Inleiding
Programma

Sjostakovitsj Symfonie nr. 7 ‘Leningrad’

Uitvoerenden

deFilharmonie Vlaanderen
Muhai Tang
dirigent

Locatie
Grote Zaal

deFilharmonie Vlaanderen

Muhai Tang (!)

Geweest

Begin deze week ontvingen wij helaas het vervelende bericht dat Jaap van Zweden, honorair-dirigent van deFilharmonie Vlaanderen, zijn optreden in Utrecht vanwege medische redenen moet annuleren. Opnieuw heeft maestro Jaap van Zweden last van zijn schouder. Zijn artsen schrijven hem volledige rust voor. Als gevolg daarvan heeft Jaap van Zweden de concerten in Antwerpen, Heerlen en Utrecht deze week met deFilharmonie Vlaanderen moeten afzeggen.

Wij betreuren de afzegging van Jaap van Zweden zeer en hopen op uw begrip. Wij zijn echter blij dat het concert toch doorgang kan vinden. DeFilharmonie Vlaanderen heeft op zeer korte termijn een uitstekende vervanger weten te vinden in de persoon van Muhai Tang. Wij zijn ervan overtuigd dat onder leiding van Muhai Tang de hoge speelkwaliteit gewaarborgd blijft. Alle abonnementhouders en mensen die reeds kaarten hebben gekocht voor dit concert hebben ontvangen per mail of post bericht namens TivoliVredenburg. Indien gewenst kunnen reeds gekochte kaarten worden geretourneerd. Voor details kunt u contact opnemen met onze afdeling Kassa & Informatie: 030 – 2314544.

De Chinese dirigent Muhai Tang, voormalig chef van deFilharmonie Vlaanderen, werkte met belangrijke orkesten in Europa, waaronder de Staatskapelle Dresden, London Philharmonic Orchestra, Orchestre National de France, NDR Hamburg, Oslo Philharmonic Orchestra en Gewandhausorchester Leipzig. Muhai Tang werd in 1983 wereldwijd bekend nadat hij een persoonlijke uitnodiging van maestro Herbert von Karajan in ontvangst mocht nemen om de Berliner Philharmoniker te dirigeren. Momenteel is Muhai Tang chef-dirigent bij het Filharmonisch Orkest van Belgrado en eerste gastdirigent bij de Hamburger Symphoniker.

 

De aanleiding van Sjostakovitsj' Zevende Symfonie, de Leningrad, was dramatisch: het beleg van Leningrad door de Duitsers, van 1941 tot 1944. Het werk, dat een enorme orkestbezetting vereist met vooral veel blazers, is vooral bekend door een twaalf keer herhaald thema, dat net als in Ravels Boléro evolueert van een lieflijk wijsje tot een kolkende stroom muziek. De delen symboliseren de overgang van oorlog, via een soort requiem, naar de overwinning, wat de zware politieke lading van het werk verklaart. Zelf noemde Sjostakovitsj de symfonie een ‘Requiem voor de slachtoffers van het Stalin-regime’. Anderen noemden het de ‘Eroica’ van de twintigste eeuw. Hoe het ook zij, weinig symfonieën houden de luisteraar zo sterk van de eerste tot de laatste noot in hun greep als dit meesterwerk van Sjostakovitsj.

Inleiding om 14.15 uur door Thea Derks