Ashley Monroe: ''Wil eens wat anders''

De achternaam Monroe leek te zijn gereserveerd voor enerzijds blondines en anderzijds old school country. Vergeet de platinablonde Marilyn, Ashley Monroe heeft tegenwoordig een roze kleurspoeling. Laat ook het beeld los van Bill Monroe, want haar vijfde album Rosegold is veeleer een soort Lana Del Rey-achtig-popalbum met veel elektronica dan een countryplaat. Je hoort aan de stem en de liedjes zo dat daar wel de bron ligt, maar de uitvoering is ditmaal spectaculair anders. Maar of dat ook zo is bij de livestream op 29 april op de Facebookpagina van Shelter From The Storm is nog maar de vraag. Een ‘ouderwets bandoptreden’ is aangekondigd. We gaan het zien. Interessant wordt het zeker.

Tekst door Robbert Tilli

Lana Del Rey-achtig-popalbum
Net op het moment dat het genie Lana Del Rey een ietsepietsie opschuift richting country op haar laatste album Chemtrails Over The Country Club, waarop ze zelfs een duet zingt met outlaw cowgirl Nikki Lane (Breaking Up Slowly), daar doet countryzangeres Ashley Monroe precies het tegenovergestelde. In de basis mag het album Rosegold country zijn, maar in de gekozen uitwerking is het sophisticated pop. Het is in elk geval heel wat anders dan achtergrondkoortjes zingen in Jack White's Third Man House Band voor fifties legend Wanda Jacksons comebackalbum The Party Ain’t Over (2011).

Of dit nieuwe geluid te danken is aan de zes (!) verschillende producers is niet met zekerheid te zeggen. Tijdens de lockdowns zijn er tamelijk veel platen voorbereid in thuisstudio’s met het Garageband-opnameprogramma. ‘Details’ als muziekinstrumenten zijn vaak pas in een later stadium toegevoegd. Tijdens corona is het sowieso verboden om met meerdere mensen tegelijk in een studio aanwezig te zijn.

Geen demo’s, prêt-à-porter
Zo kan het hier natuurlijk ook gegaan zijn, dat er daarom weinig echte muzikanten te horen zijn door de speciale omstandigheden. De begeleidende bio geeft op dit punt uitsluitsel: de liedjes zijn song-voor-song opgenomen, direct met de producers die ook vaak als coauteurs dubbelden. De demofase werd als het ware overgeslagen. Dat geeft de liedjes een prêt-à-porter-achtig karakter. Klaar voor direct gebruik.

Feit is dat de liedjes meer cinematografische soundscapes zijn dan ouderwetse countrydeuntjes. Ondanks de vele producers is er sprake van eenheid. Dat komt door geluidstechnicus Gena Johnson.

Het lijkt wel of de Brit Jamie xx van The xx de plaat heeft geproduceerd. Zo atmosferisch en stijlvol is het zeker wel gedaan, met een tapijt van elektronica, breakbeats en geprogrammeerde drums. Denk aan hun cover van Teardrops van Womack & Womack. Oké hier en daar duikt er een moddervette baritongitaar op of een sprankelende Spaanse gitaar en een bekken van écht metaal, maar het gros van de muziek komt toch echt ‘uit een doosje’. Die ‘Dolly-stem’ van Ashley met vibrato is het tastbare countryelement. En de liedjes ook, zoals de banduitvoeringen in de livestream mogelijk gaan bewijzen.

Nieuw publiek
Zeven liedjes van het tien tracks tellende album hebben korte titels van slechts één enkel woord: Siren, Silk, Gold, See, Drive, Flying en Groove. De laatste drie tracks zijn wat royaler toebedeeld met drie woorden per titel: ‘Til It Breaks, I Mean It en The New Me. Die slottitel zou kunnen slaan op de Ashley Monroe van dit album, die eens wat anders uitprobeert: countrydeuntjes in een ambient pop setting.

Dat is bijzonder smaakvol gedaan, wat mij betreft een geslaagd experiment. Tegelijkertijd moet je je serieus afvragen of Monroe zich zo niet vervreemdt van haar oorspronkelijke fans die in het recente verleden speciaal kaartjes kochten om haar te zien op een festival als C2C (‘Country To Country’). De teleurstelling van zulke ‘country hardliners’ zou je dan moeten wegstrepen tegen de gunst van de nieuwe instromers uit het kamp van Lana Del Rey, want zo goed is Monroe’s eindresultaat zeker wel.

Anders dan anders
Toegegeven het is totaal anders dan bij haar vorige album Sparrow uit 2018, waar haar haren nog blond waren en haar muziek nog opgesierd met strijkers, gitaren en piano. En je kunt niet verder wegkomen van de muziek op haar debuutalbum Satisfied uit 2009 of haar drie albums met Pistol Annies, de band met vriendinnen Miranda Lambert en Angaleena Presley. Nou mensen die het liever zo puur mogelijk houden, geen paniek, blijf nou nog maar even aub. Kijk zelf maar wat de livestream brengen gaat.

Op donderdag 29 april 2021 is er om 20:30 uur een gratis livestream van Ashley Monroe op de Shelter From The Storm-Facebookpagina, aangeboden door Thirty Tigers en Storytellers Presents.