Uitvoerenden

Amsterdam Sinfonietta
Daniel Bard leiding & viool
Karsu zang & piano

De setlist blijft onder voorbehoud – de volgorde en inhoud kunnen anders zijn dan hier beschreven. Er is geen pauze in dit concert.

OUVERTURE

  • Max Richter -Winter 1; uit Vivaldi Four Seasons – Recomposed
  • İlhan Şeşen – Eller Gibiyim (arrangement Karsu Dönmez/Hugo Bouma; tekst İlhan Şeşen)
  • Karsu Dönmez – Bobby & Lily (arr. Marijn van Prooijen; tekst Karsu Dönmez)
  • Frédéric Chopin – Nocturne nr. 19 in e
  • Fahir Atakoğlu – L’âl (arr. Karsu Dönmez/Marijn van Prooijen; tekst Sezen Asku)

 

ACT I

  • Elena Kats – Chernin -Train; uit A Knock One Night
  • Karsu Dönmez & Mart Jeninga – Sonunda (arr. Marijn van Prooijen; tekst Kalben Sağdıç)
  • Muzaffer Özpınar & Zeki Müren – Kahir Mektebu (arr. Karsu Dönmez/ Leonard Evers)
  • Kevser Hanım – Nihavend longa (arr. Hugo Bouma)
  • Ludwig van Beethoven – Adagio; uit sonate Nr. 14 in cis ‘Mondscheinsonate’ (arr. Marijn van Prooijen)
  • Karsu Dönmez & Mart Jeninga – Una corda (arr. Wijnand van Klaveren; tekst Kalben Sağdıç)
  • José Maria Cano – Hijo de la Luna (arr. Marijn van Prooijen; tekst José Maria Cano)

 

ACT II

  • Max Richter -Winter 2; uit Vivaldi Four Seasons – Recomposed
  • Dmitri Sjostakovitsj – Allegro molto; uit Kammersinfonie opus 110a
  • Karsu Dönmez & Mart Jeninga – Ben Yanındayım
    Opgedragen aan alle slachtoffers van femicide
    (arr. Marijn van Prooijen; tekst Çağrı Sinci & Karsu Dönmez)
  • Karsu Dönmez – Siyah (arr. Hugo Bouma; tekst Karsu Dönmez)
  • Lucio Dalla -Caruso (arr. Hugo Bouma; tekst Lucio Dalla & André Hazes)

 

ACT III

  • Karsu Dönmez – Seven Nine (arr. Leonard Evers)
  • Karsu Dönmez – Bırak Beni Böyle (arr. Marijn van Prooijen; tekst Karsu Dönmez)
  • Karsu Dönmez – Until I do (arr. Leonard Evers; tekst Karsu Dönmez)
  • Karsu Dönmez & Mart Jeninga – Enchantez (arr. Esin Aydingoz; tekst Kalben Sağdıç)
  • Mustafa Sandal -Jest Oldu (arr. Karsu Dönmez/Wijnand van Klaveren; tekst Hakkı Yalçın)

De maand januari staat in het teken van de jaarlijkse nieuwjaarstournee van Amsterdam Sinfonietta. Dit jaar werkt het orkest samen met de internationaal bekende zangeres, pianist en componist Karsu, die Amsterdamse roots heeft en Turkse invloeden in haar muziek verwerkt. Het programma bestaat uit een mix van Karsu’s bekende en nieuwe nummers, klassieke stukken en verrassende covers. Een unieke kruisbestuiving die resulteert in een voorstelling waarin de liefde centraal staat.

Over de liefde en de maan
Verspreid over de avond klinken uiteraard een paar van Karsu’s tophits zoals ‘Sonunda’, ‘Bobby & Lily’ en ‘Bırak Beni Böyle’, die thema’s van liefde en afscheid behandelen. Naast haar eigen songs zingt ze ook enkele Turkse covers, zoals ‘Eller Gibiyim’ van İlhan Şeşen en ‘Kahir Mektebu’ van Muzaffer Özpınar en de vrolijke hit ‘Jest Oldu’ over de beeldschone glimlach van een meisje dat wordt bewonderd. Met het lied ‘Caruso’ van Lucio Dalla, dat overigens later is gecoverd door Hazes, introduceert Karsu nog een neventhema, want de maan keert vanavond meerdere keren terug. Niet alleen als romantisch fenomeen tijdens heimelijke afspraakjes bij betoverend maanlicht, maar ook als teken van onheil, zoals bijvoorbeeld in ‘Hijo de la Luna’ van José Maria Cano. In deze tragische legende roept een zigeunerin de maan op om haar te helpen te trouwen met een man van een andere etnische groep. De maan stemt in, maar vraagt in ruil daarvoor dat ze haar eerste kind opoffert. Karsu zal ook twee nieuwe nummers presenteren: ‘Enchantez’ en ‘Una Corda’.

Karsu en klassieke werken
De popsongs worden omlijst met klassieke werken van componisten zoals Vivaldi en Sjostakovitsj. Amsterdam Sinfonietta begint met de Winter uit Vivaldi’s wereldberoemde vioolconcerten De vier jaargetijden, maar dan in een moderne versie van de eigentijdse componist Max Richter. In de tweede akte neemt Sinfonietta ons mee naar de duisternis, naar een wereld van verdrukking, onrecht, woede en machteloosheid, door de Russische componist Sjostakovitsj verklankt in zijn Kammersinfonie opus 110a. Sjostakovitsj droeg het op aan ‘de slachtoffers van fascisme en oorlog’, maar veel onderzoekers zien het ook als een reflectie op zijn eigen leven, zijn worstelingen met het Sovjetregime en zijn gevoelens van wanhoop en isolement. Meer wreedheid en onrecht klinkt in het nummer ‘Ben Yanındayım’, dat Karsu en Sinfonietta laten aansluiten op Sjostakovitsj. Het gaat over het tragische lot van een meisje dat wordt misbruikt, uitgehuwelijkt en mishandeld. Karsu heeft de oorspronkelijke tekst van Çağrı Sinci zelf bewerkt en ze draagt dit aangrijpende lied op aan alle slachtoffers van femicide. Aan het eind is er ook wat ruimte voor hoop, in de vorm van verzet tegen het onrecht.

De veelzijdige Karsu is zelf overigens ook componist, van haar klinkt bijvoorbeeld Seven Nine voor piano en strijkers. Bovendien heeft Amsterdam Sinfonietta Karsu uitgedaagd om twee klassieke werken uit te voeren. Ze zal een Nocturne spelen van de Poolse componist Chopin en ook hier duikt de maan weer op: samen met het orkest presenteert ze een nieuw arrangement van het prachtige Adagio uit de ‘Mondscheinsonate’ van Beethoven. De Turkse muziekgeschiedenis wordt geëerd met een klassiek stuk van de componist Kevser Hanım, geboren in Istanbul in 1880. Dat zij er als vrouw in slaagde om carrière te maken als violist, pianist, viooldocent en componist was volstrekt uniek. Zij schreef onder andere Nihavend Longa, dat één van de beroemdste melodieën uit het Ottomaanse Rijk bevat. De uitgevers van dit stuk noemden haar echter nooit als de componist. Pas halverwege de twintigste eeuw werd Nihavend Longa erkend als een compositie van Kevser Hanım.

Nieuwe arrangementen
Speciaal voor deze tournee hebben Amsterdam Sinfonietta en Karsu nauw samengewerkt met vier arrangeurs: Marijn van Prooijen, Hugo Bouma, Leonard Evers en Wijnand van Klaveren. Zij hebben allemaal een paar arrangementen gemaakt voor piano en strijkers, vaak aangevuld met drums en percussie (gespeeld door Efraim de Nijs) en basgitaar en synthesizer (gespeeld door Mart Jeninga). En één arrangement is van de succesvolle componiste en arrangeur Esin Aydingoz, die momenteel samenwerkt met Karsu en arrangementen voor strijkers maakt voor Karsu’s nieuwe album; onder andere van de nieuwe nummers ‘Una Corda’ en ‘Enchantez’. Speciaal voor deze voorstelling bewerkte Esin Aydingoz het vrolijke nummer ‘Enchantez’ voor zang & piano, synthesizer, percussie en strijkers. Karsu zingt en speelt veel songs vanachter de vleugel, ze zingt niet alleen in het Nederlands en het Turks, maar ook in het Engels, Spaans en Italiaans en ze heeft veel teksten zelf geschreven.

Amsterdam Sinfonietta & Karsu vieren de liefde in alle facetten, in een contrastrijke voorstelling waarin verschillende genres en culturen samenkomen.

Noortje Zanen


KARSU

Zangeres en pianist Karsu (34) heeft met haar unieke blend van pop, jazz en Turkse muziek in meer dan twintig landen over de hele wereld opgetreden. Ze stond o.a. drie keer in Carnegie Hall New York, speelde drie keer op het North Sea Jazz Festival en trad in 2022 op in een uitverkocht Concertgebouw in Amsterdam. In 2012 verscheen haar debuutalbum ‘Confession’ gevolgd door ‘Colors’ (2015), waarvoor ze in juni 2016 een Edison ontving. Eind 2019 kwam het album ‘KARSU’ uit, een album waarmee ze op tour ging door Nederland. Door haar deelname aan het tv-programma Beste Zangers in 2021 leerde het grote publiek haar ook kennen. Haar vertolking van ‘Hijo de la Luna’ en ‘Je Suis Malade’ kwam binnen in verschillende hitlijsten. In Turkije, USA, Duitsland en België is ze inmiddels zo populair dat al haar concerten daar steevast uitverkocht zijn. Karsu maakt ook eigen muziek en kookprogramma’s voor de Turkse televisie en 24Kitchen. In 2023 stond haar eerste kookboek ‘Karsu’s Kitchen’ wekenlang op één in de bestsellerlijst.

DANIEL BARD

De Israëlisch-Canadese violist en alt violist Daniel Bard studeerde bij onder anderen David Zafer, Lorand Fenyves, Peter Oundjian en David Takeno. Sinds 2017 is hij concertmeester bij het Kammerorchester Basel. Daarnaast speelde hij als gastconcertmeester met Camerata Bern, Camerata Nordica en Det Norske Kammerorkester. Van 2007-2017 was hij lid van het Mondriaan Trio dat in 2007 de pres tigieuze eerste prijs won op de Internationale Kamermuziekcompetitie in Triest. Met het trio trad hij onder meer op in Wigmore Hall in Londen, Het Concertgebouw in Amsterdam en La Fenice in Venetië. Als kamer musicus en solist treedt hij op in Europa, Israël en de Verenigde Staten, onder anderen met het Israeli Chamber Project en musici als Antje Weithaas, Shmuel Ashkenasi en Tabea Zimmermann. Daniel Bard was van 2009-2016 aanvoerder van de altvi oolgroep van Amsterdam Sinfonietta en sindsdien keerde hij regelmatig terug bij het orkest, onder andere als gastconcertmeester.

AMSTERDAM SINFONIETTA

Amsterdam Sinfonietta bestaat uit 23 musici van topniveau die samenspelen als één. Geleid door artistiek leider Candida Thompson maakt het orkest tournees over de hele wereld met avontuurlijke programma’s. Met een enorme drive heeft Amsterdam Sinfonietta zich ontwikkeld tot hét strijkorkest van Nederland en orkest van wereldklasse. Het draagt het eigen genre uit en vernieuwt het op het allerhoogste niveau. Het orkest omarmt het volledige repertoire voor strijkorkest, van klassiekers tot nieuwe opdrachtwerken en arrangementen, en gaat daarbij ook verbindingen aan met andere muziekgenres en kunstvormen zoals film, dans en theater.

Amsterdam Sinfonietta is uitgegroeid tot een vaste bespeler van de Europese concertzalen, maakte tournees door Europa, Azië, Noord- en Zuid-Amerika en Australië, en speelde in concertzalen als Barbican Hall in Londen, Elbphilharmonie Hamburg, Cité de la Musique in Parijs, National Centre of Performing Arts in Beijing, Teatro Colón in Buenos Aires en in het Wiener Konzerthaus. Het ensemble werkt met nationale en internationale topsolisten. Musici als Janine Jansen, Sol Gabetta, Kian Soltani, Thomas Hampson, Fazıl Say, Beatrice Rana, Angélique Kidjo, Rufus Wainwright en Wende delen met het orkest de nieuwsgierigheid en constante drang naar vernieuwing. Binnen de Sinfonietta Academy krijgen jonge getalenteerde musici de kans om ervaring op te doen met de unieke manier van samenspelen. Daarnaast brengt het orkest met de KleuterSinfonietta voorstellingen en de kinderworkshops jaarlijks duizenden kinderen in aanraking met klassieke muziek en strijkinstrumenten.

Meer Amsterdam Sinfonietta



Dark Mode

Lees je de programmatoelichting in de zaal? Zet dan het schuifje Dark Mode aan. Scroll naar de onderkant van de pagina en zet het schuifje aan. Zo kun je de tekst beter lezen en geeft je scherm minder licht af.

Duurzaamheid

De missie van TivoliVredenburg luidt: een leven lang muziek voor iedereen. Daarin zit duurzaamheid verankerd: we maken ons hard voor een toekomstbestendige, en dus duurzame bedrijfsvoering. Door de programmatoelichtingen digitaal te maken help je ons mee om bij te dragen aan een groenere planeet. Bekijk hier wat we nog meer doen op het gebied van duurzaamheid.