Radio Filharmonisch Orkest – Beethoven Symfonie nr. 7 - TivoliVredenburg
Naar agenda
vrijdag 16 maart 2018

Radio Filharmonisch Orkest – Beethoven Symfonie nr. 7

Sjostakovitsj vs Beethoven

vanaf 29,00
uitvoerenden

Radio Filharmonisch Orkest
Karina Canellakis
dirigent
Johannes Moser cello

programma

Britten Four Sea Interludes
Sjostakovitsj Celloconcert nr. 1
Beethoven Symfonie nr. 7

aanvang
20:15
inleiding
19:30
Rang 1
€ 38,00
€ 28,00
Rang 2
€ 35,00
€ 28,00
Rang 3
€ 29,00
€ 28,00

deze prijzen zijn inclusief servicekosten

symfonischavrotros vrijdagconcertgrote zaal
Elaine Schmidt USA Today
Canellakis and the orchestra moved with absolute conviction from atmospheric sounds and cloudy harmonies to direct, simple statements, giving a taut, crisp performance, making sections of it fairly crackle with musical energy and tension.

Het laatste concert van Leonard Bernstein
Brittens Four Sea Interludes en Beethovens Zevende Symfonie waren de laatste werken die Leonard Bernstein in 1990 dirigeerde. Dat maakt van dit concert een muzikaal eerbetoon aan de dirigent van het New York Philharmonic Orchestra. De New Yorkse Karina Canellakis maakt met wat fantasie de cirkel rond, want zij was in Dallas twee jaar assistent-dirigent van Jaap van Zweden, die op zijn beurt een verre opvolger is van Leonard Bernstein in New York. Canellakis’ debuut in Dallas past in een rijtje met legendarische invalbeurten: kort voor een concert met o.a. Sjostakovitsj’ Achtste Symfonie verving ze Jaap van Zweden, die wegens een blessure niet kon dirigeren. Nadien dirigeerde ze o.a. het City of Birmingham Symphony Orchestra, Royal Scottish National Orchestra en het Hong Kong Philharmonic, én won in 2016 de Sir Georg Solti Conducting Award, vernoemd naar een van de meest legendarische dirigenten uit de tweede helft van de twintigste eeuw.

Britten en Beethoven: operamuziek en een Dans-symfonie
Benjamin Britten woonde het grootste deel van zijn leven bij de zee. Dan borrelen er vanzelf beelden en geluiden op. Zijn Four Sea Interludes zijn eigenlijk tussenspelen bij de opera Peter Grimes en verbeelden de dageraad, klokgebeier op zondagochtend, de maan boven de zee en storm. Bij Beethovens voeren niet beelden maar dansen de boventoon. Zijn Zevende Symfonie heeft zo’n sterk danskarakter dat er verschillende choreografieën op zijn gemaakt. Richard Wagner noemde de symfonie zelfs ‘Eine Apotheose des Tanzes’. Anderen deed het denken aan een middeleeuws ridderfeest, een bacchanaal of zelfs de verbeelding van een politieke revolutie.

Voorafgaand aan het concert is er om 19.30 uur een inleiding door Jan-Willem van Ree.

Wellicht vind je ook interessant

di 12 jun 2018

Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe

Lassus' late madrigalen

za 26 mei 2018

West Side Story (filmconcert)

Radio Filharmonisch Orkest o.l.v James Gaffigan

wo 23 mei 2018

Composer on Stage – Benjamin & De Raaff

Cookie

Wij maken gebruik van cookies om je website- bezoek 'slimmer' te maken en omwille van statistieken.

Klik op onderstaande button om hiermee akkoord te gaan.

Akkoord