Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in onze privacy statement.
Google Analytics
Bezoekersstatistieken, websitebezoek en gebruik wordt gemeten en gebruikersgegevens worden anoniem verzameld.
Geen cookies van dit type!
YouTube
Klikgedrag, bekeken video’s en aangepaste voorkeuren worden verzameld. Bezoekersinformatie en gebruikersgedrag wordt gebruikt voor advertenties.
Google Maps
Google Maps is een kaartenservice die wordt aangeboden door Google. Google Maps houdt cookies bij voor het onthouden van voorkeuren en bezoekersanalyse.
Vimeo
Cookies moeten toegestaan worden om video's van Vimeo in de browser te kunnen afspelen. Gebruikersgegevens worden geregistreerd en gedeeld met Vimeo.
Soundcloud
Cookies moeten toegestaan worden om muziek van SoundCloud in de browser te kunnen afspelen. Gebruikersgegevens worden geregistreerd en gedeeld met SoundCloud.
Spotify
Spotify playlists kunnen worden afgespeeld. Statistieken worden verzameld en bezoekersinformatie wordt gebruikt voor advertentiedoeleinden.
Duizend jaar klassieke muziek, zie daar maar eens wegwijs in te worden. Muziekjournalisten Guido van Oorschot en Joris Heynen zijn je maandelijkse gids in Klassieke Klets. Ze praten en luisteren, met soms een gepeperde mening en dan weer een korrel zout. Waarom val je voor een stem? Schrijft Einaudi ook weleens iets goeds? Een oude rot en een jonge god bezorgen je graag een uurtje rode oren.
Joris en Guido duiken in hun eigen vak: de muziekkritiek. Ze behandelen gevoelige kwesties. Hoe ver mag je gaan in het formuleren van je mening? Schreven recensenten vroeger niet veel gemener? En er bestaat toch alleen muziek die je wel of niet raakt?
De sterkhouder van het Franse ensemble La Tempête, Simon-Pierre Bestion, ontketent een storm in oudemuziekland. Met spraakmakende programma’s, waarin hij traditie aan vernieuwing knoopt. Guido en Joris kletsen over zijn carrière en levensloop.
Te gast: Lucie Horsch! Ze is al jaren een vermaarde blokfluitist, maar duikt ook steeds vaker op als pianist en zangeres. En toch is ze pas 23. Aan Joris en Guido vertelt ze over musici die haar inspireren, gooit ze een steen in de vijver van diversiteit en inclusie en deelt ze swingende muziek.
Joris en Guido proberen de vinger te krijgen achter een opwindend maar vaag genre: barokfolk. Niemand weet wat het precies inhoudt, dus iedereen gaat ermee aan de haal. Duitse pagan folk, Amerikaanse jaren-zestigfolk, Angelsaksische folk met een barok sausje en nieuwe helden komen voorbij.
Op 6 mei krijgt Charles III de St Edward’s Crown opgezet tijdens een dienst in Westminster Abbey. Welke feestelijk nationalistische klanken gaan de kerk op die dag vullen? Naast Londen bezoeken Guido en Joris ook vorstelijk Praag, Reims, Boedapest en Amsterdam. Ga mee op een trip down monarchy lane!
Journalisten zijn unaniem: de film Tár, met Cate Blanchett als de gelauwerde chef-dirigente van de Berliner Philharmoniker, is fantástisch. Maar Guido en Joris zagen toch echt een andere film. En zo vormt Hollywoods laatste lieveling aanleiding voor een gepeperde podcast over vrouwelijke dirigenten.
Muzikale lichtpuntjes in de duistere Middeleeuwen? Joh, meer dan genoeg. Neem de componist Hildegard von Bingen (1098-1179). Aangespoord door Hildegarddagen in TivoliVredenburg en Muziekgebouw aan ’t IJ wijden onze muziekjourno’s een aflevering aan de verlichte klanken van de ‘Sibille van de Rijn’.
Hoe bereik je een jong publiek met klassieke muziek? Guido en Joris plukken een vakman uit de gangen van TivoliVredenburg die misschien een antwoord heeft: programmeur Peter Tra. Uit zijn koker komt het bijzondere concertformat Pieces of Tomorrow.
Stille Nacht, waar komt die oorwurm eigenlijk vandaan? Wie kent de eeuwenoude kerstmuziek van Mallorca? En hoe pakte de beroemde Schotse componist James MacMillan zijn Christmas Oratorio (2019) aan? Zie hier, een hele aflevering Klassieke Klets gewijd aan klassieke kerstmuziek.
Tuut-piep-knor! Dat was lang het scheldwoord voor muziek van eigentijdse componisten. Vanaf de jaren 1950 joegen ze het publiek inderdaad de zaal uit met akoestisch prikkeldraad, maar hoe zit dat tegenwoordig? Joris en Guido staken hun licht op rond recent werk van componisten uit eigen land.
Als ex-juryleden van Nederlands oudste muziekprijs, de Edison, hebben de heren recht van spreken (vinden ze). In deze aflevering analyseren Guido en Joris de winnaarslijst van dit jaar, geven ze een kijkje in de keuken van het jurytraject en menen ze in de keuzes enig chauvinisme te bespeuren.
Elk jaar brandt in augustus het beroemde Festival Oude Muziek in Utrecht weer los. Over het thema van dit jaar, galanterie, was enige verwarring, merkten Guido en Joris in de wandelgangen. Want wat houdt dat eigenlijk in? Verder wagen de heren zich aan het eeuwig terugkerende debat over oude muziek.
Opeens kwam het nieuws dat het Koninklijk Concertgebouworkest een 26-jarige Fin aanstelt als chef-dirigent: Klaus Mäkelä. Terwijl we in de klassieke muziek hebben geleerd dat rijpheid met de jaren komt. Wat is hier aan de hand? Mäkelä een natuurtalent, of marketing voor een jonger publiek?
Dit jaar wordt de onder Grammy’s bedolven Hollywoodcomponist John Williams 90 jaar. Hoog tijd, vinden Joris en Guido, om eens klassiek te kletsen over filmmuziek. Wat typeert een goede soundtrack? Welke muziek houdt zich buiten de bioscoop staande? En wie was de meester van de oorwurm?
Droevige muziek is de mooiste muziek. Dus hullen Joris en Guido zich voor deze aflevering in het zwart. Ze bespreken muziek die is geschreven voor de doden, van theatraal requiem tot piepklein eerbetoon.
Ook muzikaal zet de oorlog in Oekraïne de zaken op scherp. Maar wat weten we eigenlijk van de muziek uit het Grensland? Guido en Joris kleuren het immense land in van grijs naar blauwgeel. Met coryfeeën op de piano, Prokofjev uit de Donbas en niet te vergeten de aartsvader Mykola Lysenko… Uh, wie?
Geen plek ter wereld waar de Matthäus-Passion van Bach zo vaak wordt uitgevoerd als in Nederland. Joris en Guido zoomen in op die cultus, maar natuurlijk ook op de muziek. Waar ze eerlijk gezegd wel wat probleempjes mee hebben.
#6: Odysseus, Japans ludduvuddu en een gekookt mensenhart
Opera is een complexe muziekvorm. De emoties lopen vaak hoog op en een beetje voorstelling duurt algauw drie uur. Wil je het verhaal goed kunnen volgen, dan moet je je ook nog inlezen... Afhaken? Niet doen!
Joris en Guido duiken in troebel water met de vraag: maken foute mensen ook foute muziek? Ze stuiten op een moordenaar, een jodenhater, twee collaborateurs, een paar #MeToo-gevallen en een veroordeelde ontuchtpleger!
Wat bespreken twee klassieke muziekjournalisten in de kerstmaand anders met elkaar dan koormuziek? De luisterreis voert van rauwe renaissance uit Vlaanderen naar zalvende Engelse meerstemmigheid en van Amsterdamse avant-garde naar glasheldere polyfoniepracht uit Letland.
Sorry, maar what the f*ck is neoklassiek? Kan iemand dat aan Guido en Joris uitleggen? In deze Klassieke klets komt het waanzinnig populaire streamingfenomeen ‘neoklassiek’ er niet zonder kleerscheuren af.
Wat is de aantrekkingskracht van een stem? Waarom vindt Joris de zang van Maria Callas hemelbestormend mooi, terwijl Guido haar over-the-top sentimenteel en pathetisch noemt? In deze aflevering vliegen de heren van hot naar her, om uiteindelijk een niet voorziene rode draad te ontwaren: de dood.
Guido en Joris stellen zichzelf voor, vertellen hoe ze in de wondere wereld van de klassieke muziek zijn beland en verklaren ze de noodzaak van deze nieuwe podcast. “Als er ergens gewichtig wordt gesproken, dan is het wel in de klassieke muziek.” En dat is dus precies wat de twee níet gaan doen.
Rufus Wainwright, Amsterdam Sinfonietta, Who By Fire
Anton Bruckner, Derde symfonie, deel 1, Gemässigt, mehr bewegt, misterioso, Wiener Philharmoniker o.l.v. Bernard Haitink
Matthijs Vermeulen, Vijfde symfonie, deel 1, Adagio, Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Roelof van Driesten
Gregoriaans, Coro de Monjes del Monasterio Benedictino de Santo Domingo de Silos
Henryk Górecki, Kleines Requiem für eine Polka, deel 1, Tranquillo, Schönberg Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw
Klassieke Klets - Tracklist #21
Speellijst:
• Zequinha de Abreu, Tico tico, arr. Charlie Parker, Lucie Horsch (blokfluit), Fuse
• Passages in Imitation of the Trumpet, Pedro Memelsdorff (blokfluit), Andreas Staier (klavecimbel)
• Georg Friedrich Händel, ‘New Scenes of Joy’, uit: Theodora, Lorraine Hunt Lieberson (mezzosopraan), Orchestra of the Age of Enlightenment o.l.v. Harry Bickett
• Ludwig van Beethoven, Pianosonate nr. 31 (Op. 110), deel III (Adagio ma non troppo), Aleksej Ljoebimov
• traditional: She Moved Through the Fair, Lucie Horsch (blokfluit)
• Sinanon saran (Chant de griot), Kassé Mady Diabaté (zang), Ballaké Sissoko (kora), La Capella Reial de Catalunya o.l.v. Jordi Savall
Klassieke Klets - Tracklist #20
Speellijst:
• Anoniem, Turlurù, Marco Beasley, L’ Arpeggiata o.l.v. Christina Pluhar
• Faun, Federkleid
• Phil Ochs, Cross my Heart
• Gene Clark, The Gosdin Brothers, Echoes
• John Peacock, Cuckold Come Out the Armery, Les Musiciens de Saint-Julien, o.l.v. François Lazarevitch
• Georg Philipp Telemann - anoniem, Vitement – Braul Oltenesc, Les Musiciens de Saint-Julien o.l.v. François Lazarevitch
• Niel Gow’s Lament for the Death of His Second Wife, Barokksolistene o.l.v. Bjarte Eike
• Henry Purcell, Music For a While, Berit Norbakken, Barokksolistene o.l.v. Bjarte Eike