Thea Derks Musicoloog, journalist en schrijver
Du fond de l’abîme is een buitenkans omdat Lili Boulangers muziek zelden wordt uitgevoerd en omdat deze zetting van psalm 130 van een keelsnoerende schoonheid is.
Inleiding
Programma

Ives Symfonie nr. 3 The Camp Meeting
Lili Boulanger Du fond de l’abîme (De Profundis)
Schubert Stabat Mater

Uitvoerenden

Groot Omroepkoor
James Gaffigan 
dirigent
Maartje Rammeloo sopraan
Judit Kutasi mezzosopraan
Fabio Trumpy tenor
Andre Morsch bas

Locatie
Grote Zaal

Radio Filharmonisch Orkest – Schubert Stabat Mater

The Camp Meeting

Geweest

Voorafgaand aan het concert is er om 19.30 uur een inleiding door Thea Derks.

Thea Derks schreef een boeiend artikel over Lili Boulanger. Lees hier over Boulangers korte maar intense leven en de achtergronden bij Du fond de l’abîme.

Lees hier de toelichting bij dit concert, inclusief de liedteksten, geschreven door Agnes van der Horst.

Een muzikale Pulitzer Prijs en een requiem voor een jong gestorven componist
Charles Ives was een componist met vele gezichten, waaronder dat van een devote kerkmusicus. Zijn Derde Symfonie zou je ook een Symphony of Hymns kunnen noemen, omdat de rode draad wordt gevormd door de vele hymnes waarop Ives improviseerde uit zijn tijd als organist. En het roept de sfeer op van jongelingen die rond een kampvuur gospels zingen, vandaar de ondertitel The Camp Meeting. Een briljante aaneenrijging van invallen en melodische lijnen, waarvoor Ives in 1947 terecht de Pulitzer Prijs kreeg. Minder zonnig, maar des te indringender zijn Boulangers De Profundis (Du fond de l'abîme), dat een soort requiem is dat de jong gestorven componist voor zichzelf leek te schrijven, en Schuberts Stabat Mater, waarin hij het verdriet verklankt van Maria die treurt om de dood van haar zoon Jezus.