NinaLynn: ''Americana in de polder''

Hummingbird is het verrassend sterke debuutalbum van NinaLynn, de artiestennaam van Nina Lynn Woerden. Deze jonge vrouw uit Uithoorn doet met negen zelfgeschreven liedjes gelijk mee in de hoogste regionen van de americana. Met dank aan Pieter Groenveld en Janos Koolen.

Tekst door Louis Nouws (Heaven Magazine)

 

De afspraak is in het huis van Pieter Groenveld, die zich sinds jaar en dag inzet als promotor van bluegrass, folk en americana. Hij bestiert een eigen label, Strictly Country Records, dat onder meer albums uitbracht van David Olney, Si Kahn en Pieters overleden vrouw Liz Meyer. Hij organiseert concerten in de Oude Veiling in Aalsmeer en was nauw betrokken bij het festival European World of Bluegrass. Nu loodst hij NinaLynn door zijn zo vertrouwde muziekwereldje.

Ze raakten toevallig aan de praat in een café. Groenveld bood haar aan het voorprogramma te doen bij een concert van Tim Grimm in de Oude Veiling, en ze mocht terugkomen om te openen voor Hugh Mofatt en Molly Tuttle. Er werden demo’s gemaakt in de huiskamer van Groenveld. Zijn geoefende oren bedrogen hem niet.

Taylor Swift
Hoe raakt een jonge Nederlandse verslingerd aan countrymuziek? NinaLynn: “In mijn omgeving was er niemand die daarin meeging. Mijn vader is wel muzikaal, maar hij speelde rockmuziek in een coverband en mijn moeder houdt van André Hazes. Er waren wel vriendinnen en vrienden die met me naar concerten gingen, maar na een tijdje hadden ze er meestal wel weer genoeg van, terwijl ik er geen genoeg van kon krijgen. Het is begonnen met Love Story van Taylor Swift. Ik zat toen nog op de basisschool en was al veel met zang bezig. Dat liedje maakte enorme indruk op me. Het inspireerde me zelf te gaan schrijven en ik nam gitaarlessen.”

Ze schreef haar eerste liedjes toen ze een jaar of 12, 13 was, maar liet die aan niemand horen. “Later heb ik een zomercursus songwriting gedaan om me meer te bekwamen. En ben ik gaan optreden, eerst op open avonden op de middelbare school, later op talentenjachten, tijdens kunstroutes en zelfs een keer op een bijeenkomst van een politieke partij.”

Via Taylor Swift kwam ze op namen van andere artiesten zoals de Dixie Chicks en Kacey Musgraves, grote sterren in Amerika. “In het begin was het vooral de meer pop gerichte country die me aantrok en ik ging weleens naar het Country To Country-festival. Maar langzamerhand kreeg ik meer interesse in folk en bluegrass. Iemand als Emmylou Harris bewonder ik zeer, Alison Krauss ook. Je ontdekt steeds weer nieuwe namen.”

Studie
NinaLynn die politieke wetenschappen studeert in Amsterdam – of exacter Politics, Psychology, Law and Economics – was van plan na het behalen van haar bachelor een tussenjaar in te lassen en te gaan reizen. Corona gooide roet in het eten. NinaLynn: “Door de lockdown moest ik het avontuur thuis zoeken, in de muziek.” Even de studie laten rusten gaf haar rust. “De studie is intens en je bent omringd door de slimste mensen van over de hele wereld, waarbij ik geregeld het gevoel heb de minst slimme te zijn. Het was fijn om muziek te maken en te zien wat daarvan komt. Het is het thema van het album geworden. Veel songs kwamen voort uit de vraag wat ik met mijn leven wil? Welke kant zal ik opgaan? Waarvoor zal ik me openstellen?”

Thuiskomen
Pieter Groenveld bracht haar in contact met Janos Koolen, een in het circuit bekende multi-instrumentalist met een eigen studio in Doornenburg, tussen Arnhem en Nijmegen. NinaLynn: “Janos beheerst ruim een dozijn instrumenten, van klarinet tot banjo en mandoline, en hij heeft oren! Hij hoort ieder kraakje of de minste ontstemming van een gitaar.”

Dat iemand zo muzikaal is en een enorme staat van dienst heeft – Koolen is de vaste begeleider van Frédérique Spigt en als sessiemuzikant op talloze rootsalbums te horen – kan natuurlijk ook imponerend zijn. “Maar dat was helemaal niet het geval. Integendeel, ik voelde me totaal op mijn gemak bij Janos. We hebben eerst al mijn liedjes samen doorgenomen zonder dat ik al teveel over mijn ideeën had verteld. Bij Grandma & I had ik in gedachten dat er een trompet bij moest en dat was precies wat Janos opmerkte. Dat voelt als thuiskomen, je zit dan zo op dezelfde lijn. Uiteindelijk is het trouwens een klarinet geworden.”

Met drummer Arthur Bont en bassist Lucas Beukers zijn de basistracks opgenomen en vervolgens heeft NinaLynn haar zang en gitaarpartijen toegevoegd. “Daarna is Janos ermee aan de slag gegaan en hij heeft bijvoorbeeld nog violist Joost van Es gevraagd. Ik weet niet hoeveel tijd hij er zelf nog in heeft gestoken, maar dat zal niet weinig zijn geweest. Janos woont naast de studio en hij is een perfectionist.”

Door de coronamaatregelen heeft NinaLynn haar nieuwe album nog niet live kunnen spelen. Ze zou niets liever willen. Net als de muzikanten van het album. “Toen we in de studio bezig waren vroegen ze op een gegeven moment: ‘Mogen we bij jou in je band?’ Het voelde zo goed allemaal, het was wat je noemt muzikale chemie.”

Op zaterdag 23 oktober staat NinaLynn op het americana & roots festival Ramblin' Roots met o.a. Rhiannon Giddens, Dawn Brothers, Diana Jones & veel meer! Er zijn nog tickets te koop via hier.  

Dit stuk komt uit Popmagazine Heaven. Heaven verschijnt 6x per jaar in een omvang van 64 tot 76 pagina’s en bevat naast interviews, achtergrondartikelen en columns, ook altijd meer dan 100 albumrecensies. Geïntereseerd? Voor slechts 22,50 per jaar heb je een zeer voordelig abonnement: 6x Heaven plus een album en twee eerdere nummers cadeau.

MEER SHELTER STORIES: