Pad Af Pod Op #3 2019

Elke dag ga ik op mijn hometrainer een imaginair pad af. Een selectie van nieuwe liedjes en gouwe ouwe liedjes houden de vaart er in: maart 2019 etappe 3:

Canvas Blanco - A Kiddo's Guide

De groep Canvas Blanco uit de provincie Utrecht stuurde mij haar tweede album Exilio toe. Zelden zo compleet uit mijn plaat gegaan als bij dit magische album. In een mix van folkpop en indierock bestrijkt het vijftal heren een breed gebied aan verwante stijlgebieden. In het lied A Kiddo's Guide gaan ze op de akoestische folktoer en toveren een wolk van een prachtlied uit de hoge hoed dat in de Lage Landen zijn gelijke niet kent.

Ethan Johns - K. Pilgrim

De afgelopen maand gaf de Engelse muzikant/producer Ethan Johns een handvol optredens in ons land. Samen met zijn formidabele begeleidingsband The Black Eyed Dogs bezorgde hij het publiek een onvergetelijke avond. Hen die het gemist hebben, rest het aanschaffen van zijn laatste plaat. Uit het imponerende aanbod aan liedjes kies ik het lied K. Pilgrim. Niet in het minst vanwege de sterke zang, liedteksten en uitmuntende instrumentaties.

Christian Lopez - Caramel

Volgens muziekblad Rolling Stone is Christian Lopez een van de meest talentvolle nieuwkomers in de countryscene. De muzikant uit Nashville heeft een aangenaam stemgeluid, schrijft patente liedjes en laat zich begeleiden door bekende instrumentalisten. In het lied Caramel laat Kenneth Pattengale van The Milk Carton Kids horen dat hij kan toveren met een plectrum en een akoestische gitaar.

Suzanne Jarvie - Point Blank 

De vakbroeders en de liefhebbers van countrygetinte liedjes in ons land waren unaniem in hun bewondering voor de Canadese zangeres-liedjesschrijfster Suzanne Jarvie. Een muzikante die zich op latere leeftijd overgaf aan haar passie voor muziek. Van haar tweede album kies ik het lied Point Blank. Een strakke beat en ruig gitaarwerk omlijsten op pakkende wijze haar karakteristieke vocalen.

Yola - Keep Me Here 

Voormalig Phantom Limb zangeres Yola Carter krijgt op haar solodebuut steun van Dan Auerbach van The Black Keys. Die op zijn beurt een aantal legendes wist te strikken om in de studio Yola te ondersteunen. Het levert een productie op die op het snijpunt van soul en country stijf staat van kwaliteitsliedjes als het mede door veteraan Vince Gill ingespeelde lied Keep Me Here.

David Gray- Gold In A Brass Age

Op zijn jongste plaat is de uit Manchester afkomstige zanger-liedjesschrijver David Gray verder gegaan op de stilistische weg die hij op voorganger Mutineers is ingeslagen. Het betekent een hernieuwde kennismaking met de mede door synthesizers opgeroepen sferen die zoals in het speelse titellied Gold In A Brass Age het klankbeeld domineren.

Dire Straits - Once Upon A Time In The West

Atmosferisch is ook zeker het lied Once Upon A Time In The West van Dire Straits waarin zelfs de held een kogel in de borst wordt geschoten. Je kan het gerust aan de instrumentale en tekstuele kwaliteiten van frontman Mark Knopfler overlaten om van dit lied een klassieker in het genre te maken.

Our Native Daughters - Mama's Crying Long 

Voormalig Carolina Chocolate Drops lid Rhiannon Giddens werpt zich al jaren op als de conservator van de volksliedjes van de Afro-Amerikaanse bevolking. Dat ze daarbij zoals in het lied Mama's Cryin' Long de schrijnende omstandigheden van deze bevolkingsgroep niet uit de weg gaat is al jaren bekend. Zelden deed zij dat op zo'n aangrijpende wijze als op deze plaat. Een plaat waarop zij terzijde wordt gestaan door drie verwante zangeressen/banjospeelsters: Amythyst Kiah, Leyla McCalla en de formidabele Allison Russell.

The Long Ryders - Let It Fly 

Samen met groepen als The Dream Syndicate, Rain Parade en Green On Red grepen de musici van The Long Ryders terug op het geluid van de de countryrockgroepen uit de zestiger jaren. In het met pakkende pedalsteelklanken opgetuigde lied Let It Fly laten ze horen dat ze ook een kleine veertig jaar later nog altijd in staat zijn heel dicht in de buurt te komen van dat geluid.

Miles Davis - Adagio

Als afsluiter kies ik het Adagio uit het Concierto de Aranjuez van de Spaanse componist Joaquin Rodrigo. Maar dan wel in de uitvoering van trompettist Miles Davis en arrangeur Gill Evans. Miles transponeerde de gitaarpartijen van dit klassieke werk naar zijn trompet terwijl Evans de oorspronkelijke orkestpartijen overzette naar arrangementen voor verschillende blaasinstrumenten. Samen schiepen ze een heuse controverse onder de jazzliefhebbers en schreven en passant muziekgeschiedenis.

Wie is Koos Gijsman? 

Zoals vele muziekjournalisten heeft Leidenaar Koos Gijsman een achtergrond als muzikant. Hij werkt als ceremoniemeester op het North Sea Jazz Festival tijdens de Haagse jaren. Een dienstverband als muziekprogrammeur van het Leids Vrijetijds Centrum valt samen met de uitbraak van het punk- en newwavetijdperk. Naast het mede organiseren en presenteren van workshops jazzmuziek  voor leerlingen van de Leidse muziekschool heeft hij als journalist meegewerkt aan een uitgaanskrant en de Daklozenkrant. De laatste jaren schrijft hij recensies en interviews voor Popmagazine Heaven over een breed scala aan muzieksoorten en hun beoefenaars.