Caroline Spence: 'Not Just Tomatoes In The Salad'

Het is misschien vroeg om de balans van dit jaar al op te  maken, maar het lijkt dat 2019 het jaar van de vrouw in de Country en Americana wereld is. Aan het begin van het jaar won Kacey Musgraves maarliefst vier grammy’s, Maren Morris stond wekenlang op nummer 1 in de country hitlijsten en als toppunt ontstond er een heuse all-women country supergroep genaamd The Highwomen. Deze groep bestaat uit Brandi Carlile, die afgelopen jaar maar liefst drie nieuwe grammy’s mocht toevoegen aan haar prijzenkast,  Amanda Shires, top fiddle player en de vrouw van Jason Isbell, country-popster Maren Morris en Nathalie Hemby. De laatstgenoemde is vooral bekend door haar werk als songwriter voor de film A Star Is Born. De supergroep is geïnspireerd op The Highwaymen, een andere supergroep uit de jaren tachtig met Johnny Cash, Waylon Jennings, Willie Nelson en Kris Kristofferson.

Tekst door Stijn Buist

 

Nu zijn de namen van de vrouwelijke equivalent (nog) niet zo bekend als die van de Highwaymen uit de jaren 80, maar toch krijgt de groep veel aandacht. Zo staat hun debuutalbum op nummer 1 in de album hitlijsten in Amerika. Deze vier vrouwen hebben een missie, zo vertelde het viertal in de New York Times afgelopen maand. De missie is: Solidariteit. Specifiek met andere vrouwen in country music. Samen zijn ze sterker om vrouwen te helpen om door te breken in de harde country industrie. Zo zegt Maren Morris in hetzelfde artikel: ‘’Ons genre zit in een sterke gender onbalans. Het is een eeuwenoud vraagstuk en niemand heeft de oude patronen weten te doorbreken’’.

Vele vrouwelijke country/americana artiesten sluiten zich bij de ‘movement’ van The Highwomen aan. De vrouwenband maakte een videoclip bij de eerste single van de debuutplaat. In deze video maken ze een statement door andere vrouwelijke country artiesten uit te nodigen om een rol te spelen in de videoclip. Tanya Tucker, Erin Rae (die 31 Oktober in TivoliVredenburg staat), Lilly Hiatt en Caroline Spence zijn maar een greep uit de vrouwen die meededen in deze video.

Zoals je misschien zou denken komt deze supergroup als reactie op de #MeToo beweging. Toch lijkt er een andere reden aan ten grondslag te liggen. Zoals Kacey Musgraves zei tijdens een interview bij de Grammy’s van dit jaar: ‘The time has come that women in country music do something. We are everything but the tomatoes in the salad.’ Die ‘tomatoes in the salad’ is een verwijzing naar een van de meest verhitte discussies in de country en americana wereld sinds jaren. Om dit uit te leggen moeten we vier jaar terug in de tijd.

In Mei, 2015 kwam volgnummer 449  van Country Aircheck uit. Het blad is een radio-nieuwsblad voor countrymuziek. In dit nummer van die nieuwsbrief stond onder andere een interview met Keith Hill. Deze meneer Hill is een consultant voor radio stations. Deze consultants adviseren radiostations over wat ze zouden moeten draaien. Ze vergelijken statistieken en houden enquêtes onder doelgroepen. Keith Hill zei het volgende over het verschil tussen vrouwelijke artiesten en mannelijke artiesten:

‘’Trust me, I play great female records and we’ve got some right now; they’re just not the lettuce in our salad. The lettuce is Luke Bryan and Blake Shelton, Keith Urban and artists like that. The tomatoes of our salad are the females.’’ en later in hetzelfde stuk: "If you want to make ratings in country radio, take females out’’ (Country Aircheck, 2015).

Keith Hill noemt dus de vrouwelijke country artiesten ‘The Tomatoes of our salad’. Later in deze nieuwsbrief adviseert hij om minder vrouwen te draaien om de doelgroep tevreden te stellen. Het gaat nu niet over mijn mening over deze uitspraken, maar het geeft wel heel goed weer wat de verschillen zijn tussen vrouwen en mannen in de country industrie. Het bleef dan ook zeker niet stil na deze uitspraken. Een heuse ‘Tomato-gate’ brak los.

Veel vrouwelijke artiesten en vrouwen uit de industrie lieten zich horen op social media en op CMT (Country Music Television). De tomaat is symbool komen te staan voor een gevoel van seksisme dat al jaren speelt in de country music industry. De reacties waren onder andere van zangeres Angeleena Presley: "I'm not a tomato. I'm a hard-working, sophisticated woman. My mama didn't burn her bra for nothing. I'm here to stay’’. Tracy Gerson, mede-oprichter en A&R manager voor het Country/Roots label Rounder Records, reageerde op de tomato-gate met de volgende woorden: ‘’There is nothing women can't do when they get together, Women who are passionate can really make changes.

De golf van vrouwen empowerment in dit jaar is duidelijk een reactie op de tomato-gate discussie in Nashville. Een van de vrouwen uit die beweging is Caroline Spence. De neo-traditionalist is misschien nog geen household naam binnen het genre, maar haar nieuwe plaat Mint Condition wordt op nummer 1 gezet door Paste Magazine als het gaat om de beste country/americana albums van 2019 tot dusver. Ook Rolling Stone Magazine en andere gerenommeerde pers noemt Spence een van de country/americana artiesten die we in de gaten moeten houden.

Op haar nieuwe plaat Mint Condition haalt ze niet alleen de vrouwen empowerment aan, maar ook haar kwetsbaarheden en onzekerheden. Door deze beide emoties in een plaat te stoppen verft Spence met een gevarieerd palet. Caroline Spence wordt niet zelden in een adem genoemd met Emmylou Harris (over power women gesproken). Spence is zelf trots op die associatie. Toen ze nog een klein kind was, ging ze vaak bij haar tante op bezoek. Deze tante werkte in die tijd bij het platenlabel waar Emmylou Harris haar nieuwe plaat voor zou uitbrengen.

Als de kleine Caroline en haar tante na een logeerpartij weer terug reden naar Ohio, waar de ouders van Spence woonden, speelde de tante de demo’s van Emmylou Harris. De laatstgenoemde was in die tijd in de studio bezig haar nieuwe album op te nemen. Sindsdien is Emmylou Harris de grootse inspiratiebron voor Caroline Spence. Op haar plaat Mint Condition is Emmylou Harris zelfs te horen. Op de allerlaatste song zingt de country veteraan zachtjes mee bij het refrein. Spence staat op de schouders van reuzen. Ervaar haar neo-traditionele country in de Shelter From The Storm.

 

Op vrijdag 1 november 2019 staat Caroline Spence in onze Club Nine. Tickets & meer info via hier