Transition Festival sessions

Opnames van een nieuwe generatie toonaangevende muzikanten tijdens ons jazzfestival Transition. Kijk mee naar fragmenten uit 2021, tijdens de online editie van Transition: Transmission. Ook kun je hier backstage-sessies uit 2017 en 2018 terugkijken.

Dishwasher_ (2023)

Voor het experimentele Dishwasher_ is geen enkel genre te gek. Ze combineren moeiteloos muziek vanuit het Midden-Oosten en de Balkan met elektronische elementen, hiphop, jazz en zelfs metal.

DoomCannon (2023)

De componist, producer en multi-instrumentalist DoomCannon is de nieuwste scheut aan de indrukwekkende stamboom van de Londense jazzscene. Hij trok de kar in verschillende vrijgevochten jazzformaties zoals TriForce en Project Karnak en tourde mee met Nubya Garcia, een van invloedrijkste saxofonisten in de scene.

Oded Tzur Quartet (2023)

Oded Tzur is al meer dan eens vergeleken met John Coltrane vanwege zijn diepe toon en zijn fascinatie voor Indiase klassieke muziek. Ook op zijn nieuwe plaat gaat Tzur, die aangesloten is bij het befaamde ECM-label, op zoek naar de verborgen draad die de blues verbindt met de Indiase ragas en de gebeden uit de synagoog.

Oscar Jerome (2023)

Gitarist, producer, zanger, multi-instrumentalist Oscar Jerome combineert niet alleen verschillende instrumenten, maar ook verschillende genres. Zijn muziek is een verfrissende fusion van jazz, indie, soul, funk, en hip-hop.

Jan van Duikeren’s JVD4 & Metropole Orkest strings (2021)

“Mum”

Trompettist Jan van Duikeren bracht tijdens Transmission een ode aan de onverwoestbare kracht van de jazzballad. Samen met de strijkers van het Metropole Orkest speelt Van Duikeren hier het nummer ‘Mum’.

Metropole Orkest met Ntjam Rosie & Joris Roelofs (2021)

“Weird Nightmare”

Het Metropole Orkest bracht samen met verschillende solisten een ode aan de jazzlegende Charles Mingus. Hier hoor je het nummer ‘Weird Nightmare’, uitgevoerd door het Metropole Orkest samen met zangeres Ntjam Rosie en basklarinettist Joris Roelofs.

Under the Surface (2021)

In Under The Surface vinden drie generaties van unieke Nederlandse musici elkaar om vrij benaderde muziek te maken, zonder vaste kaders. Het resultaat is sfeervolle, bijna trance-achtige muziek met dromerige melodieën. Tijdens dit optreden op Transmission, Transition Festival Online liet het improvisatietrio een voorproefje horen op hun nieuwe album.

Cameron Graves Trio (2018)

“Planetary Prince”

Cameron Graves is de pianist van Kamasi Washington en een van de oprichters van de West Coast Get Down, het collectief muzikanten uit Los Angeles waar onder meer Miles Mosley uit voort kwam. Tijdens Transition Festival 2018 presenteerde Cameron Graves met zijn trio zijn debuutalbum Planetary Prince (2017), door Kamasi Washington omschreven als “an amazing and almost unbelievable combination of modal jazz, romantic era European classical music and mathematical death metal. A style so cool that it deserves its own genre.”

Jeroen van Vliet Trio (2018)

“Safar”

Tijdens Transition Festival 2018 nam de ritmesectie van Eric Vloeimans’ Gatecrash een speciale live-sessie op in TivoliVredenburg, onder leiding van Jeroen van Vliet, met Gulli Gudmundsson op contrabas en Jasper van Hulten op drums. Van Vliet schreef het nummer ‘Safar’ als ode aan Syrische vluchtelingen, naar aanleiding van een tournee met de Syrische componist en klarinettist Kinan Azmeh.

Sheep Got Waxed (2018)

“Miss”

Sheep Got Waxed is ‘the new weird’. Hun muziek is complex maar blijft toch toegankelijk, en overstijgt termen als ‘jazz’ en ‘elektronische muziek’. Om het juiste geluid uit hun instrumenten te krijgen spelen bandleden met handen en voeten; gitaar, saxofoon en drums worden vervormd door de effecten die ze eroverheen leggen en aangevuld door en digitale percussie. Tijdens Transition 2018 deed de band een uniek samenwerkingsproject met de Rotterdamse band Tommy Moustache onder de noemer Tommy Got Waxed.

Tommy Moustache (2018)

“Hosternokke”

De rauwe jazz van het instrumentale viertal Tommy Moustache heeft misschien nog het meeste weg van een schizofrene trip met jazz, funk en rockingrediënten. Als luisteraar word je overrompeld door meedogenloze ritmewisselingen en onwaarschijnlijke genre-uitstapjes. Tijdens Transition 2018 deed de band een uniek samenwerkingsproject met het Litouwse trio Sheep Got Waxed onder de noemer Tommy Got Waxed.

Ties Mellema / Rembrandt Frerichs Quartet (2017)

“Transition”

Saxofonist Ties Mellema en het kwartet rondom jazzpianist Rembrandt Frerichs gaan aan de haal met John Coltrane’s legendarische plaat Transition, toepasselijk genoeg op het Transition Festival. Met een frisse en hedendaagse blik nemen ze het meer dan 50 jaar oude werk onder de loep.

Sarathy Korwar (2017)

“Mawra”

Voor zijn debuutalbum Day to Day (2016) ging de Amerikaans-Brits-Indiase drummer, percussionist en producer Sarathy Korwar op reis door de Indiase deelstaat Gujarat om samenwerkingen aan te gaan met lokale muzikanten. Daar maakte hij veldopnames met de Siddi, afstammelingen van zwart-Afrikaanse herkomst met een rijke (muzikale) cultuur. Eenmaal thuis stoomde hij onder toeziend oog van mentors als Gilles Peterson en Four Tet zijn debuutalbum klaar voor een uitgave op het toonaangevende Ninja Tune label.

ALA.NI (2017)

“All Of Me”

Zangeres ALA.NI mag niemand minder dan Mary J Blige, Damon Albarn (Blur/Gorillaz) en Andrea Bocelli tot haar fans rekenen. Ze speelde een tijd lang samen met deze artiesten maar besloot solo te gaan en brak onmiddellijk door met een optreden in Later… With Jools Holland. Op haar debuutalbum You & I (2015) gaat ze van diepe, warme soul naar wat meer duistere en melancholische nummers, begeleid door een stem die sterk doet denken aan Billie Holiday.

Xavi Torres Trio (2017)

“Overcome”

Het Xavi Torres Trio won in 2016 de Sena Dutch Jazz Competition, waarmee ze een plekje bemachtigen op het Transition Festival. De jury zei over het trio van de Spaanse pianist: “Lyrisch, technisch en ritmisch superieur met veel muzikale potentie en één adem van energie en samenspel. Harmonisch eigenzinnig, met heel veel spelplezier en een spannend en verrassend eigen verhaal.”