Ray Chen, Brodsky Quartet & meer

ontmoet de absolute wereldtop
Zaal open
Inleiding
Aanvang
Verwacht einde
Uitvoerenden

Radio Filharmonisch Orkest
Nicholas Collon dirigent
Valeriy Sokolov viool

Programma

Debussy Feux d’artifice; Feuilles mortes; Ce qu’a vu le vent d’ouest (uit Préludes, arr. Colin Matthews)
Tsjaikovski Vioolconcert
Goebaidoelina Der Zorn Gottes (Nederlandse première)
Debussy La mer

Locatie
Grote Zaal

Sokolov speelt Tsjaikovski

AVROTROS Vrijdagconcert

Geweest

De oorspronkelijk voor vandaag geprogrammeerde violist Pekka Kuusisto is door persoonlijke omstandigheden verhinderd dit concert te geven. Hij wordt vervangen door de Oekraïense violist Valeriy Sokolov, winnaar van het Internationaal Viool Concours George Enescu in Boekarest.

Na de georkestreerde versie van enkele pianopreludes van Claude Debussy door Colin Matthews, vertolkt Valery Sokolov het Vioolconcert van Tsjaikovski. In dit werk werd de viool volgens een criticus ‘gegeseld, gesloopt en bont en blauw geslagen’. Tsjaikovski kon de rest van zijn leven de hele recensie uit zijn hoofd citeren. Daarna komt een langverwachte Nederlandse première tot klinken, namelijk Der Zorn Gottes van de Russische componiste Sofia Goebaidoelina (1931), die vooral in het Westen gelauwerd is. Het is een turbulent instrumentaal werk, oorspronkelijk bedoeld als finale van haar oratorium Über Liebe und Hass uit 2016. Het jaar 2020 gaf haar de tijd om het als zelfstandige compositie uit te werken. Tot slot klinkt La mer van Debussy, een indrukwekkend ‘portret’ van het water en zijn verschijningen. Rustig en kabbe­lend, maar ook woest en kolkend. Bewonderaars noemden het ooit ‘de beste Franse symfonie ooit gecomponeerd’.

Vandaag vindt ook de Nederlandse première plaats van Der Zorn Gottes, van Sofia Goebaidoelina. Journalist en musicoloog Thea Derks heeft een speciale band met deze Russische componist. Ze schreef een stuk over haar en haar nieuwe compositie, mede gebaseerd op een interview met de componist: 'Voor Sofia Goebaidoelina (1931) is componeren allesbehalve een lichtzinnige zaak: elke noot komt voort uit een diepgeworteld geloof in de verbondenheid van de mens met het universum. Deze moet gekoesterd worden, om de mensheid te behoeden voor degeneratie.' Lees hier het hele verhaal. 

Of lees de toelichting bij het hele concert, eveneens van de hand van Thea Derks.