Klassieke Klets

Duizend jaar klassieke muziek, zie daar maar eens wegwijs in te worden. Muziekjournalisten Guido van Oorschot en Joris Heynen zijn je maandelijkse gids in Klassieke Klets. Ze praten en luisteren, met soms een gepeperde mening en dan weer een korrel zout. Waarom val je voor een stem? Schrijft Einaudi ook weleens iets goeds? Een oude rot en een jonge god bezorgen je graag een uurtje rode oren.

Abonneer je op deze podcast via Spotify, Apple of Deezer.

Laatste afleveringen

#34: Hoera! Hoera! Hoera!

Feest in barokland: Ton Koopman wordt 80, zijn Amsterdam Baroque Orchestra & Choir bestaat 45 jaar en samen gaan ze op tournee met Händel. Koopman ontvangt Joris en Guido thuis in Bussum. Hij vertelt over zijn volkse jeugd in Zwolle, de wilde jaren in Amsterdam en die vermaledijde subsidies.

Beluister

#33: Boer Bruckner

Tijdgenoten vonden Anton Bruckner maar een snoeshaan. Hij sprak raar, kleedde zich raar, deed raar. Bij zijn 200ste verjaardag storten Joris en Guido zich op de man en zijn muziek. Fans? Niet per se, maar de oude Anton kan hen wel degelijk ontroeren. En wat zei die brutale Bernstein nou over hem?

Beluister

#32: Música colonial

¡Hermosa Sevilla! Vandaag bezoeken de Klassieke kletsers de illustere hoofdstad van Andalusië, die dit jaar centraal staat op het Festival Oude Muziek. Vanuit daar maken ze de oversteek naar Zuid-Amerika en treden zo in de voetsporen van ontdekkingsreizigers, jezuïeten en ja, ook componisten.

Beluister

#31: Hieperdehype

Carrièredrift, uitbuiting, ijdelheid: niks menselijks is de klassieke muziek vreemd. Labels gooien jonge musici op de markt, via Instagram werkt menigeen aan zijn imago. Wie voelde zich verantwoordelijk voor Janine Jansen? En is Lorenzo Viotti de ophef waard? We staan stil bij marketing en hype.

Beluister

#30: Vrienden van het lied

Joris en Guido gaan het hebben over liedjes. Pardon, het Lied, met hoofdletter en al. Want zo plechtig gaat het toe in de liedkunst, de edele versmelting van muziek en poëzij. Startpunt: 1814, Schubert natuurlijk. Waarna de heren via Frankrijk, Engeland en Nederland uitkomen op een Tiroler alpenwei.

Beluister

#29: Zangeres zonder stem

Aan klassieke muziek, haar nest, voegde zangeres Nora Fischer scheuten jazz en ladingen pop toe. Totdat ze in 2020 compleet vastliep: haar bejubelde stem weigerde. Wat nu? Nora Fischer maakte er een voorstelling over, De Sprong. En praat in Klassieke klets openhartig over verwachting en angst.

Beluister

#28: Brokken Brockes

Pasen komt eraan. Dat betekent: passies. Matthäus-murw en uitgehannest met de Johannes maken de Klassieke kletsers een rondleiding door de Brockes-Passion, een door grote jongens (Händel! Telemann!) getoonzet oratorium over Jezus’ lijdensweg.

Beluister

#27: Protest!

Kun je de wereld veranderen met muziek? Joris en Guido trekken op onderzoek uit. Ze duiken in de historie van muzikaal protest, van het 17e-eeuwse geuzenlied tot de provocaties van de zwarte Amerikaanse queer-componist Julius Eastman. De kracht van klassiek verandert de mens. En ook de maatschappij?

Beluister

#26: De turbo van Leonard Bernstein

Seks, drank, drugs: de lust van Leonard Bernstein was onstilbaar. Joris en Guido duiken even in zijn leven, maar toch vooral in zijn werk. Telde de man van de musical West Side Story mee als een serieuze componist? Wat was zijn aandeel in de revival van Mahler? And what about the Lenny leap?

Beluister

#25: Van de zotte

Het is niet eens carnaval. En toch kletsen Joris en Guido drie kwartier over zotheid. Muziek om bij te lachen dus, vanaf de Middeleeuwen tot nu, van kroegjool tot waanzin tot olala… Erasmus kijkt om de hoek, maar ook een schuine Erwin Schulhoff en een nog schuinere Mozart.

Beluister