Kan ik je helpen?
Je kunt heerlijk verdwalen in ons gebouw met al zijn tussenruimtes en sluiproutes, maar niet elke bezoeker vindt daarin even makkelijk zijn weg. Gelukkig zijn er onze ‘Kan Ik Je Helpen?’-medewerkers in de centrale hal om die bezoekers te hulp te schieten. In de Week van de Toegankelijkheid (7 t/m 12 oktober 2024) zetten we hen graag in de spotlight.
‘We doen alles om bezoekers op de juiste plek te krijgen’, zegt KIJH-medewerker Maureen. ‘En willen vragen voor zijn door zélf de vraag “Kan ik je helpen?” te stellen. Ook proberen we verschillende publieksstromen te scheiden. Bezoekers van klassieke concerten verwachten een andere service dan bijvoorbeeld jonge fangirls die naar een artiest in de bovenzalen gaan. Toch is het vooral mooi dat dat allemaal bij ons samenkomt.’
We zijn continu bezig om de toegankelijkheid van ons gebouw te verbeteren. Zo zijn de meeste zware tussendeuren nu voorzien van een openingsknop en zijn er nieuwe rolstoelmatten in Pandora zodat het publiek duidelijk kan zien waar de mindervalideplek is. Ook zijn er sinds kort een mobiele rolstoelramp voor dansnachten in Ronda en nieuwe pinhouders die verder naar beneden kunnen buigen, bijvoorbeeld voor bezoekers in een rolstoel. ‘Nu hoeven we deze bezoekers vaak alleen nog een liftpas mee te geven’, zegt Maureen. ‘Ze zijn blij dat ze tegenwoordig steeds vaker zelf hun weg door het pand kunnen vinden.’