MENU
HOME
Radio Filharmonisch Orkest – Mozart Mis in c

Radio Filharmonisch Orkest – Mozart Mis in c

Mozarts Grote Mis

uitvoerenden

Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
Markus Stenz dirigent
Lenneke Ruiten sopraan
Sophie Harmsen sopraan
Attilio Glaser tenor
Morgan Pearse bas

programma

Mayke Nas nieuw werk voor het nieuwe orgel TivoliVredenburg (wereldpremière, opdrachtwerk AVROTROS Vrijdagconcert)
Mozart Mis in c, KV 427 ‘Grote’

vanaf
29,00
aanvang
20:15
inleiding
19:30
Rang 1
Regulier
€ 38,00
CJP
€ 28,00
Rang 2
Regulier
€ 35,00
CJP
€ 28,00
Rang 3
Regulier
€ 29,00
CJP
€ 28,00
deze prijzen zijn inclusief servicekosten
  • klassiek
  • symfonisch
  • avrotros vrijdagconcert
  • grote zaal

Mayke Nas

Componist des Vaderlands
Voor sommigen lijkt het orgel een instrument uit vervlogen tijden, een beetje losgezongen van de concertzaal, maar dat maakt de compositie-opdracht er alleen maar leuker op. Reken erop dat ik alle kleuren en klankverschillen van de verschillende registers zal uitbuiten.

Wereldpremière orgelconcert van Componist des Vaderlands Mayke Nas
Geen betere componist om het nieuwe orgel van TivoliVredenburg te laten stralen en zingen dan Mayke Nas. Ze is Componist des Vaderlands, komt uit een familie waar de liefde voor orgelmuziek bloeide én ze houdt ervan vooroordelen kwartslagjes te draaien. Of wat te denken van de titels die ze aan haar werken geeft: ‘To hell!’, ‘No reason to panic’, of ‘En je noemt het liefde’. Natuurlijk is haar inzet hoog: ‘Mijn nachtmerrie is een niemendalletje te hebben geschreven waarvan niets beklijft bij wie het zojuist gehoord heeft.’

Mozarts Grosse Messe met nieuwe kleuren en snufjes theatraliteit
Dankzij het nieuwe orgel in de Grote Zaal klinkt Mozarts Grosse Messe zoals zij nog nooit in Utrecht heeft geklonken. Het orgel slaat als het ware een brug tussen koor en orkest, waardoor het allemaal net een tikkie spannender wordt, dynamischer, kleurrijker. Mozarts ‘Grote’ Mis was de laatste van achttien missen die Mozart schreef. Hij schreef het uit vrije wil en was niet gebonden aan allerlei kerkelijk gezever over details. Dat verklaart waarom deze mis, meer dan zijn andere kerkelijke muziek, is voorzien van drama, fantasievolle ingevingen en hier en daar theatrale effecten. Grandeur, dramatiek, lyriek, hartstocht plus achtstemmige koorpartijen, het komt allemaal voorbij in deze koninklijke mis.

Wellicht vind je ook interessant

Virtuele tour door de Grote Zaal

Naar agenda

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.