- Zaal open
- Aanvang
- Verwacht einde
- Programma
Bach delen uit Hohe Messe
Bach Geist und Seele wird verwirret, BWV 35
Sweelinck More Palatino
Mozart Kerksonate 10 in F Majeur, KV 244
Piet Kee Praeludium & Ciacona
Joseph Bodin de Boismortier Concerto a cinque- Uitvoerenden
Utrechts Studenten Koor en Orkest
Stijn Berkouwer dirigent
Jan Pieter Lanooy orgel
Stijn Bruning orgel
Boukje van Gelder alt- Locatie
- Grote Zaal
Utrechts Studenten Koor en Orkest
Inauguratieconcert USKO-orgel
Geweest
Het Utrechts Studenten Koor en Orkest spant de kroon in het Nederlands orgellandschap: als 150-koppig studentenmuziekgezelschap gaven ze opdracht tot de bouw van een eigen (kist)orgel. Twee jaar na de start van de bouw is het orgel af; donderdag 2 juni is de Grote Zaal van TivoliVredenburg het decor voor de primeur. Het programma beslaat het ultieme: Bach zoals Bach het – hoogstwaarschijnlijk – bedoeld heeft. Ook andere gezichten van het orgel – zowel solo als in samenspraak met anderen – tekenen het programma.
Orgelbouwer Flentrop leende voor de bouw van het orgel zijn vakmanschap over de grens, bij de door Bach destijds persoonlijk onderschreven orgelbouwer Heinrich Andreas Contius. Opvallend is de heldere en lichte klank van het kistorgel, te danken aan het (onderscheidende) metalen pijpwerk – veel kistorgels worden gebouwd met houten pijpwerk – waarmee het orgel in klank dichtbij haar oorspronkelijke thuis blijft: de kerk.
Het programma is een muzikale omarming van Bach: aanvankelijk virtuoos in de Sinfonias van Bachcantate Geist und Seele wird verwirret – waarvan Bach overigens hoogstpersoonlijk voor de uitvoering van de orgelpartij tekende – en afsluitend kolossaal in delen uit zijn Hohe Messe. In het middendeel treedt het orgel in dialoog met ander instrumentarium en zo bewijst het gloednieuwe orgel prima opgewassen te zijn tegen het Van Vulpen-orgel van TivoliVredenburg: in muziek van Mozart en Boismortier voeren de twee een dialoog. Verder klinkt het instrument samen met het orkest en solo in de 20ste-eeuwse muziek van Piet Kee en variatiereeks van Sweelinck.
Foto credit: Valeri Erling