Support your locals: De Katoenfabriek

In deze tijd vinden we het belangrijk om Utrechtse ondernemers in het zonnetje te zetten. Zo helpen we elkaar de crisis door! Iedere week stellen wij graag een lokale ondernemer aan je voor aan de hand van vijf vragen. Met deze week: de Katoenfabriek, een textieldrukkerij op de Oudegracht. Heeft TivoliVredenburg mooie, duurzaam geproduceerde shirts nodig? Dan zijn we bij de Katoenfabriek aan het goede adres. Sinds corona printen zij via de Katoenclub shirts met prints van lokale ondernemers. En de opbrengst? Die wordt gesplitst! Ook TivoliVredenburg doet mee met deze actie. Kijk hier om ‘ons’ shirt en dat van andere locals te bekijken.

 We spraken met Yvette van Middelkoop, samen met haar man Kasper de eigenaar van dit bedrijf. Ze richtten het in 2007 op en vanaf 2010 zijn ze gevestigd aan de Oudegracht.

Hoe ging het met je voor de pandemie uitbrak?
Yvette: “Pre-corona zaten we in een hele fijne flow. We waren aan het groeien en bezig met het aannemen van nieuwe mensen. Daarnaast hadden we nieuwe machines, waarmee we onze werkwijze konden innoveren. Eigenlijk zaten we midden in de voorbereiding voor de zomer, voor textieldrukkerijen het druktste seizoen. Veel bedrijven bestellen dan hun bedrijfskleding en daarnaast vinden er normaliter veel festivals plaats, die ook t-shirts nodig hebben, voor hun crew en vrijwilligers bijvoorbeeld. In het drukke seizoen drukken we wel 3000 prints per week.”

En toen kwam corona…
“Ja… we merkten het direct. Veel uitstaande offertes werden niet opgevolgd, ‘bedrijfskleding heeft geen prioriteit’ en de festivals gingen evenmin door. Soms drukken we ook live op evenementen, maar die werden ook geannuleerd natuurlijk.  

Wij gingen gelijk in de overlevingsstand. Hoe konden we een positieve draai geven aan de crisis? Wereldwijd kwam er onder printshps een beweging op gang. Via Instagram, waar we zelf ook actief zijn, zagen we goede voorbeelden. Ook hebben we met een paar Amerikaanse collega’s gemaild. Toen groeide het idee: wat nou als we een initiatief starten om onze eigen persen draaiende te houden én de lokale ondernemers te steunen? Dus zo gezegd, zo gedaan. 

We waren pre-corona al begonnen met de Katoenclub. Iedere drie maanden nodigen we vier ontwerpers uit, die prints ontwerpen die wij op t-shirts drukken. Wij verkopen ze in de winkel voor de drukkerij en in de webshop, en voor ieder verkocht shirt krijgen zij een marge. Win-win: wij hebben leuke prints en zij lopen geen risico. Deze webshop konden we inzetten voor ons nieuwe idee: prints van onze vaste klanten. Lokale ondernemers leverden een print aan, klanten kunnen een shirt kopen van hun favo koffiezaakje of boekwinkel (of concertzaal 🙂 en een deel van de verkoop gaat naar de ondernemer.

Hoe loopt deze tshirt-actie?
Het liep direct heel goed! De vaste klanten reageerden heel enthousiast en wilden gelijk meedoen. We begonnen met twintig ondernemers en bijhorende prints, en de verzoeken blijven komen. Iedere week kunnen we nu 5-10 ondernemers toevoegen.

Waarom dit zo succesvol is? Wij zijn geen textielknaller, maar we richten ons op persoonlijke aandacht naar onze klanten. Nu we deze relaties in deze crisis (weer) benaderden, ontstond er heel veel positiviteit. Er is al een basisvertrouwen, en nu kunnen we elkaar echt helpen.

Veel van de ondernemers met wie wij werken, hebben dezelfde band met hun eigen klanten. En dat betaalt zich nu terug. Met dit initiatief geven wij elkaar hoop. Dat is, daar ben ik van overtuigd, hetgeen dat je nu het liefste krijgt. Iedereen is een beetje in de war en af en toe somber, en van dit initiatief krijg je energie.  

Inmiddels hebben we 754 t-shirts verkocht en konden we dus €7540,- aan lokale ondernemers doneren! Ons doel is om in totaal 1000 shirts verkopen, het is te leuk om ermee te stoppen. 

Welke lessen neem je mee na deze crisis?
Door deze ‘Support your locals Kartoenclub’ hebben we zoveel nieuwe fijne connecties gemaakt! En dat maakt me zo blij, de reacties van bestaande en nieuwe klanten. Het bevestigd voor mij ook de missie waarmee we dit bedrijf startten: het maken van duurzame kleding zonder kinderarbeid. Waarin je je lokale gemeenschap steunt, door lokaal te kopen. Ik hoop dat voor veel mensen de schellen van hun ogen vallen en dat ze verder nadenken over hoe we met elkaar omgaan en met de wereld. 

Heb je nog tips voor onze lezers?
Mijn tip zou zijn: accepteer de situatie zoals hij is. Ga mee in de flow, we zullen dit met elkaar moeten rooien. Naar binnen keren en piekeren is begrijpelijk, maar probeer die bij jezelf te houden en reageer die niet af op mensen op straat. Een positieve, accepterende instelling kan je veel brengen. Een positieve, accepterende instelling kan je veel brengen.

Tot slot: welk ander lokaal initiatief vind je leuk?

Keek in de Twijnstraat! Ze zijn praktisch onze buren, en ik heb veel bewondering voor hoe zij het aanpakken. Gelijk toen de horeca moest sluiten, werd ze creatief. Keek bezorgt allerlei themapakketjes met lekkere dingen, bijvoorbeeld voor Koningsdag, Moederdag en straks Pinksteren. Hup, door de stad met de bakfiets. En het werkt ook nog eens heel goed! Je kunt overigens ook eten afhalen. Voor mij is dat ook een voorbeeld van ondernemersgeest, niet bij de pakken neer gaan zitten maar even doordenken: wat kan ik extra doen?”