Zaal open
Aanvang
Verwacht einde
Programma

Michael Daugherty – Red Cape Tango (uit Metropolis Symphony)
Thomas Beijer – Jazzvioolconcert Concerto in Technicolor (wereldpremière)
Benjamin Yusupov – Postludium, Go Tango, Rock (uit altvioolconcert)

Uitvoerenden

Julia Philippens viool
Clark Rundell dirigent
Noord Nederlands Orkest

Locatie
Grote Zaal
De concerttip van programmeur Peter Tra

Toen Julia Philippens onlangs met haar FUSE bij ons speelde liet ze me al een snipper horen van het vioolconcert dat pianist/componist Thomas Beijer voor haar aan het schrijven was. Vier maten waren genoeg: dit wordt een hit. We zijn reuzetrots om op 3 juni de wereldpremière ervan in huis te hebben. Een van de spannende features van het concert is dat Julia improviserend door het orkest heen loopt. Verwacht een geweldige avond met muziek die nog nooit geklonken heeft, klinkt alsof je haar al jaren kent en je om de haverklap verrast. Rara hoe kan dat? – Peter Tra

Biografie Thomas Beijer

Thomas Beijer overbrugde de stormachtige passages met hartstochtelijke lyriek. Zijn verbluffende techniek stond geheel in dienst van zijn explosieve uitdrukkingskracht.
De Volkskrant – Jenny Camilleri

Met het winnen van het Young Pianist Foundation Nationaal Pianoconcours in 2007, plaatste Thomas Beijer zich aan de top van een nieuwe generatie jonge pianisten in Nederland. De internationale jury omschreef hem als “een zeer interessante muzikale persoonlijkheid met onderscheidende ideeën over muziek. Een waar kunstenaar.”

Sindsdien gaf Beijer recitals in Europa, Azië en de Verenigde Staten, en werkte hij als solist samen met dirigenten als Neeme Järvi, Gustavo Gimeno, Ed Spanjaard, Bas Wiegers en Lucas Macías Navarro.

Thomas Beijer is een veelzijdig musicus met een breed repertoire dat rijkt van zeventiende-eeuwse muziek tot en met hedendaagse composities. Een speciale affiniteit heeft hij met Spaanse muziek: in 2019 speelde hij Isaac Albéniz’ complete suite Iberia in Het Concertgebouw in Amsterdam, een uitvoering die alom werd geprezen in de pers. De Volkskrant schreef: “Beijer gidste je mee, het verhaal in achter de noten. (…) En telkens was er een zorgvuldig bewaakte balans tussen vuur en verinnerlijking, tussen Spaanse passie en de universele emotie van onvervuld verlangen.” Het leidde tevens tot een invitatie om te spelen in de serie Meesterpianisten.

Beijer is een gepassioneerd kamermusicus en speelt samen met onder andere celliste Quirine Viersen, violiste Simone Lamsma en zangeressen Judith van Wanroij, Barbara Kozelj en Laetitia Gerards. Ook is hij een vaste gast bij Camerata RCO, het kamermuziekensemble bestaande uit leden van Het Koninklijk Concertgebouworkest.

Naast zijn pianistische carrière, is Thomas Beijer ook componist. Een van zijn meest recente werken is de liederencyclus “A Lock without a Key”- liederen geïnspireerd door de COVID-19 lockdown – gecomponeerd voor sopraan Laetitia Gerards, met wie hij de cyclus live op Radio 4 uitvoerde en opnam voor de AvroTros. Momenteel werkt hij aan een concert voor jazzviool en orkest.

In 2009 verscheen Beijers eerste CD, met daarop werken van Brahms. Daarna volgden CD’s met muziek van o.a. Albéniz, De Falla, Granados, Mozart, Rachmaninov, Ravel, Rudolf Escher en Frank Martin, alsook zijn eigen composities. Op zijn meest recente cd soleert hij in Poulenc’s pianoconcert Aubade, dat hij opnam samen met Camerata RCO en dirigent Yu Lu.

Beijer (Haarlem, 1988) studeerde aan het Amsterdamse conservatorium bij Jan Wijn, waar hij in 2011 afstudeerde met de hoogste onderscheiding. Daarna vervolgde hij zijn pianostudie bij de Cubaanse pianist Jorge Luis Prats, en volgde hij masterclasses bij Emanuel Ax, Menahem Pressler, Murray Perahia, Pacal Devoyon, Jacques Rouvier en Elza Kolodin.
Daarnaast kreeg Beijer compositielessen bij Elmer Schönberger in Amsterdam en bij Malcolm Singer in Londen.

Naast zijn carrière als pianist en componist, is Thomas Beijer actief als schrijver en tekenaar.
In 2017 debuteerde hij bij uitgeverij Prometheus met de novelle Geen Jalapeños.
Momenteel werkt hij aan een bundel essays over muziek, die in het najaar van 2021 zal verschijnen.

Sinds 2019 is Thomas Beijer artistiek directeur van de Young Pianist Foundation.

Biografie Julia Philippens

Violiste Julia Philippens begon op haar vierde jaar met haar eerste vioollessen. Met 11 jaar zat ze in de jongtalenten klas van Coosje Wijzenbeek op het Koninklijk conservatorium. Als concertmeester van Camerata 2/3 speelde ze verschillende soloconcerten en maakte ze reizen naar Italië, Duitsland en Engeland. Naast haar passie voor klassieke muziek ontdekte ze op jonge leeftijd ook jazzmuziek. Julia ging op tournee met diverse theatershows, waaronder Ivo Niehe’s theatershow in Nederland, Duitsland en België. Na twee jaar op pad te zijn geweest met Ivo Niehe besloot Julia tijdens haar klassieke carrière jazz te studeren aan het conservatorium in Amsterdam. Ze maakte studio opnames met o.a. Laura Fygi, Jose Lopretti, Michiel Borstlap, Wouter Hamel en Moke. Ook leverde ze een bijdrage aan de filmmuziek voor grote producties zoals: Pietje Bell, Sextet en Gooische Vrouwen. Naast haar studie toerde ze met onder andere met Moke, Kyteman en Wicked Jazzsounds en trad op met de formatie van Manu. Julia stond op belangrijke jazzpodia met verschillende formaties en maakte muziektheater.

In 2010 richtte ze haar eigen orkest Fuse op waarmee ze veel studiowerk doet, artiesten begeleidt en optredens verzorgt, onder meer in de grote zaal van het Concertgebouw. Fuse trad onder andere op met Benjamin Herman en Wouter Hamel. Samen openden ze het theaterseizoen in het Vondelpark openluchttheater met New Cool Collective en de Vliegende Panters. Na DVD opnames met Wouter Hamel in Paradiso werd Julia met haar kwartet gevraagd voor de tour van Marco Borsato. Nadat ze geslaagd was voor haar eindexamen is Julia uitgenodigd voor het Masterprogramma op het Conservatorium van Amsterdam. Julia verzorgt met grote regelmaat optredens met DJ’s.

Over het Noord Nederlands Orkest

Het Noord Nederlands Orkest is het meest veelzijdige orkest van Nederland. De programmering is verrassend, eigenzinnig en breed. Het NNO laat graag ‘nieuwe oren’ kennismaken met symfonische muziek en wil zo – als Nederlands oudste professionele symfonieorkest – een eeuwenoude traditie levend houden.

Het NNO bestaat uit zo’n 75 vaste orkestleden van verschillende nationaliteiten. Ze bieden ook ruimte aan jong talent en hebben de afgelopen jaren veel jonge musici mogen verwelkomen.

Dirigenten
Vanaf concertseizoen 2015/2016 is Antony Hermus vaste gastdirigent bij het orkest, Michel Tabachnik is emeritus dirigent. Vooraanstaande dirigenten als Viktor Liberman, Jean Fournet, Han-Na Chang, Stefan Vladar, Alexander Vedernikov en Susanna Mälkki stonden bij het NNO op de bok.

Topsolisten en hedendaagse componisten
Het NNO werkte met topsolisten als Diana Damrau, Piotr Beczala, Eva-Maria Westbroek, Vadim Repin, Louis Lortie, Shlomo Mintz, Alexander Gavrylyuk en Gautier Capuçon. We besteden ook aandacht aan prominente, hedendaagse internationale componisten. Zo kwamen Terry Riley, Arvo Pärt, Philip Glass, Laurie Anderson en Steve Vai naar Groningen voor de uitvoering van hun muziek.

Noord Nederlands Orkest met Julia Philippens

Wereldpremière Technicolor • Jazzvioolconcert Thomas Beijer

Geweest

Bekijk de foto's

Fotograaf: Anna van Kooij

 
Noord Nederlands Orkest met Julia Philippens | vrijdag 3 juni 2022 | Grote Zaal


 

De combinatie Thomas Beijer en Julia Philippens is er een om van op te veren uit je stoel. Philippens is bekend als een van de frontvrouwen van Fuse en gaat geen uitdaging uit de weg. Beijer ontpopt zich steeds meer tot een componist die je direct inpakt, ongeacht in welke taal hij tot je spreekt. Voeg daar het avontuurlijke Noord Nederlands Orkest aan toe en er staat je een geheel nieuwe concertbeleving te wachten!

Soleren op elektrische viool
Net zo uniek is het altvioolconcert dat de Rus Benjamin Yusupov schreef voor de wereldberoemde Maxim Vengerov en waarvan drie delen te horen zijn: Postludium en Go Tango voor orkest en het onstuimige Rock waarin Julia opnieuw soleert maar ditmaal op elektrische viool.

Superman
De Metropolis Symphony is Michael Daugherty’s muzikale antwoord op de Superman-mythe. Daarin combineert hij jazz, rock en funk met symfonische en avant-garde stijlen. Red Tape Tango componeerde hij nadat de superheld een gevecht op leven en dood leverde met aartsrivaal Doomsday.

Lees hier de toelichting bij het concert, inclusief een interview met Thomas Beijer en Julia Philippens, geschreven door Wenneke Savenije.