The New York Times
Martijn Paddings Harmonium Concerto is an explosive display of virtuosity, imagination and wit.
Programma

Goebbels In the Country of Last Things
Padding Harmonium Concerto, bewerking voor accordeon
Goebbels Sampler Suite

Uitvoerenden

Score Collective o.l.v. Jurjen Hempel

Locatie
Hertz
Attend
Facebook-event

Score Collective

van het Conservatorium van Amsterdam

Geweest

De accordeon heeft wel wat weg van het tweelingbroertje van het harmonium, even expressief, swingend of gevoelig. Dus was het logisch dat Martijn Padding zijn uitbundige Harmonium Concerto bewerkte voor dit volksinstrument. ‘De gereformeerde hometrainer roept allerlei associaties op met het kerkelijk leven, psalmen, gezangen en muzikale stroperigheid’, aldus Padding. ‘Hoewel ik die aspecten tot de meest waardevolle van de Nederlandse muziekcultuur reken, gaat het First Harmonium Concerto daar royaal aan voorbij.’ Het driedelige concerto bestaat uit een snelle prelude gelardeerd met horlepiep-achtige elementen, een trage processie en een levendige finale met grillige dialogen tussen harmonium en orkest. ‘Martijn Paddings Harmonium Concerto is an explosive display of virtuosity, imagination and wit’. The New York Times

Lees hier de uitgebreide toelichting bij dit concert, inclusief de liedteksten. 

Speciaal voor dit concert en exclusief voor TivoliVredenburg had Thea Derks een interview met dirigent Jurjen Hempel en componist, docent en slagwerker Arnold Marinissen. Over Score Collective, de angst (soms) van studenten voor nieuwe muziek, het doorgronden van partituren (scores), de theatraliteit van Heiner Goebbels en nog veel meer.  Lees hier het hele interview.