Pjotr Iljitsj Tsjaikovski Licht zijn Vierde Symfonie toe in een brief aan zijn weldoenster Nadezjda von Meck
Zou het niet beter zijn ons van de werkelijkheid af te wenden en in dromen te verzinken? Verheug u in het geluk van anderen, geen beter middel om eigen leed te vergeten en de angst voor het noodlot te verdrijven.
Inleiding
Programma

S. Reich Music for pieces of Wood
Glass
Concert voor twee piano’s en orkest
Tsjaikovski Symfonie nr. 4

Uitvoerenden

philharmonie zuidnederland
Dmitri Liss dirigent
Arthur en Lucas Jussen piano

Locatie
Grote Zaal
Attend
Facebook-event

Philharmonie Zuidnederland - Arthur & Lucas Jussen

Glass - Concert voor twee piano's en orkest

Geweest

Nieuw pianoconcert van Philip Glass!
In de categorie niet te missen: Lucas en Arthur Jussen die langskomen met een gloednieuw Concert voor twee piano’s en orkest van niemand minder dan Philip Glass, boegbeeld van de zen-variant van minimal music. Glass verblijdde de wereld in 2015 met een Concert voor twee piano’s en orkest, dat zijn première heel toepasselijk beleefde in de Walt Disney Concert Hall in Los Angeles. De muziek heeft de kenmerkende drive en joyfulness die Glass’ muziek zoveel energie geeft. Zijn universum is ondenkbaar zonder nostalgie, wervelende melodieën, opzij, opzij, opzij, afgewisseld met zen, zen, zen. Een spel van aantrekkingskracht en afweerkunst. Glass’ Concert is hogere verleidingskunst.

Tsjaikovski’s achtbaan van emoties
Bepaald niet ‘minimaal’ is Tsjaikovski’s Vierde Symfonie. Die overtrof in kracht en intensiteit domweg alles wat er daarvoor in Rusland voor symfonieorkest was geschreven. In zijn Vierde Symfonie omarmt Pjotr Iljitsj Tsjaikovski het noodlot. Doordringend koper zet de toon: deze symfonie belooft niet veel goeds. Tsjaikovski voorzag zijn symfonie van een raadselachtige handleiding, geschreven voor zijn mysterieuze weldoenster Nadezjda von Meck, die hij overigens nooit in levenden lijve ontmoette. De symfonie is een soort achtbaan van emoties en eindigt in een volksfeest, zo’n liederlijk festijn waar Russen het patent op hebben. Plezier, om al je ellende te vergeten… totdat het noodlot opnieuw aanklopt.

Lees hier de toelichting bij dit concert, geschreven door Bart de Graaf.