'Ik wil gewoon draaien! - interview met dj St. Paul

Met zijn Pop-O-Matic is DJ St. Paul een begrip in Utrecht. In de weekenden draaide hij in andere clubs in het land. Maar toen kwam corona en was er... helemaal niks. Toch wist hij samen met thuisbasis TivoliVredenburg nog heel wat events op touw te zetten.

Dit artikel verscheen in het meinummer van UitAgenda Utrecht
Tekst: Gerard Janssen

 

DJ St. Paul is de artiestennaam van Paul Nederveen, de officieuze huisdeejay van Tivoli. De liefde voor de muziek kreeg van zijn oudere broers en zus, die naar Marvin Gaye en de Talking Heads luisterden. Zijn draagbare platenspeler met speakers in de deksel beschouwde hij als zijn beste jeugd vriend, en zijn eerste plaat was van The Beatles: 20 Grootste Hits.

Hij ging studeren in Nijmegen, maar zijn hart lag bij het draaien van platen. ‘Het juiste plaatje op het juiste moment, dat is alles, daar sterf ik voor,’ vertelt Paul. Dus toen hij dj kon worden in De Swing, dé club van Nijmegen, stopte hij met zijn studie. ‘Waarom zou ik nog? Ik had de focking sleutels van de club van mijn dromen!’ Op een Halloweenfeestje noemde de master of ceremonies hem Saint Paul, en dat is sindsdien zijn artiestennaam.

Via collega-dj Willem van Zeeland belandde St. Paul in TivoliVredenburg. Zijn donderdagse dansavond Pop-o-Matic werd een veilige haven voor vele generaties studenten. In 2017 verwelkomde hij de miljoenste bezoeker. Inmiddels hoort Pop-o-Matic ergens in de reeks de Dom, broodje Mario en FC Utrecht.

Kippenvel

Hij ging studeren in Nijmegen, maar zijn hart lag bij het draaien van platen. ‘Het juiste plaatje op het juiste moment, dat is alles, daar sterf ik voor,’ vertelt Paul. Dus toen hij dj kon worden in De Swing, dé club van Nijmegen, stopte hij met zijn studie. ‘Waarom zou ik nog? Ik had de focking sleutels van de club van mijn dromen!’ Op een Halloweenfeestje noemde de master of ceremonies hem Saint Paul, en dat is sindsdien zijn artiestennaam.

Via collega-dj Willem van Zeeland belandde St. Paul in TivoliVredenburg. Zijn donderdagse dansavond Pop-o-Matic werd een veilige haven voor vele generaties studenten. In 2017 verwelkomde hij de miljoenste bezoeker. Inmiddels hoort Pop-o-Matic ergens in de reeks de Dom, broodje Mario en FC Utrecht.

Donderdagavond draaien in TivoliVredenburg, en in het weekend in een andere club of op een festival. Altijd op zoek naar mooie momenten. ‘In een dorp als totale vreemde aankomen, en eruit rijden met het gevoel dat iedereen je beste vriend is. Op een avond vielen alle lichten uit, alleen mijn draaitafels en de soundsystem draaiden nog. Opeens stond ik voor een pikdonkere zaal. Gelukkig had ik ‘The Sound Of Silence’ van Simon & Garfunkel bij me. De muziek helemaal weggedraaid, en toen – ik krijg er nu ook weer kippenvel van – Hello darkness my old friend. Dan hoor je ook uit die hele zaal: wow. Dat is heel vet.’

Maar toen, na 27 jaar draaien met als thuisbasis TivoliVredenburg, kwam alles door corona tot stilstand. Eerst was het surrealistisch. Daarna volgde de frustratie en boosheid. ‘Toen pas besefte ik wat het betekent om zzp’er te zijn. Was ik me ineens bewust van hoe kwetsbaar het allemaal is. En dat niks ook echt níks is.’

VIRTUEEL OUDJAAR

Hij moest gaan nadenken over wat nog wel kon. Gelukkig stond TivoliVredenburg open voor ideeën. Zoals het maken van een online popquiz. ‘Dat was echt een schot in de roos. Zeker die eerste quizzen in de eerste lockdown. Het is een beetje gênant om te pochen, maar op de piek deden er 16000 mensen mee.’

Ook maakte hij voor TivoliVredenburg de podcast St. Pauls Boutique, waarin hij zijn favoriete oude muziek afwisselt met nieuwe vondsten. En hij ging draaien via Zoom, zodat mensen thuis de muziek over hun eigen geluidssystemen konden versterken en desgewenst in de kamer konden dansen. Zoals tijdens de NYE The Homeshow van TivoliVredenburg. ‘Een virtueel oudjaarsfeest. Gaaf, maar weird. Weird, maar gaaf,’ aldus Paul.

Een eye opener was Walk the Line, ‘een Willy Wonkaatour’ door het gebouw, met in elke zaal een ander programma. ‘Eerst was dat met groepjes van dertig man, later helemaal online. Ik heb daarvoor meerdere programmaonderdelen mogen bedenken en uitvoeren, zoals een college over protestliederen.’ Hij moest ervoor uit zijn comfort zone. ‘Achteruitlopend, met een camera die je volgt. Tof doen, de directeur interviewen en bands aankondigen.’

Het leek niks voor de dj die met liefde de muziek laat spreken, en liever naar de punten van zijn schoenen kijkt dan naar het publiek. Paul is niet het type dat zichzelf graag op de borst slaat, om het voorzichtig te zeggen, maar hij bleek het presenteren nog leuk te vinden ook. ‘Ik ben geen Matthijs van Nieuwkerk, maar ik dacht wel: hee dit gaat me best goed af. Ik heb het gevoel dat ik voor een bus vandaan ben gesprongen, en net niet geraakt ben, zeg maar.’

AAN DE HEMELPOORT

Het was een jaar waarin hij zichzelf op nieuw uitvond, zoals TivoliVredenburg dat ook deed. Gedwongen door corona bedachten ze samen nieuwe plannen en concepten. Zoals de online versie van Pieces of Tomorrow: klassieke muziek in een modern jasje, door Paul aan elkaar gepraat.

Maar ondanks de nieuwe talenten die hij in zichzelf ontdekte, zal hij – zodra de zalen weer opengaan – met alle plezier terugvallen in zijn oude patroon. ‘Ik heb alvast een playlist gemaakt, met de naam Poort van de Hemel. Een enorme lijst waar ik alles ingooi waarvan ik denk: dit zou ik nu willen draaien. Als ik eraan denk dat ik voor het eerst weer een volle Pop-o-matic mag doen, in totale vrijheid, kan ik ervan huilen. Ik wil gewoon draaien. Ik wil niet meer improviseren. Fuck dat hosselen. Draaien!’

Wil je meer lezen over TivoliVredenburg in coronatijd? In het boek OFF/ON blikken medewerkers en artiesten terug op een roerig jaar waarin alle zekerheden en routine wegvielen.