Steun de artiesten, doneer!

Sinds 12 maart 2020 hebben we geen bezoeker meer in TivoliVredenburg kunnen verwelkomen. In de periode daarna zijn er als gevolg van de uitbraak van het coronavirus meer dan 500 shows afgelast en/of verplaatst. Gelukkig hebben we voor veel optredens een vervangende datum kunnen vinden en hopen we jou en alle andere concertbezoekers dan ook op een later moment te kunnen verwelkomen bij het concert waarvoor je een ticket kocht.

Voucher, donatie of restitutie
Als je een ticket hebt gekocht voor een evenement dat niet door kan gaan door de maatregelen rondom het coronavirus, dan heb je drie opties:

  1. je kunt een voucher ontvangen
  2. je kunt een donatie doen
  3. je kunt het aankoopbedrag terugvragen

Voucher
Het bedrag van je ticket kun je omzetten in een voucher. Deze voucher kun je gebruiken om een ticket voor een ander concert in TivoliVredenburg te kopen. Je steunt ons hiermee omdat we zo de financiële schade deels kunnen opvangen en het verlies over een langere periode kunnen verspreiden.

Donatie
Je kunt er ook voor kiezen (een deel van) het bedrag van je ticket te doneren. Wij zorgen er dan voor dat jouw donatie terechtkomt bij de artiest(en)/musici voor wie je een kaartje hebt gekocht. Hoe wij dat doen en waarom dat belangrijk is, lees je hieronder.

Restitutie
Is het om welke reden dan ook niet mogelijk om je ticket om te zetten in een voucher of een donatie te doen, dan kun je vanzelfsprekend alsnog je geld terugvragen.

Steun de artiest!
Net als alle instellingen wil ook TivoliVredenburg dat de culturele sector straks net zo kan floreren als vóór maart 2020. Wij bieden jou, als ticketkoper, de mogelijkheid direct te doneren  aan de artiest, musicus, orkest of ensemble. Op die manier ondersteunen we de makers. Onze programmadirecteur Margriet van Kraats formuleert het als volgt:

‘We hebben gezocht naar mogelijkheden om ook de gedupeerde artiesten tegemoet te komen. Zij zorgden ervoor dat de bezoeker een kaartje kocht en het is volgens ons daarom logisch dat het geld dat gedoneerd wordt bij die artiesten komt. Als je je ticket of je voucher doneert, geeft TivoliVredenburg dat bedrag aan de artiesten (en waar van toepassing ook aan hun boekingskantoor).

Wat vinden de artiesten van dit donatie-initiatief?

We vroegen verschillende artiesten en labelmanagers hoe het met ze is en wat het belang van jouw donatie is. Ze nemen je mee in hun verhaal:

Rembrandt Frerichs - jazzpianist, componist

'Het is een gepast gebaar van TivoliVredenburg om de optie van doneren te bieden, want de maker zélf blijft, verontrustend genoeg, in deze crisis met niets achter. De podiumkunstenaar heeft zijn leven achter of op zijn instrument gespendeerd om zo goed te worden, het is niet alleen een show waar de bezoeker voor betaalt, niet alleen dat uur beleving, het is alle studie op het instrument, de duizenden uren die besteed zijn om alles eruit te halen wat erin zit. De maatschappij ziet wellicht nu pas wat de toegevoegde waarde van cultuur is: festivals en concertgebouwen zijn opgericht met een duidelijke missie, namelijk om musici live concerten laten geven voor een publiek. De corebusiness van de zalen zijn de kunstenaars en hun publiek: geef de makers dan ook de compensatie die nodig is. Dat geeft mij vertrouwen!' foto: Sanne Donders

Cedric Muyres - artist manager, labelmanager

'Er is veel kritiek geweest toen de voucher-regeling tot stand kwam en ik ben blij dat daar ook echt naar geluisterd is. Het ontbreekt binnen de culturele sector naar mijn idee vaak aan een soort helikopterview, waarbij alle onderdelen gezien worden. Iedereen maakt zich sterk voor zijn eigen plekje binnen de keten, maar niemand maakt een vuist voor het geheel. Dat TivoliVredenburg een donatieregeling hanteert waarbij het volledige bedrag ten goede komt aan de artiest vind ik heel positief, hopelijk kan dat een inspiratiebron zijn voor vele anderen. Bij zoveel artiesten vallen nu de kleine marges die er al waren weg. Een regeling zoals die van TivoliVredenburg waarbij het geld terugvloeit naar de artiest waar je het kaartje voor gekocht hebt is in mijn ogen een mooi gebaar.'

Jennie Duif - programmamanager The Jazz Orchestra of the Concertgebouw

'Het initiatief van TivoliVredenburg omarmen wij natuurlijk, net als alle anderen. Al onze bandleden zitten thuis, niemand kan met elkaar spelen en shows, repetities en opnamedagen zijn gecancelled. Wij proberen al onze orkestleden betrokken te houden door hen deels te compenseren voor de uren die ze hadden kunnen werken. Een regeling zoals die van TivoliVredenburg helpt daar natuurlijk enorm bij. In de tussentijd zijn we online actief, net als alle andere makers. Omdat we ook na september met elkaar het podium op willen is het van belang om - ook op afstand - muziek te blijven maken. Voor een muzikant is het een straf om niet te mogen spelen, dus we zorgen ervoor dat ze dat dan ook wel kunnen doen. Onze technicus rijdt het land door om al onze orkestleden te voorzien van een goede audiokaart en mee te denken over een goede videostream zodat we over een tijd samen een track op kunnen nemen!'

Sandra Zuidema - LDM Bookings

'Door de crisis vallen artiesten financieel in een groot gat omdat er geen inkomsten meer zijn uit optredens en merchandise-verkoop. Ook de mensen die achter de schermen werken aan live concerten – boekingsagenten, tourmanagers, freelance technici, maar ook bijvoorbeeld verhuurders van muziekinstrumenten en backlines – hebben geen inkomsten meer omdat er niet meer wordt opgetreden. Ook voor de concertzalen, die nu verplicht hun deuren hebben moeten sluiten, geldt dat hun inkomsten wegvallen terwijl de maandelijkse kosten wel gewoon door lopen. Achter de schermen is iedereen hard aan het werk om de toekomstige shows, shows gepland na juni en ook daarna, weer op de rails te krijgen. De mensen hebben het straks heel lang zonder livemuziek moeten doen en omdat we allemaal weten dat ‘Music Heals The Soul’ willen we zo snel mogelijk weer aan de slag. Muziek geeft troost en inspireert tenslotte!'

Lonneke van Straalen - Pynarello

'Wat een mooi gebaar van TivoliVredenburg om het volledige bedrag dat de bezoeker doneert aan de artiest te schenken. Ook wij willen een signaal afgeven naar onze bezoekers: voor de toekomst is het essentieel om ook nu een deel van de inkomsten te kunnen ontvangen. We zijn al ruim anderhalf jaar bezig met de voorbereiding van Passie Highlights dat op Goede Vrijdag in Hertz te horen en te zien zou zijn. We willen de concertbezoeker laten weten dat het niet alleen één concert is dat gecanceld is, maar dat het hele voortraject en een concertreeks van zes concerten in duigen is gevallen. Een donatie is voor ons dan ook essentieel om in een later stadium, als concertzalen en theaters weer langzaam open gaan, met nieuwe projecten te kunnen starten. We kijken er extreem naar uit om ons publiek in goede gezondheid weer te zien!’

Kika Sprangers - saxofoniste, componiste, arrangeur

'Dat TivoliVredenburg de donaties aan de artiest geeft vind ik fantastisch, echt waar. Je hebt als artiest een balans gevonden op jaarbasis, zodat je kunt investeren in je beroepspraktijk en in je artistieke product. Dat verdien je terug door shows te spelen voor publiek, daarmee vul je het potje weer voor de volgende keer. Nu is tot en met juli alles gecanceld dus ik zie de buffer voor creatieve projecten slinken omdat ik dat wat ik heb opgebouwd nu moet gebruiken voor vaste lasten en het opvangen van mijn tekorten. Ik kan mijn plannen niet uitvoeren op een podium maar ik kan ook aan niets nieuws gaan bouwen omdat ik niets in de studio kan doen of kan opnemen met anderen bijvoorbeeld. De donaties die TivoliVredenburg terugbetaalt voelen min of meer als crowdfunding voor de artiest om straks weer nieuwe dingen van te kunnen maken, om nieuwe artistieke projecten te kunnen starten.' foto: Karen van Gilst