Zaal open
Aanvang
Verwacht einde
Programma

Zaal open 18.30
Voorprogramma 19.15
Aanvang 20.00

Johann Sebastian Bach Suite voor cello solo nr. 4 BWV 1010
C.Ph.E. Bach Fantasie in fis Wq 67 voor viool en piano
Hummel Altvioolsonate in Es, op. 5/3: Allegro moderato
Boccherini Strijktrio in c, op. 14/2
Mozart Pianokwartet nr. 2 in Es KV 493

Voorprogramma
Beethoven vioolsonate opus 12 nr. 1

Uitvoerenden

Bart van Oort fortepiano
Heleen Hulst viool
Elisabeth Smalt altviool
Diederik van Dijk cello

Voorprogramma
Natálie Kulina viool
Maurits Koelmans piano

Locatie
Hertz

Van Swieten Society

De som der Delen

Geweest

Coronatoegangsbewijs en ID
Om dit programma te bezoeken heb je behalve een ticket ook een coronatoegangsbewijs nodig, in de vorm van een QR-code. Ook vragen we naar je legitimatiebewijs. Informatie hierover vind je op deze pagina.

Het concert door de Van Swieten Society begint om 20.00 uur
Voorprogramma 19.15 uur

Met zijn sublieme composities sloot Johann Sebastian Bach het hoofdstuk Barok min of meer af. Zijn zonen, onder wie Carl Philipp Emanuel, voorspelden met hun ‘Emfindsamkeit’ en ‘Sturm und Drang’, dat wil zeggen hun galante en soms onstuimige stijl, de Romantiek van Hummel van een halve eeuw later. Boccherini legde het fundament van een nieuw soort kamermuziek zonder klavecimbel. Uit dit alles distilleerde Mozart een hypermoderne stijl die de muziekgeschiedenis de curieuze benaming Klassiek heeft gegeven. De concerten door de Van Swieten Society zijn als een korte thematische wandeling of een kleine ontdekkingsreis door de periode van pakweg 1750 tot 1850, een uur muziek die je even transporteert naar de periode tussen Barok en Romantiek, een tijdsgewricht vol subtiele en fijnzinnige muzikale wendingen.

Voorprogramma - Natálie Kulina viool & Maurits Koelmans piano
Waar bij de vroege Mozart vioolsonates nog vaak pianosonates met vioolbegeleiding zijn, zijn viool en piano gelijke partners geworden als Beethoven aan zijn eerste vioolsonates opus 12 begint. Hij is dan net naar Wenen verhuisd en timmert aan de weg: in dezelfde periode werkt hij onder andere ook aan zijn eerste strijkkwartetten, het kwintet voor blazers en piano, twee pianoconcerten en een onvoltooid gebleven ‘nulde’ symfonie. Op het eerste gezicht lijkt opus 12 nr. 1 qua stijl veel met Mozart en Haydn gemeen te hebben, maar het tonaal verloop van de buitenste delen en de complexiteit van de variaties in het middendeel moeten het achttiende-eeuwse publiek flink uitgedaagd hebben. Zo laat Beethoven horen niet alleen de stijl van zijn voorgangers grondig te beheersen, maar ook de grenzen daarvan te kunnen verleggen.

Lees hier de toelichting bij het concert, geschreven door Maurits Koelmans en de Van Swieten Society.