Darlingside: ''omhelst de natuur''

Mocht er een soundtrack gezocht worden voor het boek The Salt Path van de Engelse schrijfster Raynor Winn dan is het album Fish Pond Fish van indie folkies Darlingside een topkandidaat. Net als in die onverwachte bestseller is de natuur een personage op het derde album van de band uit Boston. Onderga deze kunstwerken en je kijkt voortaan anders aan tegen zaken als eb en vloed, zonsop- en ondergang of wind en regen. Het dierenrijk, de sterrenhemel, de bewolkte lucht het is alomtegenwoordig. Op 8 april zal Darlingside de hemel op aarde brengen met hun goddelijke harmonievocalen tijdens een livestream op de Shelter From The Storm-Facebookpagina. Daar mag genoemd boek gerust bij gelezen worden.

Tekst door Robbert Tilli

Van de dure studio terug naar de huiskamer
Don Mitchell, Auyon Mukharji, Harris Paseltiner, en David Senft zijn het gewend om in een ‘bluegrass setting’ op te treden, lekker met z’n viertjes rond dezelfde zangmicrofoon. En zingen maar. Dat is nu niet direct de meest coronaproof opstelling. Hoe ze dat gaan oplossen tijdens die livestream is maar de vraag.

Ze hebben eerder met dat probleem gekampt toen ze bij Interpol-producer Peter Katis zaten in diens residential studio. Laten ze daar nou net bewust voor gekozen hebben om hun nieuwe plaat op te nemen op een plek waar ze ook konden blijven slapen. Dat deed denken aan hun begindagen toen ze ook altijd samenhokten tijdens het creatieve proces. De lockdown verstoorde hun artistieke samenzijn in de slotfase. Zo werden ze gedwongen hun plaat thuis individueel met knip- en pakwerk af te ronden.

Tegelijkertijd hun grootste als hun kleinste productie
Ook voor Katis was dit een leuke uitdaging. Probeer maar eens aan te wijzen welke nummers al af waren en welke juist niet. Lukt je niet, temeer omdat Katis sowieso stukken van de originele demo’s als basis wenste te behouden. Gek genoeg is hiermee tegelijkertijd hun meest geproduceerde als meest ‘ondergeproduceerde’ album gecreëerd. De keuze voor een indierock producer levert ook een iets ander album op dan de twee voorgangers, of drie als je een andere telling dan de band zelf er op nahoudt. Zelf beginnen ze pas te tellen bij Birds Say uit 2015 en negeren ze vreemd genoeg hun debuutalbum Pilot Machines uit 2012. Extralife (2018) wordt nergens veronachtzaamd in hun officiële uitingen.

In de meer percussieve nummers op Fish Pond Fish herken je duidelijk Katis’ hand, bijvoorbeeld op de single Green + Evergreen, waar ook elektronische elementjes zitten verstopt in de details. Ook Ocean Bed is heel ritmisch, vergelijkbaar met Cecilia van Simon & Garfunkel. Door hun spatzuivere harmonievocalen moet je toch al gauw aan dat illustere folkduo denken en anders wel aan Crosby, Stills, Nash & Young. In de termen van CSN&Y zou je van een déjà vu mogen spreken. In de moderne tijd van indiefolk zijn The Fleet Foxes nooit ver weg. Maar ik zie zo gauw geen van de bandleden een solocarrière opstarten á la Father John Misty.

Teksten over de natuur passen bij lockdown
Het is verleidelijk om te denken dat de teksten van de liedjes pas helemaal aan het einde zijn geschreven om het gevoel van ‘terug naar de natuur’ in de coronatijd een plek te geven. Dat is maar ten dele waar. Darlingside was al veel langer aan het stoeien met geologie, meteorologie, ornithologie, astronomie en botanie. Maar met elk bandlid op zichzelf aangewezen zoals ieder ander mens tijdens de lockdown(s), heeft het concept van terugvallen op de natuur vanzelfsprekend wel veel meer body gekregen.

Zijn de mensen door corona niet meer gaan wandelen en sporten in de natuur? Is de rust van een hemel zonder vliegtuigen niet een van de opvallendste zaken geweest? Zo’n plaat als deze en zo’n boek als The Salt Path (Het Zoutpad) van Raynor Winn past precies bij deze tijden. We doen een stapje terug en de natuur neemt het weer over. Winn gaat wandelen met haar terminaalzieke echtgenoot Moth nadat ze hun huis en werk zijn kwijtgeraakt. Op hun wandeling van om en nabij 1.000 kilometer langs de Engelse zuidkust is het een voortdurende strijd met de elementen. De tocht blijkt een heilzame werking te hebben op haar man. De muziek van Fish Pond Fish van Darlingside lijkt te zijn gemaakt als soundtrack. En draai die plaat nog maar een keer als je Winns magistrale vervolgboek The Wild Silence leest.

Sociaal isolement
‘Are you swimming with the fish pond fish, looking for oceans in the saltlessness?’ is de vraag die gesteld wordt aan het begin van de track A Light on the Dark, ook al een single. De mens zwemt steeds rond in zijn eigen vijvertje of vissenkom en isoleert zichzelf zo sociaal, terwijl er toch een oceaan is aan mogelijkheden. De pandemie heeft dat letterlijk jezelf opsluiten goed zichtbaar gemaakt. Het is een intrigerende paradox: enerzijds dat sociale isolement door de lockdown versus anderzijds die hang om de natuur in te gaan met z’n allen. Het zit allemaal in de muziek van Darlingside.

De natuur is overal
De natuur is overal in de tien nummers op Fish Pond Fish haast tastbaar. Neem de teksten letterlijk of zie ze als metafoor. De tekst van Mountain + Sea roept grote beelden op bij de haast mystieke muziek.

We’re mountain and sea
See your back to me
Cold as a creek
Bed with no bedsheet

Alles verandert
Verandering is iets wat de band ook enorm bezighoudt. Ook daar hebben ze hun poëzie op losgelaten. Vat het op zoals je het wilt. Het fruit dat je plukt en in je handen houdt zou een beeldspraak kunnen zijn voor die voortdurend veranderende natuur. Het is mooi dat er verschillende interpretaties mogelijk zijn.

I picked the fruit
It was right
In my hand
And it came to life

De teksten verschaffen een extra laag waarop dit album genoten kan worden. Maar het hoeft niet per se. Gewoon alleen naar die beeldschone muziek luisteren mag ook. Al die voorkennis kan ook een sta-in-de-weg zijn, terwijl je zonder alles te weten zelf ook wel aanvoelt hoe puur natuur dit allemaal is. Om het met geestverwant Winn (pag. 268, 2e boek) te zeggen: ‘Hier ademde alleen het land, en ik ademde mee.’

Op donderdag 8 april is er om 20:30 uur een gratis livestream van Darlingside op de Shelter From The Storm-Facebookpagina, aangeboden door Thirty Tigers en Storytellers Presents. Benieuwd naar Darlingside's nieuwe album? Beluister hem via deze link.

Storytellers presents

In samenwerking met het Amerikaanse label Thirty Tigers (van o.a. Jason Isbell en wijlen John Prine) presenteren we het nieuwe lichtpuntje van de week ‘Storytellers’. Elke donderdagavond om 20:30 trakteren we jullie via de Shelter From The Storm Facebook pagina op een gratis online sessie met de allerfijnste americana & roots artiesten. Van nieuw talent tot bekende namen als Brent Cobb, Blackberry Smoke tot Trampled By Turtles. Meer info over Storytellers vind je via deze link.

Bekijk ‘Storytellers’ elke donderdagavond om 20:30 via:

Shelter From The Storm Facebook