Hoe is het met... onze Amerpoortcollega's?

Sinds 2019 bieden we een werkplek aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, in samenwerking met Amerpoort. Verschillende jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking assisteren ons in de horeca bij Het Gegeven Paard, Danel en in de artiestenkeuken. Ook helpen ze concertbezoekers op weg naar de juiste zaal als 'Kan ik je helpen?'-medewerker. Het afgelopen jaar hebben ze bovendien veel geholpen bij de afdeling Facilitair, bij klussen in en om het hele pand.

Amerpoort zoekt nieuwe cliënten! Ben of ken je iemand die onder begeleiding van Amerpoort graag bij ons aan de slag gaat? Bekijk dan de vacature

Begeleider Linette: ‘Miranda en ik begeleiden een groep van tien cliënten die breed worden ingezet binnen TivoliVredenburg. Onze samenwerking is ontstaan omdat we vanuit Amerpoort op zoek waren naar een nieuwe plek voor dagbesteding voor onze cliënten. Bij TivoliVredenburg kwam het thema inclusiviteit hoger op de agenda, en zo is het balletje gaan rollen. We zijn begonnen in de horeca bij de artiestenfoyer, café Het Gegeven Paard en Kitchen Bar Danel, maar al snel zijn de werkzaamheden uitgebreid met ‘Kan Ik Je Helpen?’-diensten. Voor onze cliënten is TivoliVredenburg een geweldige plek om te werken, en andersom denk ik dat het voor TivoliVredenburg echt een meerwaarde is om met hen te werken. Want hoe ga je nou eigenlijk om met mensen met een verstandelijke beperking? En wat kun je wel of niet van hen verwachten? Het lijkt soms heel makkelijk, maar dat is het niet altijd. Er bestaan allerlei verwachtingen en aannames over mensen met een verstandelijke beperking, waardoor ze snel worden over- of juist onderschat.’

‘De eerste lockdown was heftig. Veel van onze cliënten hebben maar een klein sociaal netwerk en konden de gevolgen van wat er allemaal in de wereld gebeurde niet goed overzien. Ineens moesten ze leven met allemaal nieuwe regels. Tijdens de eerste lockdown bleven onze cliënten thuis, maar het werd snel duidelijk hoezeer zij behoefte hebben aan structuur. Tijdens de tweede lockdown zijn we daarom gaan kijken wat er wél kan. We mogen weer gebruik maken van het pand en zijn hier dan ook veel te vinden. We voeren er onder andere gesprekken met onze cliënten, maar ze gaan ook voor TivoliVredenburg aan de slag: zo konden de collega’s van Facilitair wel wat hulp gebruiken bij de schoonmaak en diverse (kleine) klusjes.’

‘Het afgelopen jaar zijn we echt een team geworden. Dat we nu veel samen zijn in plaats van allemaal op ons eigen plekje werken verstrekt onze band. We willen onze samenwerking met TivoliVredenburg graag voortzetten en uitbreiden. We zouden hier graag met meer cliënten komen werken, waaronder cliënten die naast een mentale ook een fysieke beperking hebben. Verder hopen we vooral dat er snel meer leven in de brouwerij komt, want dat missen we allemaal.’