Negen maal DeWolff: met kaarslicht of tussen de flightcases

Integraal en in chronologische volgorde streamde DeWolff tussen 14 en 23 maart zijn negen albums. Elke avond kreeg een andere aankleding. Rogier van Liempt was als art-director verantwoordelijk voor concept en aankleding.

Na afloop van elke stream stapte Rogier van Liempt weer met een verklaring Avondklok de straat op. ‘Als de band klaar was, braken we eerst alles af, zodat we de volgende dag in een lege zaal konden beginnen.’ De wereld was stil en hij mocht wel buiten zijn, kon zelfs ‘stiekem’ een extra rondje lopen. In alle opzichten was het een van de leukste klussen ever, vindt hij. Negen streams in tien dagen tijd – dus werken in een bubbel met een klein team. ‘Je zat weer helemaal in een productiemodus, een gevoel dat ik een tijd had gemist.’

Je kunt wel een doek of een kroonluchter ophangen, maar daarmee heb je nog geen toffe stream.

Kroonluchter
Toen hij werd benaderd door de toetsenist van de band, had Van Liempt net zijn baan bij creatief evenementenbureau Triomf vaarwelgezegd. DeWolff ging zijn hele oeuvre chronologisch opnemen, vanaf de eerste plaat, met verschillende gastmuzikanten in een wisselend decor. ‘Ik vind: je kunt wel een doek of een kroonluchter ophangen, maar daarmee heb je nog geen toffe stream. Veel streams die ik in coronatijd zag, waren feitelijk liveshows zonder publiek. Waar ik zelf graag naar kijk op Youtube zijn mooie sessies waarin het samen musiceren centraal staat.’

Moodboard
Hij heeft de opdracht breder getrokken, want niet alleen de aankleding, ook de manier van filmen, de montage en de locatie zijn van invloed op de look & feel. Met een moodboard van de band als leidraad ging hij aan de slag. Tegelijkertijd liet hij zich leiden door wat er aan spullen bij verhuurorganisaties beschikbaar waren. Duur hoefde het niet te zijn: ‘Omdat alles stil lag, kon je makkelijk deals sluiten.’

Tuincentrum
Zo kwam een reeks bijzondere producties tot stand onder de titel Nonagon Marathon, waarvan de een backstage tussen de flightcases in zwart-wit werd opgenomen, een ander te midden van sfeervol kaarslicht, en de volgende in het decor van een American diner. Voor de swampy setting van de zesde stream – van Roux-Ga-Roux – kon Van Liempt bij Tuincentrum Steck terecht; de planten mocht hij lenen. ‘Dat was zo fijn: iedereen steunde elkaar.’

Uiteindelijk bereikte het resultaat zelfs de bioscoop. Op zondag 7 november organiseerde Louis Hartlooper Complex in samenwerking met DeWolff een filmdag: alle negen shows in drie zalen. Van Liempt: ‘Ik ben er eens rustig voor gaan zitten.’

Kijk terug

Van elke livestream is één nummer terug te kijken via de playlist hieronder.