De eerste rij

TivoliVredenburg door de lens van huisfotografen. Tot en met 29 januari 2025 te zien op de eerste verdieping van de Omloop van de Grote Zaal.

TivoliVredenburg werkt met een vaste groep fotografen die iedere avond in de zalen actief is. Zij leggen tijdens concerten momenten vast die bezoekers misschien zijn ontgaan of vangen beelden die de emoties van de muziek versterken. Concerten zijn unieke ervaringen maar ook vluchtig en zo weer voorbij, foto’s houden de herinnering vast tot in de eeuwigheid. Voor de expositie ‘De Eerste Rij’ hebben de huisfotografen zelf een selectie gemaakt uit de honderden concerten die ze in TivoliVredenburg hebben bezocht en ging Volkskrant-muziekjournalist Gijsbert Kamer met ze in gesprek. Hun verhalen en toelichtingen wekken de herinneringen nog verder tot leven.

Op deze pagina vind je een klein voorproefje. Wil je De Eerste Rij bezoeken? Deze is tot en met 29 januari te bekijken (de expositie is toegankelijk als je een ticket voor een programma in de Grote Zaal hebt).

Sabrine Baakman

Residentie Orkest met Yutaka Sado – februari 2024

‘Dit was de eerste keer dat ik in de Grote Zaal een orkest fotografeerde en eigenlijk mocht ik alleen vanaf het balkon fotograferen, maar dat wist ik niet. Ik zag beneden een plaatsje vrij waar ik even ben gaan zitten, en alleen daardoor kon ik deze foto maken. De dirigent was hier de belangrijkste persoon, ik volgde vooral zijn bewegingen en kon anticiperen op moment dat hij zijn armen weer omhoog deed, toen ik dat eerder net gemist had. Zijn expressie is prachtig en had ik vanaf balkon nooit zo kunnen vastleggen.’

Jelmer De Haas

Rico & Sticks – maart 2016

‘Rico en Sticks kwamen tien jaar na Opgezwolle terug met hun Opgezwolle Tot Nu, en de zaal was euforisch. Dat kun je zien aan de blije gezichten, maar ook de handjes in de lucht spreken boekdelen. Ik stond weer aan de zijkant op de trap maar nu aan de andere kant van Ronda. Heerlijk om zo’n moment waarop beide rappers in de lucht hangen vast te leggen. Twee weken geleden speelde Sticks weer in Ronda. Rico deed een paar nummers mee en ik zag dezelfde silhouetten in de lucht springen.’

Juri Hiensch

Jazzmeia Horn op Transition – april 2018

‘Ik fotografeer graag artiesten uit de niet-westerse en klassieke muziek en heb nu gekozen voor verstilling en intimiteit. Dus geen foto’s met veel actie en het gebouw als middelpunt, wat toch een beetje onze opdracht is. Esthetiek staat hier voorop en op deze foto valt alle ruis van podium en publiek weg. Ik stond in Cloud Nine aan de zijkant en fotografeerde haar van laag naar hoog op een moment tussen twee stukjes zang. Die concentratie waarmee ze naar boven kijkt maakt het beeld heel gefocust. Ik zoek altijd de verstilling en intimiteit en probeer met heel weinig toch een verhaal te vertellen.’

Ben Houdijk

John Coffey – maart 2016

‘Je ziet meteen, dit kan alleen maar in Ronda zijn. Ik kan hier naar blijven kijken. Ieder hoofd van de 2000 bezoekers heeft weer een andere uitdrukking maar ik zie alleen maar blije gezichten. Ik kreeg van de band alle vrijheid en mocht ook het podium op. Daar zie ik zanger David Achter de Molen in het publiek duiken en voel me senang genoeg om op zijn plaats te gaan staan. Ik had mazzel, want toevallig net een 15 mm lens met kromming voor waarmee ik de hele zaal in één beeld kon vangen.’

Ward Mevis

Lander & Adriaan op Footprints – februari 2024

‘Lander & Adriaan maken dansbare live-elektronica en spelen bij voorkeur op de vloer, omringd door dansend publiek. Ik kronkelde me er doorheen om ze te fotograferen, maar maakte de mooiste foto vanaf het balkon in Cloud Nine. Je ziet de muzikanten scherp en het publiek in een soort blur. Dat effect ontstaat door een soort trucje door twee foto’s over elkaar te leggen. Eentje met Lander & Adriaan scherp en eentje op dezelfde plaats met een lange sluitertijd van twee seconden. Die foto’s heb ik gecombineerd.’

Maarten Mooijman

Napalm Death – maart 2023

‘Ik heb gekozen voor twee uitersten in de muziek met elk een enorme intensiteit, waar ik erg van hou. Ik fotografeerde vaker bands uit de grind-core scene van Napalm Death maar hun niet eerder. Ik schrok ook even toen ik zag dat de zanger op een stoel zat met zijn been in het gips. Maar het maakte voor de intensiteit van de show niet uit, en je ziet dat het publiek toch in extase is. Ik probeer altijd zo dicht mogelijk op de muziek te komen en je ziet nu aan de gezichten van het publiek wat die muziek met je doet.’

Tim van Veen

Spinvis – december 2016

‘Ik denk dat menig Utrechter die veel naar concerten gaat die mooie grijze krullen van Spinvis wel herkent. Dit was op We Vieren het Toch, de Kerstshow van Spinvis in 2016 in de Grote Zaal. Het was een 360 graden concert met publiek rondom.  Toen aan het einde de confetti-kanonnen afgingen stond ik heel goed en kon hem met mijn telelens heel mooi isoleren. Soms is het belangrijk het publiek mee te nemen in het beeld, maar een van de dingen die je ook veel doet als fotograaf is isoleren. Alles klopt. Dat haar, die kop, die snippers en dan ook nog een artiest uit Utrecht.’

Wil je alle foto’s en alle verhalen zien? Bezoek dan de expositie op de eerste verdieping van de Omloop van de Grote Zaal, van 3 december 2024 tot en met 29 januari 2025. De expositie is toegankelijk als je een ticket voor een programma in de Grote Zaal hebt.