PAD AF POD OP #4 2019

Elke dag ga ik op mijn hometrainer een imaginair pad af. Een selectie van nieuwe liedjes en gouwe ouwe liedjes houden de vaart er in: april 2019 etappe 4:

Tedeschi Trucks Band - When Will I Begin

Een inspirerend optreden in de grote zaal van TivoliVredenburg de afgelopen maand doet me teruggrijpen op de met smeuïge blazerspartijen aangelengde ballad When Will I Begin van de laatste plaat van de Tedeschi Trucks Band. Uiteraard zingen en spelen de naamgevers van deze groep, het echtpaar Susan Tedeschi en Derek Trucks, opnieuw de sterren van de hemel. Daarbij uiterst vakkundig bijgestaan door een begeleidingsband die moeiteloos schakelt tussen stijlinvloeden als southern rock, jazz, funk en pure soul.

Nobody's Girl - Call Me

Beduidend kleinschaliger was het door het DiamantTheater in een pop-up locatie in Den Haag georganiseerde optreden van Nobody's Girl. Wat een gelegenheidsformatie is van drie singer- songwriters: Rebecca Loebe, Grace Pettis en Betty Soo. In het poppy lied Call Me laten de dames horen dat ze in staat zijn hun stemmen kundig samen te smelten tot een pakkend geheel om een uiterst toegankelijk klinkend lied te produceren.

Weyes Blood - Everyday

Weyes Blood is het alter ego van Natalie Mering. Telg van een muzikale familie uit Santa Monica aan de zonnige westkust van de Verenigde Staten. Zonnig is ook zeker het lied Everyday. Haar stem en intonatie worden door menig collega vergeleken met die van wijlen Karen Carpenter. Ik sluit me gaarne aan bij deze opvatting. Compositorisch tapt ze in dit lied vrijmoedig uit hetzelfde vaatje waaruit klasse acts als The Beatles en Burt Bacharach inspiratie putten voor hun popliedjes voor de eeuwigheid.

The Mountain Goats - Clemency For The Wizard King

Spaarzaam gespeelde toetsen en akoestische gitaarklanken vormen samen met duozang en minimale percussie het kader voor het lied Clemency for the Wizard King. Frontman John Darnielle van The Mountain Goats weet ook in deze simpel klinkende meezinger een proeve van bekwaamheid af te leggen van zijn ambachtelijke kwaliteiten als zanger-liedjesschrijver van een album dat geïnspireerd is door tovenaars en draken.

Ruud Breuls: Simon Rigter Quartet - Passage of Jaco 

Onder de muziekliefhebbers van de Leidse jazzscene was het al snel duidelijk dat tenorsaxofonist Simon Rigter in de muzikale voetsporen zou treden van zijn vader, wijlen Bob Rigter. Samen met pianist Karel Boehlee, bassist Jos Machtel, trompettist Ruud Breuls en drummer Marcel Serierse bedrijft hij onder de naam Simon Rigter Quintet in het ruim tien minuten durende prachtlied Passage Of Jaco op indrukwekkende wijze magie met zijn instrument.

Rosanne Cash - Biloxi 

Ook countryzangeres Rosanne Cash heeft haar uitzonderlijke talent van huis uit meegekregen. De dochter van het legendarische country echtpaar Johnny Cash en June Carter beschikt over een stemgeluid dat uit duizenden te herkennen is. Met haar vertolking van het door Jesse Winchester geschreven lied Biloxi weet ze de tijd stil te zetten om een luisterervaring te creëren die een leven lang troost kan bieden.

Sokratis Sinopoulos - Lament

In het landschap van de wereldmuziek is de Griekse lyraspeler Sokratis Sinopoulos een indrukwekkende verschijning. Optredens met Maria Farantouri, Eleni Karaindrou en Charles Lloyd vormen het visitekaartje van deze bevlogen leraar van het conservatorium van Thessaloniki. In het ontroerende openingslied Lament etaleert hij zijn exceptionele kwaliteiten als instrumentalist en componist. Op het snijpunt van eeuwenoude volksmuziek en eigentijdse jazz stuwt hij de leden van zijn kwartet tot grote hoogte. Beluister het nummer via hier.

Heather Woods Broderick - Nightcrawler

Heather Woods Broderick is de zus van Peter Broderick. Net als haar broer is zij een veelzijdige muzikant die goed uit de voeten kan op een groot aantal instrumenten. De in Portland woonachtige singer-songwriter opent in het lied Nightcrawler met summiere pianoklanken die een jazzy sfeer oproepen. Haar fluisterende vocalen verhogen het welhaast meditatieve karakter van dit lied.

Claudio Arrau - Suite Bergamasque

Geen enkele klassieke pianist kan mij zo ontroeren als de Chileen Claudio Arrau (1903-1991). Zijn transparante speelwijze en pure wijze van interpreteren maakt van elk klassiek stuk een luisterervaring uit de buitencategorie. Dat geldt ook zeker voor zijn majestueuze vertolking van de compositie Suite bergamasque van het Franse genie Claude Debussy.

Canvas Blanco - Time-Space Rarity

Eindigen we deze etappe waar ik de vorige begonnen was. Het repertoire van de Nederlandse groep Canvas Blanco van hun album Exilio heeft de afgelopen maand bij elke nieuwe luisterbeurt alleen maar aan kracht gewonnen. In het lied Time-Space Rarity stelt de groep op imponerende muzikale wijze vragen over het onvermogen van de mens om nieuwe en afwijkende levensvormen te accepteren.

Wie is Koos Gijsman? 

Zoals vele muziekjournalisten heeft Leidenaar Koos Gijsman een achtergrond als muzikant. Hij werkt als ceremoniemeester op het North Sea Jazz Festival tijdens de Haagse jaren. Een dienstverband als muziekprogrammeur van het Leids Vrijetijds Centrum valt samen met de uitbraak van het punk- en newwavetijdperk. Naast het mede organiseren en presenteren van workshops jazzmuziek  voor leerlingen van de Leidse muziekschool heeft hij als journalist meegewerkt aan een uitgaanskrant en de Daklozenkrant. De laatste jaren schrijft hij recensies en interviews voor Popmagazine Heaven over een breed scala aan muzieksoorten en hun beoefenaars.