Luistertips van Transition

Onlangs maakten we bekend dat Transition Festival is verplaatst naar 25 en 26 maart 2022. Een – zacht uitgedrukt – jammerlijke start van het nieuwe jaar. Daarom hebben Transition Festival programmeurs Guy van Hulst en Brent Oostrum hun handen uit de mouwen gestoken en tippen ze een mooie lijst materiaal om zelf thuis te beluisteren, met kersverse albums en online concerten in lijn met het programma van Transition. Ondertussen werkt het Transition festivalteam hard aan een kleinere, online editie van het festival in het laatste weekend van maart.

Joe Lovano – Garden of Expression

“Saxofoonveteraan Joe Lovano maakt misschien wel het mooiste materiaal uit zijn carrière nu hij op ECM getekend is. En in rap tempo. Garden of Expression is alweer zijn derde release op het label in twee jaar tijd, na Trio Tapestry en Arctic Riff met Marcin Wasilewski. Verwacht veel diepgang en de typische subtiliteit waar ECM in uitblinkt.” – Brent Oostrum

Wynton Marsalis & Jazz At Lincoln Center Orchestra – The Democracy! Suite

“Aangezien live concerten over de hele wereld op zich laten wachten, kondigde het Lincoln Center een heel ‘online seizoen’ aan. Een reeks projecten waarin de rol van jazz in de strijd tegen sociale ongelijkheid wordt belicht. Uit dezelfde New Yorkse zalen kwam onlangs ook nog een nieuwe plaat door het Septet van en met Wynton Marsalis, een ensemble dat we al jaren naar Utrecht proberen te halen. Een meesterlijke, urgente, actuele, swingende en pakkende plaat van een onnavolgbare schoonheid.” – Guy van Hulst

Binker & Moses – Escape the Flames

“Het Britse slagwerk/saxofoonduo Binker & Moses bracht in 2017 de zeer goed ontvangen dubbel cd Journey to the Mountain of Forever uit en maakten daarmee ook behoorlijk indruk op Transition Festival. Deze nieuwe release, Escape the Flames, bestaat uit liveopnames van hun albumpresentatie, waar ze als rode draad de stukken van de tweede cd van “Journey…” pakken, maar hier flink ongepolijst op los improviseren.” – Brent Oostrum

Charles Mingus – Bremen 1964 & 1975

“Op wat kwalitatief discutabele releases na hebben de twee legendarische Bremen concerten van Mingus nooit een volwaardige release gehad. Gelukkig heeft Sunnyside een 4cd box samengesteld van deze twee concerten. Dat er tien jaar tussen de concerten zit is goed te horen. Naast totaal verschillende formaties (bij het 1964 concert nog met Eric Dolphy die een paar maanden later overleed), vliegt het 1964 concert bij vlagen heerlijk uit de bocht en is het 1975 concert een stuk gecontroleerder. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de opname uit 1964, maar eigenlijk staan beide opnames op eenzame hoogte.” – Brent Oostrum

Shai Maestro – Human

“De live presentatie van dit nieuwe werk van Shai Maestro in Utrecht laat zich om welbekende redenen helaas nog even op zich wachten, maar gelukkig kunnen we inmiddels thuis genieten van deze nieuwe composities. Na voornamelijk trio releases heeft Shai dit keer zijn bezetting uitgebreid met trompettist Philip Dizack. Die toevoeging blijkt een schot in de roos.” – Brent Oostrum

Donder & Sigbjørn Apeland – Het Verdriet

“Eigenlijk zouden we zeer binnenkort twee Noors-Belgische jazzformaties presenteren: Donder met de Noorse Sigbjørn Apeland op harmonium, en Warped Dreamer met de experimentalisten Arve Henriksen en Stian Westerhus. Alle reis- en coronabeperkingen voorkomen helaas hun concerttour. De nieuwste plaat van Donder en Apeland heet heel toepasselijk Het Verdriet. Daar moeten we het dan maar even mee doen.” – Guy van Hulst

 

An Pierlé Quartet – Wiga Waga

“Graag tip ik de zojuist uitgekomen, schitterend sferische Vlaamse plaat Wiga Waga van de hand van An Pierlé in een nieuw kwartet. Een zeer muzikale plaat die bol staat van muzikale verbeelding en een rijke ideeënpracht. An Pierlé met partner Koen Gisen, en tevens Hendrik Lasure en Casper Van De Velde (die je kent van Schntzl).” – Guy van Hulst

Han Bennink & Guus Jansen – Mij een Biet!

“Enkele maanden na het prutserig geformuleerde en evenzo onterechte oordeel van het Fonds Podiumkunsten laat het ICP zich niet klein krijgen en viert ‘gewoon’ zijn 65e verjaardag. In een bijna volledig geïmproviseerde plaat rekenen Han Bennink en Guus Janssen ongenadig af met de kritiek. De titel slaat er misschien ook wel op, en anders op deze hele corona-periode.” – Guy van Hulst

John Zorn – Gnosis: The Inner Light/Soup with John Zorn – Shinjuku Pit Inn

“Na een jaar lockdowns en daarmee vooral een hoop tijd om te componeren durf ik er flink geld op in te zetten dat we dit jaar een enorme berg John Zorn releases mogen verwachten. 2021 is pas net begonnen en er zijn er alweer twee, bovendien twee uiterste zoals we dat graag zien van Zorn. Gnosis: The Inner Light is een mooie subtiele plaat met Bill Frisell op gitaar, Carol Amanuel op harp, John Medeski op piano/orgel en Kenny Wollesen op vibrafoon. Shinjuku Pit Inn is alles behalve subtiel en verkent de rauwe freejazz kant van Zorn, in samenwerking met Soup, een samenwerking van bassist Bill Laswell met twee Japanse avantgarde/impro prominenten: Yasuhiro Yoshigaki en Otomo Yoshihide.” – Brent Oostrum

Tyshawn Sorey – Save The Boys

“De opera van Philadelphia gaf een reeks (online) opera-opdrachten en een daarvan aan de componist/drummer Tyshawn Sorey. Vrijdag 12 februari is de première van zijn werk Save the Boys, dat wordt uitgevoerd door countertenor John Holiday en gebaseerd is op het gelijknamige gedicht van de 19e eeuwse feminist en activiste Ellen Watkins Harper.” – Guy van Hulst