Buigzaam, sterk en coronaproof

TivoliVredenburg viel volop in de prijzen bij de uitreiking van de IJzeren Podiumdieren 2021 tijdens Eurosonic Noorderslag 2022. Alle lof voor Walk The Line/Studio Pandora en Jeroen Bartelse.

In de zomer van 2020 begon TivoliVredenburg met Walk The Line, een nieuw coronaproof programmaformat. De opzet was simpel: een host neemt op gezette tijden kleine groepen bezoekers mee op een tour door het gebouw; tijdens stops in verschillende zalen vinden korte concerten plaats. Artiesten kregen zo de kans op te treden, bezoekers konden genieten van livemuziek.

Onontgonnen
Gaandeweg bleek hoe buigzaam het concept is. Bij de Verrassingstours wist het publiek van tevoren niet wat het kon verwachten, wat in veel gevallen leidde tot een eerste stap op nog onontgonnen muzikaal terrein. De thematische Walk The Lines waren rond één genre georganiseerd: van indie tot jazz, van metal tot pianomuziek. In 2021 werden de mogelijkheden verder verkend, onder meer met twee digitale edities onder de titel Walk The (on)Line.

TivoliVredenburg kreeg voor Walk The Line en Studio Pandora tijdens Eurosonic Noorderslag 2022 een IJzeren Podiumdier, vakprijs van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals. Programmeurs Doortje Hiddema en Michiel Peeters namen de prijs in Groningen in ontvangst. Ook Jeroen Bartelse werd gelauwerd, voor zijn inzet voor de culturele sector als geheel, naast festival Le Guess Who?.

Foto: Programmeurs Michiel Peeters en Doortje Hiddema met het IJzeren Podiumdier.

Enorme drive
Uit het juryrapport: ‘Met een enorme drive en betrokkenheid heeft TivoliVredenburg met Walk The Line een slim programma ontwikkeld dat van “kleur” kan veranderen als een kameleon (geschikt voor zowel metal als kinderliedjes) en dat ook onder moeilijke omstandigheden publiek en artiest samenbrengt. Daarnaast is met Studio Pandora een hybride off- en online plek gecreëerd waarmee vooral startende, experimenterende en vaak lokale talenten verder op weg worden geholpen.’

‘Bartelse ontvangt deze prijs voor het vele en goede crisismanagement werk dat hij voor de gehele culturele en creatieve sector verricht. Vooral als woordvoerder van de Taskforce Culturele & Creatieve Sector.’