Aanvang
Verwacht einde
Programma

Richard Strauss Tod und Verklärung
Lera Auerbach O Blumen, die niemals blühen werden

Uitvoerenden

Radio Filharmonisch Orkest
Karina Canellakis
dirigent 
St. Paul 
host

Locatie
Grote Zaal
Attend
Facebook-event

Pieces of Tomorrow - Strauss' Tod und Verklärung

An introduction to symphonic sound

Geweest

Pop en klassiek slaan de handen ineen en presenteren Pieces of Tomorrow: klassiek in een nieuw jasje. Geen dresscode, we beginnen iets later, de musici introduceren kort wat ze gaan spelen, je biertje mag mee naar binnen, dj St. Paul is onze host, visuals ondersteunen het verhaal en verder laten we de muziek spreken, die heeft geen aanpassing nodig. Laat je onderdompelen in de sound van een voltallig symfonieorkest!

Deze Pieces hebben we een primeur: de nieuwe chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest, Karina Canellakis, maakt haar Piecesdebuut. Fun fact: ze is de eerste vrouwelijke chef-dirigent van een Nederlands symfonieorkest. Nou ja fun.. helaas is het nog slecht gesteld met de emancipatie in de klassieke muziekwereld. In 2018 hadden van de 745 grote orkesten wereldwijd er slechts 32 een vrouwelijke chef.

Maar daar brengt het Radio Fil dus verandering in! En wij zijn extra trots want het begon allemaal in onze Grote Zaal. In maart vorig jaar dirigeerde Karina Canellakis het Radio Filharmonisch hier voor het eerst. Daar sloegen de vonken zo hard over dat het orkest haar daarna vroeg om hun chef te worden. Dit is de eerste keer dat ze weer samen in de Grote Zaal staan.

Ook host St. Paul zal het genderthema zeker bespreken met Karina. Al was het maar omdat werkelijk álle interviews met haar beginnen over haar vrouw zijn. En het is natuurlijk ook wel wat om de allereerste vrouwelijke chefdirigent van Nederland op het podium te hebben.

Over het programma
Vanavond ook een vrouwelijke componist op het programma. De jonge New Yorks/Weens/Russische componiste Lera Auerbach componeerde vorig jaar het stuk ‘O Blumen, die niemals blühen werden’. Hoe toepasselijk: het gaat over de talloze vrouwen uit het verleden die door onderdrukking hun talenten niet konden delen met de wereld.

Het andere werk is van Richard Strauss , die als overmoedige twintiger niet vies was van de Grote Dingen des Levens. In ‘Tod und Verklärung’ geeft hij zijn visie op het ultieme mysterie van het leven na de dood. Klinkt ellendig, maar het is schitterend. Je hoort hoe Strauss de levensfasen aan zich voorbij ziet trekken: zijn onschuldige kinderjaren, zijn strijd, liefde en uiteindelijk de overgang (Verklärung) naar het sublieme licht waar hij zo naar verlangt. Niet iets waar we dagelijks bij stilstaan, maar Strauss neemt je voor een avondje mee in dit Grote Onderwerp.