Programma online / live

Studio TivoliVredenburg ontpopte zich als online equivalent van het livepodium. Videostreams en podcasts brachten niet alleen leven in de brouwerij, ze vormden een wezenlijke schakel met het publiek.

Aan het begin van het jaar was het pand uitgestorven, de zalen lagen er verlaten bij, ofschoon de deuren openstonden voor een aantal vaste bespelers die kwamen repeteren, streamen, componeren of opnemen. Intussen was Studio TivoliVredenburg goed op dreef geraakt met videostreams, podcasts, playlists en radiouitzendingen. Het aanbod bestond vooral uit concert- en debatregistraties, maar ook de populaire Digitale Popquiz was een terugkerend element. Zo gooide TivoliVredenburg online een ‘lifeline’ uit naar het publiek, dat concerten, dans- en debatavonden en horecabezoek moest missen tijdens lockdowns en algehele stilte.

Transmission
In het kader van Actieplan Cultuur van de NPO zond de VPRO op NPO2 vanuit de Grote Zaal ‘On Stage’ uit. ‘Pandora’s Late Night’ was een programma met nieuwe muziek in samenwerking met de NTR. Eind maart ging jazzfestival Transition drie dagen lang online onder de titel Transmission. In dezelfde maand werd ook Walk The Line, hét coronaformat, omgevormd tot een digitale editie. Noodrantsoen groeide uit tot volwaardig aanbod.

Foto: Henny Vrienten en Nadia Moussaid bij On Stage

Proefevenementen
April stond in het teken van hoop op herstel en voorzichtig vooruitkijken. Overal in het land vonden Fieldlab- en proefevenementen met publiek plaats. TivoliVredenburg deed mee als popzaal en als klassiek concertpodium, met onder meer 3FM Awards, Eric Vloeimans, Annelie en Fresku. Samen met partners in de stad werd daarna alles op alles gezet om Koningsdag en het Bevrijdingsfestival – allebei gestreamd vanuit de zalen van TivoliVredenburg – tot feestelijke gebeurtenissen te maken.

Foto: briefing voor medewerkers 3FM Awards Fieldlab-evenement

Restricties
Terwijl eind april de terrasstoelen weer voorzichtig uit de winterstalling kwamen, bleef het nog lang stil in de zalen. Niet eerder dan begin juni mocht het weer: live optreden voor publiek, op basis van strenge voorwaarden. In de zomer verzorgde TivoliVredenburg in samenwerking met de GGD dagelijks livemuziek in de XL-vaccinatielocatie van de Jaarbeurs. Soms konden concerten die waren verplaatst, nu alsnog niet doorgaan omdat ze waren berekend op te veel mensen. Nieuwe protocollen waren nodig, voor de zoveelste keer.

Als vanouds
In september leek warempel alles weer even als vanouds, met vertrouwde festivals als Oude Muziek en Gaudeamus Muziekweek – in een ietwat afgeslankte vorm. Grote popconcerten (Danny Vera, Kensington 3x), verplicht met zitplaatsen, versterkten die indruk, al stonden sta-concerten, buitenfestivals en het nachtleven nog vol op de rem. In het najaar volgde de omslag, toen de besmettingscijfers in de loop van oktober weer opliepen. Met wéér beperkingen en, tot slot, wéér een lockdown als gevolg.

Zo moest de culturele sector ook in het tweede coronajaar zien te dealen met een wirwar aan varianten tussen (een beetje) open en helemaal dicht, waarvan de belangrijkste zijn gemarkeerd in een beknopt overzicht hierboven.


Festival op de schop

Le Guess Who? kreeg midden in het festival te maken met nieuwe coronaregels. Terwijl de festivalorganisatie vliegensvlug het tijdschema herzag en overlegde met artiesten, was programmeur Sytse Wils aan de TivoliVredenburg-kant in de weer met nieuwe werkroosters voor personeel.

Lees verder

Van rookhok tot dj-hotspot

Begin november ging Studio Pandora open: een levendige ontmoetingsplek en springplank voor aanstormend dj-talent.

Lees verder

Buigzaam, sterk en coronaproof

TivoliVredenburg viel volop in de prijzen bij de uitreiking van de IJzeren Podiumdieren 2021 tijdens Eurosonic Noorderslag 2022. Alle lof voor Walk The Line/Studio Pandora en Jeroen Bartelse.

Lees verder