MENU
HOME
Mahler 4

Mahler 4

Nieuwe Philharmonie Utrecht

uitvoerenden

Nieuwe Philharmonie Utrecht
Johannes Leertouwer
dirigent
Susanna Andersson sopraan

programma

Van Gilse Prologus Brevis
Sibelius Luonnotar
Mahler Symfonie nr. 4

vanaf
10,00
aanvang
15:00
Rang 1
Regulier
€ 35,00
CJP
€ 25,00
Sprinten < 30 jaar
€ 10,00
Rang 2
Regulier
€ 32,00
CJP
€ 25,00
Sprinten < 30 jaar
€ 10,00
Rang 3
Regulier
€ 26,00
CJP
€ 25,00
Sprinten < 30 jaar
€ 10,00
deze prijzen zijn exclusief servicekosten
  • klassiek
  • symfonisch
  • grote zaal

Johannes Leertouwer

Dirigent Nieuwe Philharmonie Utrecht
Wij associëren darmsnaren met barok- en eventueel klassiek repertoire, terwijl de werkelijkheid is dat tot aan de Eerste Wereldoorlog het gebruik van darmsnaren de norm was. In Nederland klonk na de Tweede Wereldoorlog nooit meer een Mahler-symfonie op darmsnaren. Dat willen we met dit project veranderen.

Lees hier de programmatoelichting bij dit concert, geschreven door Clemens Romijn.

De afgelopen decennia is - vooral door de Nederlandse specialistenorkesten - al veel donkerbruine vernis weggekrabd van de grote meesterwerken: met hun historische instrumenten begonnen ze aan de symfonieën van Haydn, daarna Mozart, Beethoven en pas tien jaar geleden ontdekten we dat zelfs de muziek van Bruckner twee tinten helderder wordt als je die uitvoert met de instrumenten van honderd jaar geleden.

Aan een Mahler-restauratie hebben nog weinigen zich gewaagd, maar de Nieuwe Philharmonie Utrecht is nergens bang voor. Dirigent Leertouwer bemachtigde voor deze klus de originele partituur van Willem Mengelberg, die er honderden aantekeningen bij schreef terwijl hij toekeek hoe Mahler zijn Vierde Symfonie in 1904 instudeerde met het Concertgebouworkest.

Met dit materiaal, de darmsnaren, de vooroorlogse blaasinstrumenten en met een uiterst grondige voorbereiding van Leertouwer, gaan ze Mahlers meest geliefde symfonie uitvoeren. Dichterbij Mahler kunt u niet komen. Een unieke kans om dit mee te maken door dit geweldige specialistenorkest, dat vijf jaar geleden internationaal hoge ogen gooide met vergelijkbaar uitgevoerde Brahms symfonieen.

Lees vanaf hier de uitkomst van het onderzoek door Johannes Leertouwer speciaal voor dit concert.

'Op zondag 23 oktober 1904 dirigeerde Gustav Mahler, op uitnodiging van chef-dirigent Willem Mengelberg, het Concertgebouw Orkest in zijn Vierde symfonie. In een brief aan zijn vrouw looft Mahler de kwaliteit van de uitvoeringen. (Op Mengelbergs suggestie werd het werk twee keer gespeeld: voor en na de pauze.) Ik werd getroffen door Mahlers omschrijving van het spel van het orkest: Das Orchester spielt die Vierte mit einer entzuckende Reinheit.

Na bestudering van Mengelbergs partituur en opname ben ik bevestigd in mijn opvatting dat het gebruik van darmsnaren (kale darm voor de bovenste twee en omwonden darm voor de laagste twee snaren voor elk strijkinstrument in het orkest) zijn intenties, waarvan gedocumenteerd is dat ze heel dicht bij de intenties van de componist zelf lagen, zeer ten goede komt aan de door Mahler zo gewaardeerde puurheid van de orkestklank. Toen ik als student viool aan het Conservatorium van Amsterdam het voorrecht had om enkele jaren in het concertgebouw orkest te mogen remplaceren, in de tachtiger jaren van de vorige eeuw, vergiste ik mij een keer en nam ik per ongeluk mijn viool met darmsnaren mee naar een repetitie van een Mahler-symfonie voor een Kerstmatinee. Ik was bevreesd voor afkeurende reacties van de orkestleden, maar tot mijn verrassing kwamen verschillende collegas naar me toe om te zeggen dat ze zich de tijd nog herinnerden dat het gebruik van darmsnaren vanzelfsprekend was in het orkest.

Zo snel vergeten we onze eigen geschiedenis. Wij associeren darmsnaren met barok- en eventueel klassiek-repertoire, terwijl de werkelijkheid is dat tot aan de eerste wereldoorlog het gebruik van darmsnaren de norm was, ook bij Mahler. Pas in de loop van de twintigste eeuw verdrong de metalen snaar de darmsnaar. Het verlies aan kleur en karakter nam men voor lief, omwille van de grotere kracht en bedrijfszekerheid. In Nederland klonk na de tweede wereldoorlog nooit meer een Mahler-symfonie op darmsnaren. Dat willen we met dit concert veranderen.'

Wellicht vind je ook interessant

Virtuele tour door de Grote Zaal

Naar agenda

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.