Aan media-aandacht geen gebrek. Journalisten klopten aan voor een quote van Jeroen Bartelse, die als vertegenwoordiger van de Taskforce zijn stempel op het landelijke debat drukte. En Strauss’ ‘Alpensinfonie’ kreeg van Trouw vijf (!) sterren.


Kabinet schiet festivals en evenementen te hulp met garantiefonds van 300 miljoen

Met het garantiefonds ‘erkent het kabinet eindelijk dat het festivals en evenementen belangrijk vindt’, zegt Jeroen Bartelse, als directeur van muziekgebouw TivoliVredenburg lid van de overkoepelende Taskforce Culturele en Creatieve Sector. ‘Maar het komt nog op de uitwerking aan om te zien wie of waarvoor het helpt. De datum van 1 juli bijvoorbeeld maakt dat het er somber uitziet voor het voorjaarsseizoen. Als de besmettingen in april of mei toch ineens snel dalen, is er dan echt niets mogelijk?’

De Volkskrant, 21 januari

Avonduren: Digitale Popquiz van dj St. Paul

Het idee was uit nood geboren, maar ergens is de Digitale Popquiz een uitkomst. Het in de kroeg gewortelde spelletjesconcept gedijt natuurlijk bij zo veel mogelijk fanatieke deelnemers uit welke windstreek dan ook, en in het virtuele huiskamercafé is de toegang in principe onbeperkt. Het is dus gezellig, bij de Digitale Popquiz van de Utrechtse dj Paul Nederveen alias St. Paul. (…) Nederveen begon zijn onlinepopquiz kort na de eerste lockdown vorig jaar, op het platform van TivoliVredenburg te Utrecht. Het aantal deelnemers was al gelijk spectaculair: ruim 10 duizend. Daarna werd het per editie gestaag meer, en wie zich aanmeldt voor de aflevering van komende donderdag weet zich verzekerd van een gezelschap dat nauwelijks in de Ziggo Dome zou passen.

de Volkskrant, 9 maart

Dit zijn de zeven lessen van de livestream in de klassieke muziek

Sieuwe Kooistra, die als medewerker van TivoliVredenburg de streams verzorgt, zei in maart in de Volkskrant dat een stream het best werkt als je wel ‘de urgentie’ voelt van een concert: de opname moet er in één take op staan. Ik weet niet of dat betere resultaten oplevert, want het kan er ook toe leiden dat een musicus minder risico’s neemt. En de spontaniteit is een van de dingen die een stream zou moeten onderscheiden van een doortimmerde interpretatie op een album. TivoliVredenburg heeft de coronatijd benut om een infrastructuur voor livestreams op te zetten. Ze blijven, of je ze nou leuk vindt of niet. En wie niet van streams houdt, kan natuurlijk altijd nog een dvd’tje aan zetten.

De Volkskrant, 26 mei

TivoliVredenburg gonst op ‘eerste dag dat het weer mag’

De roze loper ligt uit voor TivoliVredenburg. De crew van het podium heeft zijn mooiste pak aan, mensen roepen, camera’s flitsen. Er is reuring, eindelijk weer reuring. Het is vandaag de eerste dag dat ‘alles weer mag’, en het Utrechtse concertpodium is meteen tot de nok toe gevuld. In de Ronda staat de Belgische grootmacht Balthazar, op zolder huisvriend St Paul en zijn Pop-O-Matic-dansavond. Maar die loper, die ligt er voor bezoekers van de Bach-vereniging en hun eregasten: Koning Willem Alexander en Koningin Maxima. Zou zijne majesteit een QR-code hebben? Hem kennende niet. Alle andere mensen hier vanavond wel. Laten we hopen dat we er zo snel mogelijk weer vanaf zijn, maar vandaag leeft TivoliVredenburg op. Niet alleen door het publiek, maar ook door technici, stage managers, barmedewerkers en programmeurs die eindelijk hun werk weer kunnen doen.

3voor12, 26 september

Tivoli Podcasts

Uitgestelde concerten? Met de Tivoli Podcasts duik je toch in de muziek. Podcast 25 jaar Excelsior Recordings bespreekt de 25-jarige geschiedenis van het beroemde label: van rockband Daryll-Ann en Spinvis tot Danny Vera. In Klassieke Klets gidsen muziekjournalisten Guido van Oorschot (de Volkskrant) en Joris Heynen (Luister) je door de wereld van componisten en musici.

Trouw, 20 november

Opwindende Alpenbeklimming zonder lawines met routinier Hartmut Haenchen

De Grote Zaal van TivoliVredenburg in Utrecht is eigenlijk net een maatje te klein voor het buitensporige, orkestrale geweld dat Richard Strauss in Eine Alpensinfonie (1915) ontketent. Het onweert op de top. Je hebt dan een ervaren alpinist nodig die ervoor zorgdraagt dat er op de weg naar die top geen lawines ontstaan, waardoor je alle zicht verliest op de vele details in deze virtuoze orkestexplosie. Routinier Hartmut Haenchen betrad zondagmiddag met lef de zwarte pistes maar wist vakkundig alle lawinegevaar te ontwijken. Het werd een opwindende beklimming.

***** Trouw, 22 november


Achter-de-schermenverhaal

Een belangrijke aanjager van persaandacht was OFF/ON, het boek dat Nicoline Baartman (tekst) en Jos Stoopman (vormgeving) maakten in opdracht van TivoliVredenburg. Tijdens een online boekpresentatie op 24 maart reikte Jeroen Bartelse het eerste exemplaar uit aan wethouder Anke Klein. Het onverbloemde achter-de-schermenverhaal met persoonlijk weekboek van Jeroen Bartelse leidde tot paginagrote besprekingen in bijna alle landelijke dagbladen.

De pers over OFF/ON:

‘Bovenal illustreert OFF/ON de vindingrijkheid van een culturele instelling.’ – Trouw

Off/On is een boek geworden dat op vele manieren indruk maakt, al was het maar omdat de organisatie van TivoliVredenburg erin naar voren komt als een onverwoestbaar optimistische en vitale creatieve ideeënmachine.’ – Het Parool

‘Je zou het ook “overleven tijdens corona” kunnen noemen, het boek dat TivoliVredenburg onlangs uitbracht. Een boek dat niet alleen mooi vormgegeven is, maar dat leest als een trein omdat het vaak zo spannend is.’ – Nieuws030

‘Het eerste jaar van de coronacrisis is beschreven, en het levert een prachtboek op.’ – Cultuurpers