Ida Mae: 'Ontmaskert de clickcultuur als rijtje omvallende dominostenen’

Een tijdje waren man-vrouw duo’s - al dan niet getrouwde stellen - het hipste van het hipste in indie rock-kringen. Altijd was er wel sprake van een bepaalde roots-inslag, qua dosering hooguit verschillend van een theelepeltje tot een pollepel. Vul de namen zelf maar in. Ida Mae, het Britse in Nashville woonachtige koppel Chris Turpin en Stephanie Jean, is de opvallendste nieuwkomer in deze hoek. Stop maar met het maken van vergelijkingen. Dit eigengereide tweetal, ook al een echtpaar, staat volledig op zichzelf. Tijdens de lockdowns hebben ze alles wat ze hebben afgekeken van hun eerste producer Ethan Johns toegepast op hun thuis opgenomen tweede album Click Click Domino, dat op 16 juli uitkomt. Een maand daarvoor doen ze op donderdag 10 juni een livestream op de Facebookpagina van Shelter From The Storm.

Tekst door Robbert Tilli

Niet stilgezeten
Twee jaar geleden ten tijde van debuutalbum Chasing Lights toerde Ida Mae ook in Nederland. Chris Turpin en Stephanie Jean maakten toen al indruk, nu met album nummer twee op komst nog veel meer. Die twee hebben niet stilgezeten kunnen we vaststellen na enkele luisterbeurten. De plaat is beter en gevarieerder. De artistieke groei zit er nog volop in. Dat belooft nog wat voor de komende jaren.

Onderschat nóóit de trackvolgorde
Road to Avalon is het perfect gekozen openingsnummer. Tjonge wat staat dat nummer daar op zijn plek zeg! Onderschat nóóit de trackvolgorde van een album. Maar dit is wel een heel bijzondere keuze, even apart als bewust. Het begint met een stemmige banjo, bijna als in een western. Daarna volgt gezamenlijke zang, de zijne wat hees en hoog, de hare juist wat robuuster. Dan mengt de sologitaar zich in de debatten. Echt een heel bijzonder openingsnummer. Waar anderen met een banger zouden openen, daar kiezen zij voor een song die geleidelijk aan uitbouwt tot iets groots zonder het te laten exploderen hetgeen een voelbare spanning oproept én vasthoudt. Heel mooi gedaan. Twaalf nummers verderop in slotrack Has My Midnight Begun doen ze dat nog eens dunnetjes over.

In de media zijn vaak de onzinnigste vergelijkingen met soortgenoten bovengehaald. Dat zal nu waarschijnlijk niet meer zo vaak plaatsvinden, alhoewel een zekere gemakzucht altijd de kop zal blijven opsteken. Shovels & Rope is het eigenlijk het enige man-vrouwduo waarmee Ida Mae enige verwantschap vertoont. De rest – verzin ze zelf maar – is niets anders dan gemakzuchtige quatsch.

Met Marcus King als ‘bezoeker’
Die uitgestelde banger als binnenkomer komt alsnog, meteen bij het tweede nummer al. Goede vriend guitar slinger, bluesrocker Marcus King komt met zijn heavy gitaarwerk olie op het vuur gooien in de titeltrack. De clicks uit de titel wijzen op onze slechte ingebakken gewoontes op het internet die ons dagelijks als dominostenen laten vallen voor nieuws waarin veel mensen bijzonder negatief worden geportretteerd. Ida Mae geeft met deze aanklacht aan daar niet langer in mee te willen gaan. De basis voor hun protest is een van Pops Staples – de papa van de Staple Singers – ‘geleende’ gitaarriff.

Die Marcus King doet vet solerend trouwens op nog een nummer mee, het met akoestische gitaren niettemin donderend neergezette Deep River. Halverwege krijgt de gitaarbeul alle ruimte van de wereld om andermaal keihard toe te slaan. Opvallend overigens hoeveel liedjes Ida Mae vóór de album release op 16 juli al heeft weggegeven. De huidige EP Little Liars die uitkwam op 12 mei bevat al de eerste vijf singles. We hebben dus al bijna de helft van het 13 tracks tellende album ‘bij elkaar gespaard’ de voorbije maanden.

Gevarieerde set
Die nu reeds vrijgegeven nummers geven een heel goed beeld van wat ons allemaal nog te wachten staat. Laten we dit vast verklappen: dit tweetal heeft een heel gevarieerde set in elkaar gedraaid. Little Liars zou zo een broeierig nummer van Nadine Shah kunnen zijn. Stephanie Jean zingt het met dezelfde dreiging als onze o zo geliefde indiegodin uit Albion.

Ida Mae heeft tijdens de lockdowns naar eigen zeggen heel veel bijgeleerd. Zo heeft het stel de plaat zelf geproduceerd thuis in Nashville, nadat ze tijdens de opnames van hun debuut Chasing Lights (2019) het vak eens goed hebben kunnen afkijken van producer Ethan Johns. Die is nu niet te beroerd gebleken om op afstand vanuit Somerset in Engeland zijn drumpartijen in te spelen. Ook bassist Nick Pini deed mee vanuit Sussex. King kwam gewoon even buurten.

Het is die variatie waardoor je blijft luisteren. Er is echt een groot verschil tussen muziek thuis in de huiskamer luisteren en een live concert. Na het gitaargeweld van King zijn er voor de noodzakelijke balans altijd nog de gracieuze pianoballads zoals Line on the Page en Heartworn Traders.

Jake Kiszka gaat uit zijn gitaardak
Op een ander nummer met hetzelfde woord Heartworn in de titel, namelijk Long Gone & Heartworn, gaat het er juist weer hard en rockend aan toe. Hier mag van Jake Kiszka van de rockband Greta Van Fleet even compleet uit zijn gitaardak gaan. Zo gaat het op en neer op dit sterke album. De spanningsboog blijft daarom voortdurend intact. De wisselende maar vaak ook unisono gezongen lead vocals zorgen daar ook voor. Je krijgt geen moment de kans om weg te dommelen.

Schakelen tussen hard en zacht
Geen nummer is ook hetzelfde. Ze kunnen namelijk geweldig schakelen tussen hard en zacht en tussen elektrisch en akoestisch. Het gaat nooit ten koste van de intensiteit waarmee ze hun muziek benaderen. Op die EP staat ook al het nummer Raining For You dat een bruggetje lijkt te slaan tussen blues, folk en gospel. Vernoemd naar een nummer van Blind Willie McTell, zijn ze doordrongen van de rootstradities.

Sing A Hallelujah is het kaalste nummer van de plaat, met Stephanie als een ingehouden maar niettemin bezwerende soulzangeres, voornamelijk begeleid door haar op de elektrische gitaar tokkelende vent. Het klinkt bij hen allemaal even logisch en gemakkelijk, wat het natuurlijk helemaal niet is.

Moddervette blues als een verzadigde poetslap
Eigenlijk is het doodzonde om hier een maandje voor de albumrelease alles al te verklappen over dit album, dat bij Shelter From The Storm al eerder op het digitale deurmatje is komen vallen. Moesten we een single uitkiezen om het radiovolk ook te laten weten dat Ida Mae er is, dan zouden we gaan voor Learn To Love You Better, het meest poppy nummer. Mountain Lion Blues is een moddervette blues als een verzadigde poetslap. Zal nog knap lastig blijken om zo’n nummer niet in de handen te laten vallen van snelle reclamejongens op zoek naar de geschikte muziek voor een commercial van autobanden.

We horen Ida Mae veel liever in de context van het nieuwe album waar we dus nog een maandje op moeten wachten. We kunnen gelukkig de tijd doden met hun bijdrage aan onze wekelijkse livestream.

Op donderdag 10 juni 2021 is er om 20:30 uur een gratis livestream van Ida Mae op de Shelter From The Storm-Facebookpagina, aangeboden door Thirty Tigers en Storytellers Presents.