Morgan Wade: ''houdt de gemoederen bezig''

We hebben er een vrouwelijke outlaw bij. Zo was het algemene gevoel bij de eerste kennismaking verleden jaar met het toen vooral akoestisch gebrachte solowerk van Morgan Wade. Hebben we hier dan eindelijk een opvolgster van Lucinda Williams? Haar stem heeft datzelfde ongepolijste dat je dwingt te luisteren. Nu is daar het debuutalbum Reckless. Producer Sadler Vaden, in het dagelijks leven gitarist bij Jason Isbell and the 400 Unit, had andere plannen met dit grote talent. De plaat is meer countrypop en rock geworden. Maar waarschijnlijk was die allang af, nog voor die akoestische sessies haar op onze radar zetten. Haar ‘Storytellers presents’ livestream op de Shelter From The Storm-Facebookpagina op 22 april volgt meer de lijn van de klassieke singer-songwriter zoals we haar hebben leren kennen.

Verwoede discussies
Er is wat discussie op het internet over Reckless, het solodebuut van Morgan Wade dat in maart uitkwam. De puristen onder ons zijn lichtjes teleurgesteld. Dat zit hem niet in de intense voordracht of de liedjes van de plaat. Ze ageren voornamelijk tegen Sadler Vadens radiovriendelijke productie.

Het is een bandalbum geworden in plaats van de solo-activiteit waar men op hoopte of wellicht zelfs op rekende na de absoluut spectaculaire akoestische video’s op YouTube. Zo verwonderlijk is een ‘aangekleed album’ nu ook weer niet, als je weet dat Wade een bandverleden heeft. Wie niet eigenlijk? Mogen we hier nog even herinneren aan Morgan Wade & The Stepbrothers die in 2018 het kennelijk in de vergetelheid geraakte album Puppets With My Heart uitbrachten? Het staat helaas niet op Spotify.

Zeldzame intensiteit
De opwinding over het onmiskenbare talent van Wade, afkomstig uit de Appalachen, een van de puurste countryregio’s, is overigens volkomen terecht. Doe jezelf ter voorbereiding op de komende ‘Storytellers presents’ livestream een groot – als in ‘GROOT! - plezier door de OurVinyl Sessions te checken op YouTube (ook op Spotify trouwens). Wat je daar te zien en te horen krijgt is van een intensiteit die je maar zelden meemaakt. Dat is eenzelfde ervaring als ‘de eerste keer Tyler Childers’, gewoon de man met zijn gitaar en zijn machtige stem. Serieus, van die orde van grootte is Wade. De teleurstelling van de puristen vanwege het uiteindelijke album is daarom wel enigszins gerechtvaardigd te noemen.

Op de hoes van Reckless staat ze afgebeeld met haar rijkelijk getatoeëerde handen voor haar gezicht. Ze heeft ‘sleeves’ en ook haar nek zit onder de inkt. ‘You know my skin back before I had all those tattoos,’ zingt ze in Other Side. Dat is al jaren zo. Voor genoemde puristen is het haast een metafoor voor de productie. Er is een tijd geweest vóór het album waar spaarzaamheid in de arrangementen leidend was.

Vrouwelijke outlaw
Dat ze op basis van de intense akoestische vertolkingen van The Night (haar eerste single), Left Me Behind, Stay en Through Your Eyes is binnengehaald als het vrouwelijke antwoord op de vele mannelijke outlaws van het moment is dan ook volstrekt logisch. Maar precies die haar definiërende nummers staan niet op haar kersverse debuutalbum Reckless. Zou ze gedacht hebben dat haar trouwe volgers die nummers nu wel vaak genoeg gehoord hebben? Zou kunnen. Ze moet ook op de radio kunnen komen zal de achterliggende gedachte wel zijn geweest. Uiteindelijk is het vooral een kwestie van smaak. Het is goed mogelijk dat ze zelf voor meer een meer pop-, rock- en bandbenadering is gegaan. Wie zijn wij dan om daar iets van te vinden? Dat soort arrogantie ligt altijd op de loer bij de beoordeling van muziek.

Waarschijnlijker is dat die vier songs bij OurVinyl Sessions op een tijdlijn van een latere datum zijn dan de opnames van het album waar Wade en Sadler in 2018 al aan begonnen en dat ze in 2019 afrondden met co-producer Paul Ebersold. In een interview halverwege de Storytellers Livestream zeggen de drie dat het afmixen door de lockdown maanden uitgesteld is geweest. Dát zou een hoop verklaren. Volgens die lezing lag het album dus al tijden te wachten op een release en die vier liedjes zijn klaar voor alweer een volgend album. Laten we ons nu maar eens concentreren op wat Reckless ons dan wél geeft.

Disclaimer: het gaat echt te ver om Reckless weg te zetten bij de ‘afschrijvingen’ onder de albumreleases omdat gezaghebbende liefhebbers van het Americanagenre liever de kale versies horen. Dan had Wade Dave Cobb moeten inhuren voor de productiejob in plaats van Sadler Vaden. Bij de opvolger dan maar?

Op een paar albumtracks Mend, Take Me Away en de afsluiter Met You komt ze de less-is-more-wensen van deze roots aficionado’s ruimschoots tegemoet. Die liedjes staan het dichtst bij de OurVinyl Sessions. Het merendeel is radiopop met een vleugje country. Die poptunes roepen soms vintage nineties popsterren als Alanis Morrissette en Joan Osborne in herinnering, bepaald geen pannenkoeken toch.

Radio
Wilder Days over een oudere lover die ze in zijn wilde jaren wel had willen kennen, Don’t Cry en Last Cigarette met dat superaanstekelijke ‘woehoe’- koortje en die breakbeat kunnen zo overdag op NPO Radio 2 gedraaid worden. Dan reserveren we de rest voor de avonduren waar de teksten over hartzeer wat meer aankomen.

Voor in de auto
Reckless biedt veel afwisseling en lijkt wel te zijn gemaakt om hard gedraaid te worden tijdens lange autoritten. Er is ruimte om mee te zingen maar ook voor diepe overpeinzingen. Wel eerst de cruise control aanzetten vanwege de onwillekeurig met de voet op het gaspedaal gevolgde tempowisselingen in de muziek. En behandel Wade als een groeidiamantje. De komende jaren gaat ze haar vorm vinden. Als de livestream iets bewijst, dan dat wel. Check it out, het is misschien wel de beste uit de hele serie.

Op donderdag 22 april 2021 is er om 20:30 uur een gratis livestream van Morgan Wade op de Shelter From The Storm-Facebookpagina, aangeboden door Thirty Tigers en Storytellers Presents.