaal
Attend
Facebook-event

Fidelio

Orkest van de Achttiende Eeuw

Geweest

Zelden te horen in Nederland: Beethovens enige opera Fidelio, en dan ook nog eens met een orkest dat Beethoven door de aderen voelt stromen, én in een semi-geënsceneerde uitvoering, dus met kostuums, decors en rekwisieten. Afgelopen seizoen bewees het Orkest van de Achttiende Eeuw met de semi-concertante uitvoering van Mozarts Le nozze di Figaro dat je met een slim gebruik van requisieten en aankleding een maximaal theatraal effect kunt bereiken. Fidelio verhaalt hoe Leonore vermomd als gevangenbewaarder genaamd ‘Fidelio’ haar echtgenoot Florestan van de dood redt in een politieke gevangenis. Achter een verhaal van trouw en toewijding aan een geliefde zit Beethovens geloof in het goede van de mens en zijn vertrouwen dat het goede uiteindelijk het kwade overwint. 

Lees hier de programmatoelichting, geschreven door Thiemo Wind.