Franca Treur
Daar waar de muziek van Haydn dramatisch is, is de toon van de vertelling licht. Dat contrast lijkt groot, maar geeft juist energie. De combinatie zorgt voor levendigheid.
Aanvang
Programma

Haydn Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze

Uitvoerenden

Pynarello
Franca Treur voordracht

Locatie
Hertz
Attend
Facebook-event

Pynarello & Franca Treur

Haydns Sieben letzten Worte

Geweest

Een alternatief voor de Matthäus-Passion
De Passietijd is een goed moment om stil te staan bij de schaduwkanten van het leven, maar dat hoeft niet altijd met de Matthäus-Passion. Musici van Pynarello bundelen hun krachten met schrijfster Franca Treur, bekend van Dorsvloer vol confetti en Hoor nu mijn stem, om tot één geïntegreerde voorstelling te komen waarin oude muziek en moderne literatuur elkaar vinden. De compositie Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze van Joseph Haydn vormt de basis voor dit programma. Franca Treur schreef hiervoor de teksten en draagt ze zelf voor, waardoor dit programma een persoonlijk karakter heeft. Pynarello neemt voor dit concert de vorm aan van een klein strijkorkest.

Pynarello was te gast in Podium Witteman en gaf daar met Franca Treur een voorproefje:

Een bijzondere samenwerking tussen musicus, orkest en schrijver
Lonneke van Straalen vertelt over de samenwerking met Franca Treur en haar keuze voor de muziek van Haydn: ‘Ik wilde samenwerken met een schrijfster van mijn generatie, die de kruiswoorden van Jezus kan vertalen naar een hedendaags verhaal. Ik heb Franca gevraagd omdat ik weet dat zij worstelt met het feit dat zij zich heeft afgezet tegen het Christendom. Juist daarom leek het mij zeer interessant om haar te vragen. Ze weet erg veel van het geloof, omdat zij dit vanuit huis heeft meegekregen, maar wilde dit absoluut niet gebruiken voor haar verhaal. Franca schrijft wat ze wil schrijven. Mijn vraag om een tekst te schrijven met als thema ‘lijdensweg’ is veel algemener, en staat los van het geloof, maar de muziek is eigenlijk zeer religieus. Haydn schreef dit in opdracht als muzikale aanvulling voor een Mis. Met deze combinatie wil ik aantonen dat er meerdere mogelijkheden zijn, met name voor jongeren, om een moment van bezinning of reflectie te beleven. Daar is niet per se een hele lange Matthäus Passie voor nodig.’

Muziek van Haydn, het verhaal van Franca Treur
Joseph Haydn ontving in 1785 een compositieopdracht van de Bisschop van Cadiz om een instrumentaal werk te componeren bij de zeven kruiswoorden van Jezus om te gebruiken tijdens de viering op goede vrijdag. In de achttiende eeuw werd de opvoering onderbroken door korte preken. De zeven sonates dienden als korte tussenspelen tijdens diensten waarbij de laatste zeven uitspraken van Christus door de bisschop werden toegelicht. Pynarello brengt de muziek ten gehore, maar in plaats van de religieuze preken vertelt Franca Treur tussen de delen door een nieuw verhaal geïnspireerd op een alledaags thema om zo de brug naar het heden te slaan en de huidige generatie persoonlijker aan te spreken.

Vijf sterren voor Pynarello
Eerder dit seizoen speelde Pynarello de Vijfde Symfonie van Beethoven in Hertz, staande en uit het hoofd. De recensenten waren lovend, zoals Frits van der Waa in de Volkskrant: ‘Wat een hoop tijd moet erin zijn gaan zitten: niet alleen om de complete Vijfde Symfonie van Beethoven uit het hoofd te leren,  maar vooral om het stuk op zo’n overtuigende, zeg maar gerust overweldigende manier uit te voeren. Pynarello, een next generation-collectief, opgericht door violist Lonneke van Straalen, bewijst met dit eerste optreden in zijn pilotseizoen dat er een duidelijke visie schuilt achter hun streven om de concertpraktijk te vernieuwen. Zo’n coherente Vijfde, waarin elke muzikant op elk moment weet wat hij doet en waarom, heb je nog nooit gehoord. Op deze manier wordt een Beethoven-symfonie sublieme kamermuziek, zeker in de Hertz-zaal van TivoliVredenburg.’