Jos van Veldhoven Voor het laatst actief als artistiek leider en dirigent van de Nederlandse Bachvereniging
Dankzij het vaste barokorgel is de Grote Zaal van TivoliVredenburg volstrekt uniek in de wereld. Wat soms in kerken met historische orgels mogelijk is, kan nu ook in een moderne concertzaal: een groot vast orgel maakt onderdeel uit van het barokorkest. Er klinken klanken die nooit eerder mogelijk waren.
Aanvang
Programma

Bach Matthäus-Passion

Uitvoerenden

Nederlandse Bachvereniging
Jos van Veldhoven dirigent
Thomas Hobbs tenor (evangelist)
Isabel Jantschek sopraan
Griet de Geyter sopraan
Alex Potter alt
David Erler alt
Valerio Contaldo tenor
Benedict Hymas tenor
Stephan MacLeod bas (Christus)
Sebastian Noack bas

Locatie
Grote Zaal
Attend
Facebook-event

De Nederlandse Bachvereniging - Matthäus-Passion

o.l.v. Jos van Veldhoven

Geweest

Dit concert is uitverkocht. Wilt u toch een Passie bijwonen? Op woensdag 21 maart voert de Nederlandse Bachvereniging de Matthäus-Passion nogmaals uit. Bij deze bijzondere editie zingen meer dan honderd kinderen mee.

Een Matthäus die lang gekoesterde dromen vervult
Met deze Matthäus-Passion neemt Jos van Veldhoven na 35 jaar afscheid als dirigent en artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging. Zijn inzet voor de Bach-traditie in Nederland, de Nederlandse Bachvereniging en het onderzoek naar authentieke uitvoeringspraktijken is van onschatbare waarde. Zo stond hij aan de wieg van het All of Bach-project, waarin de Nederlandse Bachvereniging al het werk van Bach uitvoert, opneemt in beeld en geluid en online plaatst. Dat alles onderstreept het bijzondere karakter van het concert vandaag. Maar er is meer. Vandaag realiseert Jos van Veldhoven twee lang gekoesterde dromen: een uitvoering in een concertzaal met een volwaardig barokorgel, en met een spectaculaire opstelling van de twee koren en orkesten recht tegenover elkaar, met publiek erbij op het podium. Dichter bij de originele uitvoering onder leiding van Bach kan een concertzaal niet komen.

‘Het barokorkest heeft er een nieuw instrument bijgekregen’
Jos van Veldhoven was zelf een van de grootste pleitbezorgers van het barokorgel in de Grote Zaal. Het orgel maakt het eindelijk mogelijk om een Matthäus zoals in Bachs tijd naar de concertzaal te halen. Jos van Veldhoven: ‘Een groot vast continuo-orgel dat meespeelt in het orkest is als een comfortabele jas: iedereen is omgeven door het geluid, er is een kader. Of je nu zingt of speelt; je wordt omgeven door de harmonie, als een warme jas. De ruimte waarin het instrument staat klinkt en communiceert mee. Spelers en zangers kunnen tijdens het musiceren gemakkelijk contact maken met het bijzondere geluid. Zacht of hard, het is er altijd. En als er sprake is van een solopartij, kan een vast orgel de competitie met het orkest of koor gemakkelijk aan: in schoonheid, zeggingskracht, presentie en volume. Het is alsof het barokorkest er een nieuw instrument heeft bijgekregen.’

Bach, de enige echte hoofdrolspeler
Allemaal prachtig, maar Jos van Veldhoven zal de eerste zijn om te benadrukken dat er vandaag maar één echte hoofdrolspeler is, en dat is Johann Sebastian Bach. Zijn Matthäus-Passion moet je gewoon minimaal één keer in je leven live hebben gehoord. Het werk bevat alles wat een mens nodig heeft: troost, warmte en emoties in hun meest pure vorm. Maar bovenal is het een aaneenrijging van tijdloos mooie koormuziek, aria’s en instrumentale begeleiding, met bekende aria’s als ‘Ich will dir mein Herze schenken’, ‘Erbarme dich’, ‘Gebt mir meinem Jesum wieder’, ‘Aus Liebe will mein Heiland’, en natuurlijk ‘Mache dich, mein Herze, rein’. Bachs magnum opus is iets om jaarlijks naar uit te zien. Terecht, want de Matthäus-Passion spreekt direct telkens opnieuw tot het hart, van het overrompelende openingskoor tot het meeslepende slotkoor.