Händels Messiah door Nieuwe Philharmonie Utrecht | MA 16 DEC

Lees hier de programmatoelichting voor Händels Messiah door de Nieuwe Philharmonie Utrecht op maandag 16 december.

Klik hier om de liedteksten te lezen.


Uitvoerenden

Nieuwe Philharmonie Utrecht
Johannes Leertouwer
 muzikale leiding, viool

  • Solisten
    Kristen Witmer sopraan
    Daniel Elgersma altus
    Stefan Kennedy tenor
    Berend Eijkhout bariton
  • Koor
    Kitty Lai sopraan
    Ai Horton sopraan
    May Kristin Svanholm Hegvold sopraan
    Wies de Greef alt
    Eske Tibben alt
    Emma Nelson alt
    Dierick Aartsen tenor
    Edmond Chu tenor
    Guido Groenland tenor
    Juan Vizan bas
    Dominik Kujawa bas
    Yuh-ichi Sakai Lelieveld bas
  • Orkest
    Johannes Leertouwer viool
    Helmut Riebl viool
    Franc Polman viool
    Mayumi Nuria Sargent viool
    Annabelle Ferdinand viool
    Manja Okkerse viool
    Nino Natroshvili viool
    Karina Sosnowska viool
    Dorothea Vogel altviool
    Blanca Sanchez altviool
    Viola de Hoog cello
    Jacopo Ristori cello
    Richard Myron contrabas
    Laurens de Man orgel
    Yongcheon Shin hobo
    Eva Harmuthova hobo
    Mark Bennett trompet
    Graham Nicholson trompet
    Arjan Jongsma pauken

Georg Friedrich Händel 1685-1759

  • Messiah HWV 56 (1741)

Dit programma heeft twee pauzes.


Dirigent Johannes Leertouwer zei het volgende over zijn aanpak van Händels Messiah:

‘Vanaf 2014 heb ik met heel veel plezier Messiah gedirigeerd bij de NPU. Telkens als ik voor het ensemble van uitmuntende zangers en instrumentalisten stond, voelde ik me een bevoorrecht mens. Ik werkte vanuit de gedachte dat ik op elk moment de volledige dramatische werking van het verhaal tot mijzelf moest laten doordringen en dat ik wat ik daarin hoorde en wat dat met me deed op een lichamelijke manier moest delen met de musici.

Je zou kunnen zeggen dat dat een laat negentiende-eeuwse opvatting is van de taak van een dirigent. Ik leidde dus historisch geïnformeerde uitvoeringen van een barok werk (Messiah werd in 1741 geschreven) op een manier die bij de uitvoeringspraktijk paste die zo’n anderhalve eeuw later ontstond.

Ik vind dat daar helemaal niets verkeerds aan is; het gaat mij er altijd alleen maar om dat de muziek zo sprekend mogelijk over het voetlicht komt, mijn rol is ondergeschikt aan dat doel.

Maar toch; in de afgelopen jaren leerde ik in onze Matthäus-productie wat er kan gebeuren met een ensemble als je ook in grote ensemblestukken leidinggeeft vanaf de viool en niet als dirigent op de bok. De energie in de uitvoering komt dan opeens van alle kanten en dat kan de vertelling en het muziek maken zeer ten goede komen. Omdat in de Messiah, net als in de Matthäus, koordelen en soloaria’s elkaar afwisselen, ontstaat bovendien de mogelijkheid om de communicatie tussen de uitvoerenden per deel optimaal in te richten zonder dat een bemiddelaar in de samenwerking tussen vocalisten en instrumentalisten hoeft te worden ingeschakeld. Bovendien heeft onderzoek aangetoond dat Händel, die zelf leiding gaf aan de eerste uitvoeringen van Messiah helemaal achteraan in het ensemble achter het orgel zat en dat de zangers hem niet konden zien. Dat bracht me ertoe om te onderzoeken wat er met Messiah gebeurt als ik speel en niet dirigeer.

Alles zit er in; de muziek maakt hoop, troost, kracht en liefde voelbaar.

Ik maakte een proefopstelling met lessenaars en stoelen op een leeg podium in de Stadsgehoorzaal in Leiden (het maken van zo’n proefopstelling was destijds ook de eerste stap met Matthäus) om vanuit de positie van elke zanger en speler te kunnen beoordelen wat de zichtlijnen zijn en in te schatten wat iedereen wel en niet zou kunnen horen. Dat gaf me de overtuiging dat het kon. Sinds 2019 heb ik daarom de uitvoeringen geleid vanaf de eerste viool. De reacties waren uiterst positief, we hadden een aanpak gevonden waar we verder mee konden.

Ook in 2024 gaan we het schitterende, dramatische verhaal van Messiah als collectief aan u vertellen. De zangers zingen u rechtstreeks toe en het orkest dat om hen heen opgesteld staat, ondersteunt hen.’

Johannes Leertouwer


KRISTEN WITMER

De Amerikaans-Koreaanse sopraan Kristen Witmer is geboren en getogen in Japan. Tijdens haar studie aan de Tokyo University of Art won ze meerdere belangrijke prijzen, waaronder Japanischer Mozart Musikwettbewerb. Na haar afstuderen in Tokyo ontving Kristen een prestigieuze studiebeurs, waardoor zij een masteropleiding Oude Muziek kon volgen aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Ze werkte als solist met dirigenten als Philippe Herreweghe, Masaaki Suzuki, Jos van Veldhoven en Rudolf Lutz en ensembles als Vox Luminis en Sette Voci.

DANIEL ELGERSMA

Countertenor Daniel Elgersma behaalde zijn bachelor- en masterdiploma Oude Muziek Zang aan het Koninklijk Conservatorium. Hij werd gecoacht door Michael Chance, Peter Kooij, Jill Feldman en Lenie van den Heuvel. Als 17-jarige debuteerde Daniel Elgersma als alt-solist in Bachs Weihnachtsoratorium. Sindsdien heeft hij gezongen met gerenommeerde oude muziekensembles als Vox Luminis en Gesualdo Consort Amsterdam en werkte hij samen met dirigenten als Lars Ulrik Mortensen, Masaaki Suzuki, Joshua Rifkin, Jean Tubéry, Jos van Veldhoven en Daniel Reuss.

STEFAN KENNEDY

De Engelse tenor Stefan Kennedy studeerde in zijn thuisland aan het Clare College en de Royal Academy of Music en in Nederland aan de Dutch National Opera Academy. In 2021 zong Stefan als evangelist bij Johannes Leertouwer en de Nieuwe Philharmonie Utrecht in een nieuwe reconstructie van de Matthäus-Passion van J.S. Bach, welke te horen was op Radio 4. Kennedy maakt dit jaar zijn solodebuut in het Concertgebouw in Bachs Magnificat met Cappella Amsterdam o.l.v. Daniël Reuss.

BEREND EIJKHOUT

Berend Eijkhout studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Frans Fiselier en Gerda van Zelm. Hij vervolgde zijn opleiding bij Nadine Secunde en Peter Lockwood, en volgde lessen bij Roberta Alexander, Luca Pisaroni, Hans Pieter Herman en Margreet Honig. Op het operapodium was hij te zien in Mozart-opera’s Die Zauberflöte (Papageno), Don Giovanni (Massetto) en Le nozze di Figaro (Il Conte), maar ook in werken van Monteverdi, Händel, Rossini en Weill. Hij zong onder leiding van dirigenten als Jos van Veldhoven, Ton Koopman en Marcus Creed.

JOHANNES LEERTOUWER

Johannes Leertouwer werkte met dirigenten als Claudio Abbado, Leonard Bernstein, Riccardo Chailly, Bernard Haitink en Nikolaus Harnoncourt. Hij dirigeerde bij o.a. de Nederlandse Bachvereniging en de Osaka Symphoniker. Als violist was Johannes Leertouwer concertmeester bij o.a. Anima Eterna en bij de Nederlandse Bachvereniging. Hij heeft als solist gespeeld met deze orkesten en met o.a. de Osaka Symphoniker en het Nederlands Kamerorkest. Johannes Leertouwer is hoofdvakdocent viool aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam.

Meer kerst



Dark Mode

Lees je de programmatoelichting in de zaal? Zet dan het schuifje Dark Mode aan. Scroll naar de onderkant van de pagina en zet het schuifje aan. Zo kun je de tekst beter lezen en geeft je scherm minder licht af.

Duurzaamheid

De missie van TivoliVredenburg luidt: een leven lang muziek voor iedereen. Daarin zit duurzaamheid verankerd: we maken ons hard voor een toekomstbestendige, en dus duurzame bedrijfsvoering. Door de programmatoelichtingen digitaal te maken help je ons mee om bij te dragen aan een groenere planeet. Bekijk hier wat we nog meer doen op het gebied van duurzaamheid.